וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במוקד החיכוך בין רוסיה וארה"ב: אוסף ספרי חב"ד

17.1.2013 / 16:34

עקב סירובה של רוסיה להשיב לחסידות את "אוסף שניאורסון" ההיסטורי, הורה בית המשפט בארה"ב כי המדינה תשלם לתנועה 50 אלף דולרים ביום עד שתחזיר לה את האוסף

סכסוך משפטי על אוסף ספרים יהודי מוסיף להעיב על היחסים בין ארצות הברית לרוסיה: בית משפט בוושינגטון הבירה קבע אתמול (רביעי) כי רוסיה חייבת לשלם לתנועת חב"ד בארצות הברית 50 אלף דולר ביום – עד שתקיים פסיקה מ-2010 ותעביר לידי החסידות את "אוסף שניאורסון", אוצר ספרים וכתבי יד המצוי ברשותה עוד מימי השלטון הקומוניסטי. בתגובה להחלטה, פרסם משרד החוץ הרוסי הודעה חריפה, שבה הוא מלין על הפגיעה בריבונות הרוסית וטוען כי ההחלטה "בלתי חוקית ופרובוקטיבית", כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית ITAR-TASS.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בכירי תנועת חב"ד מחוץ לביתו של הרבי מלובביץ', ניו יורק/מערכת וואלה, צילום מסך

"הצהרנו לא אחת שפסק הדין הוא בעל אופי אקס-טריטוריאלי, מנוגד לחוק הבינלאומי ובטל מבחינה משפטית", נאמר בהודעת המשרד. "היסטורית, האוסף נוצר על אדמת ארצנו, הוא אוצר לאומי של העם הרוסי כולו, וכרכוש המדינה הוא נהנה מחסינות משפטית". עוד נכתב בהודעה כי "העובדה שבית המשפט בוושינגטון נקט צעד חסר תקדים ובעל השלכות חמורות, כמו הטלת קנס על מדינה ריבונית, היא מקוממת. אנו מקווים שהממשל האמריקני יבין, שאם רכוש השייך לרוסיה ואינו מוגן על ידי חסינות דיפלומטית יוחרם, כפי שדורשת תנועת חב"ד, ניאלץ להגיב בחומרה".

אוסף הכתבים היהודי התגבש במשך כמה מאות שנים בעיירה לובביץ' שברוסיה, בידי רבנים ממשפחת שניאורסון. תנועת חב"ד האמריקנית תובעת בעלות על האוסף, שנשמר בספרייה הלאומית של רוסיה. ב-2010 פסק בית משפט בארצות הברית כי המדינה מחויבת למסור אותו לידי החסידות.

על פי עמדת רוסיה, האוסף מעולם לא השתייך לתנועת חב"ד, מעולם לא יצא את תחומי רוסיה והולאם מפני שלא היו לו יורשים חוקיים ממשפחת שניאורסון. תנועת חב"ד טוענת כי האדמו"ר החמישי בשושלת חב"ד, שלום דובער שניאורסון, עזב את לובביץ' בזמן מלחמת העולם הראשונה והשאיר את האוסף במחסן במוסקבה, על מנת לקבלו בחזרה, אך לאחר המהפכה הבולשביקית הוא הולאם. האדמו"ר החמישי מת ב-1920, ובנו שירש אותו נאלץ לעזוב את ברית המועצות. דרישותיה של חב"ד להחזיר לה את האוסף נדחו על ידי ברית המועצות, ובהמשך על ידי ממשלת רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully