וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: גורבצ'וב הופך לאדם החזק בברה"מ

טלי גולדשטין

11.3.2009 / 8:07

וגם: 191 קורבנות בפיגוע טרור של אל קאעדה במדריד, הבמאי רומן פולנסקי מואשם באונס ילדה וממציא הלגו הלך לעולמו

ברכות לגורבצ'וב

אדם חדש הפך לאחראי על הקרמלין ב-11 במרץ 1985 – מיכאיל גורבצ'וב לקח את המושכות במקום קונסטנטין צ'רננקו ומונה למזכיר המפלגה הקומוניסטית. צ'רננקו בן ה-73 מת לאחר מחלה ממושכת יממה לפני. תושבי רוסיה הופתעו מהמהירות בה נמצא לו מחליף ועוד אדם צעיר יותר בן 54 בלבד. מיד עם היכנסו לתפקיד, הודיע גורבצ'וב על קיום שיחות עם ממשלת ארצות הברית בז'נבה.

צ'רננקו כיהן בתפקיד מנהיג ברית המועצות 13 חודשים בלבד. בריאותו היתה רופפת כשמונה לתפקיד. הוא היה המנהיג הסובייטי השלישי שמת בתוך שנתיים. לאוניד ברז'נב מת ב-1982 לאחר 18 שנים בשלטון והוא בן 75. יורי אנדרופוב מת 18 חודשים אחריו בגיל 69.

נאום כניסתו לתפקיד של גורבצ'וב בישר במרומז על השינויים המתקרבים. הוא דיבר על השאיפה להקפיא את ההתחמשות הסובייטית ועל צמצום מלאי הנשק הגרעיני ברחבי העולם. גורבצ'וב אכן חתם על מספר הסכמים עם ארה"ב בנושא ההתפרקות מנשק גרעיני. הוא דגל במדיניות של פתיחות, או ה"גלסנוסט", ונחשב לאדריכל הפרסטרויקה – הרפורמות הפוליטיות והכלכליות בברית המועצות. אולם הרפורמות שהציג גורבצ'וב גרמו במקביל למשבר כלכלי חמור במדינתו. יתרה מכך, אי שקט גובר בקרב תנועות לאומניות בגרורות שסבבו את ברית המועצות הובילו את גורבצ'וב להציע ברית רופפת ולא מחייבת – חבר המדינות.

במרץ 1990 נבחר גורבצ'וב לנשיא ברית המועצות אך כך או כך, ימיה האחרונים של ברית המועצות כאימפריה קרבו ובאו. באוגוסט 1991 שרד גורבצ'וב ניסיון הפיכה, בעזרתו של הנשיא בוריס ילצין. ב-24 באותו חודש הוא התפטר מתפקידו כמזכיר המפלגה הקומוניסטית. ברית המועצות חדלה להתקיים ב?25 בדצמבר 1991, וגורבצ'וב נותר ללא כל תפקיד שלטוני. דגל ברית המועצות עליו התנוססו המגל והפטיש, הורד לחצי התורן בפעם האחרונה ב-31 בדצמבר 1991. כיום, גורבצ'וב מכהן כנשיא "הצלב הירוק" – ארגון המטפל בצמצום הנשק הביולוגי והכימי בעולם.

אל קאעדה נוקם בספרד

ב-11 במרץ 2004, הפציצו טרוריסטים מוסלמים ארבע רכבות במדריד. 191 בני אדם נהרגו בפיגוע המחריד ו-1800 נפצעו. ראש הממשלה דאז חוזה מריה אזנר, מנהיג המפלגה השמרנית, הטיל את האחריות לפיגוע על המחתרת הבסקית אט"א.

יומיים לאחר מכן, המשטרה מצאה קלטת וידאו שבה טוענים המפגעים כי ביצעו את הפיגוע בשיתוף פעולה עם ארגון אל קאעדה וכתגובה לתמיכתה של ספרד בפלישה האמריקאית לעירק.

למרות הראיות החד משמעיות, אזנר ומריאנו רחוי, מנהיג מפלגת העם (PP ), התעקשו להמשיך ולהאשים את אט"א בפיגוע. זאת על רקע החשש כי הכרה במעורבות המוסלמית בפיגוע תפגע בתמיכתה של ממשלת ספרד במלחמה בעירק, עמדה שגם כך היתה מאד לא פופולרית בקרב העם הספרדי.

עם זאת, הטיוח גרם לנזק חמור מכך. המצביעים הזועמים העבירו תמיכתם לספאטרו, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית, וזיכו אותו שלושה ימים לאחר מכן בניצחון בבחירת לראשות הממשלה. עם זאת, פוליטיקאים שמרנים עדיין רואים בניצחון זה עניין של מזל בלבד.

פולנסקי מסתבך

במאי הסרטים רומן פולנסקי הואשם באונס ילדה בת 13 בביתו של השחקן ג'ק ניקולסון ב-11 במרץ 1977. נגד פולנסקי הוגשו כתבי אישום בגין קיום יחסי מין עם קטינה, הדחת קטינה לסמים ואלכוהול, מעשה סדום ואינוס קטינה. פולנסקי נעצר בבית מלון בבברלי הילס לאחר שאם הילדה הגישה תלונה במשטרה. לדברי האם, הילידה נלקחה לביתו של ניקולסון מתוך הבנה כי היא עומדת להיות מצולמת למגזין "ווג" הצרפתי.

המשטרה פשטה על ביתו של ניקולסון ועצרה את חברתו דאז השחקנית ובתו של הבמאי ג'ון יוסטון, אנג'ליקה יוסטון לאחר שנמצא ברשותה הקוקאין. היא שוחררה זמן קצר לאחר מכן. ניקולסון עצמו לא היה בלוס אנג'לס בעת התקרית ולא היה קשור לאירועים. באוגוסט 1977 הודה פולנסקי באשמה של קיום יחסי מין לא חוקיים עם בת 13. בדצמבר באותה שנה הוא נכלא ל-90 יום להסתכלות פסיכיאטרית, אך שוחרר לאחר 42 יום.

פולנסקי, במאי "צ'יינהטאון" ו"תינוקה של רוזמרי", ידע כי הוא צפוי לעונש מאסר והחליט להימלט לצרפת בפברואר 1978, שם מנעו חוקי המדינה את הסגרתו לארצות הברית. במידה וכן היה מנסה לשוב לארה"ב – היה נעצר מיידית. מסיבה זו הוא לא הגיע כדי לקבל את פרס האוסקר על בימוי הסרט "הפסנתרן". הוא נמנע, בנוסף, מלביים סרטים בבריטניה מחשש להסגרה.

פולנסקי נאבק על חפותו כבר כשלושים שנה ואף זכה לתמיכה מסמנת'ה גיימר, הקטינה שבגינה תיק פולנסקי עדיין פתוח. גיימר ביקשה לבטל את ההליכים נגד הבמאי, בטענה כי התקדמה בחייה ואינה רוצה לשוב למקרה. למרות זאת, בקשותיו המשפטיות של פולנסקי נדחות שוב ושוב בשנים האחרונות, ביניהן בקשתו לפסול את בית הדין המחוזי של קליפורניה מלדון בעניינו וגם בקשתו האחרונה – לביטול התיק כולו.

התביעה של מחוז לוס אנג'לס דחתה בינואר האחרון את שתי הבקשות של פולנסקי, בטענה כי מדובר בעבריין נמלט וכי אין לפולנסקי הזכות לבקש את ביטול הדיון בתיק. בנוסף נאמר, כי ישנן ראיות כי כפה עצמו על הקטינה. בפברואר, בית המשפט העליון של קליפורניה דחה את בקשתו של הבמאי לסגירת התיק הפלילי נגדו, בטענה כי לעבריין נמלט אין יכולת לטעון לחפותו.

יום הולדת שמח

טים קארי (1946 - ) - שחקן בריטי, הלוא הוא ד"ר פרנק-נ'-פורטר מ"מופע הקולנוע של רוקי"

רופרט מרדוק (1931 - ) - מיליארדר אוסטרלי, ובעל השליטה בחברת המדיה "ניוז קורפ", שלה שליטה רבה בענף התקשורת

דאגלס אדמס (1952 - 2001 ) - סופר ספרי מדע בדיוני. חיבר את סדרת ספרי "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה"

ג'סי ג'קסון הבן (1965 - ) - בנו של הכומר ג'סי ג'קסון, מנהיג ופעיל למען זכויות האזרח

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הלכו לעולמם

אולה קירק כריסטיאנסן (1891 - 1958 ) - ממציא הלגו

סלובודן מילושביץ' (1941 - 1996 ) - נשיא סרביה ויגוסלביה לשעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully