וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישב שנתיים במעצר, זוכה ויפוצה ב-100 אלף שקל

גלעד גרוסמן

16.1.2013 / 5:36

גל בוגנים שהואשם בניסיון לרצח, לאחר ששמו נקשר לראשי משפחת הפשע אוחנה, זוכה ב-2009 מחמת הספק. הוא הגיש בקשה לפיצוי ולאחר שנדחה על ידי המחוזי, ערער לעליון וזכה חלקית

בהחלטה יוצאת דופן, בית המשפט העליון הורה אתמול (שלישי) לפצות בלמעלה מ-100 אלף שקל, אדם שישב למעלה משנתיים במעצר לאחר שנאשם במעורבות בפרשת הרציחות שבמרכזה עמדו האחים אוחנה, וזוכה בסוף המשפט. הפיצוי ניתן על אף שהזיכוי היה מחמת הספק בלבד.

גל בוגנים נעצר ביוני 2004 והואשם בניסיון לרצוח את העבריין שמעון זריהן ובעבירות נשק. בוגנים, ששמר על זכות השתיקה בחקירתו במשטרה, שהה במעצר 707 ימים, ולאחר מכן שהה כשנה במעצר בית מלא. בנובמבר 2009 הוא זוכה, בין השאר מכיוון שהעד המרכזי בפרשה, הרוצח השכיר ירון סנקר, לא זיהה את בוגנים במסדר תמונות שהוצגו לו. לאחר זיכויו, הגיש בוגנים, באמצעות עו"ד ליה פלוס, בקשה לפיצוי בגין מעצרו והחזר הוצאות משפט בגובה של למעלה מ-700 אלף שקלים.

הבקשה הוגשה במסגרת ההליך הפלילי, ולא כתביעה אזרחית. החוק מתיר קבלת בקשה כזו אם בית המשפט קובע כי "לא היה יסוד לאשמה" או אם ישנן "נסיבות אחרות המצדיקות זאת". לרוב בקשות מסוג זה נדחות, במיוחד כאשר מדובר בזיכוי מחמת הספק, ולא זיכוי מחוסר אשמה.

משה אוחנה זוכה מהרשעתו בניסיון רצח דומרני. גדעון צנטנר
בוגנים זוכה ממעורבות בפרשת הרציחות שבמרכזה עמדו האחים אוחנה. משה ורפי אוחנה/גדעון צנטנר

ואכן, בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי הזיכוי היה רק בשל ספק "קל שבקלים", ושאין מקום לתשלום פיצויים. עם זאת, נאשם אחר בפרשה שזוכה אף הוא קיבל פיצויים בגובה של כ-325 אלף שקלים. בוגנים ערער לבית המשפט העליון, ואתמול התקבל ערעורו באופן חלקי.

השופט חנן מלצר סבר כי אין מקום לפצות את בוגנים בגין תשעת החודשים הראשונים שישב במעצר, מכיוון ששמר על זכות השתיקה בחקירה ולכן היה מקום להאריך את מעצרו. אולם, הוא קבע כי יש מקום לשלם עבור שאר הימים שישב במעצר. לגבי החזר הוצאות משפט, קבע מלצר כי ראוי לשלם לו רק סכום חלקי. מנגד, השופט יצחק עמית סבר שאין מקום לקבל את הערעור. אולם, עמית ומלצר החליטו בסוף לקבל את עמדתה של השופטת מרים נאור. נאור קבעה בפסק הדין כי לא ניתן להתעלם מתקופת המעצר הארוכה של בוגנים, וקבעה כי יש לשלם לו 50% מסכום הפיצוי המרבי על כל התקופה שישב בכלא, ולא לשלם לו עבור הוצאות משפט. כעת צפוי בוגנים לקבל סכום של בין 100 ל-150 אלף שקל פיצויים.

דיון בערעור של משה ורפי אוחנה בבית המשפט העליון, דצמבר 2012. בן קלמר
בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של משה אוחנה וזיכה אותו מעבירות של רצח והריגה/בן קלמר

משה ורפי אוחנה וצ'רלי שטרית הורשעו בשנת 2009 בבית המשפט המחוזי ברצח חיים שאבי והריגתו של תומר שבת בהוד השרון, באוקטובר 2003. רפי אוחנה נידון למאסר עולם ועוד 20 שנה, משה אוחנה ושטרית נידונו למאסר עולם ועוד 10 שנות מאסר.

לפני כשבועיים וחצי קיבל בית המשפט העליון את ערעורו של משה אוחנה וזיכה אותו מעבירות של רצח והריגה. במקום זאת, הורשע אוחנה בסיוע לרצח ובגרימת מוות ברשלנות ונידון ל-12 שנות מאסר, במקום מאסר עולם ועוד עשר שנים שנגזרו עליו.

האחים אוחנה, שהיו בעבר מקורבים למשפחת אבוטבול ולזאב רוזנשטיין, היו לראשי משפחת פשע הראשונים שהורשעו ברצח. עד אז, הואשמו רק ה"חיילים" של הארגונים בעבירות שכאלה. הם הורשעו ברצח של שאבי בשל מאבקים פנימיים בעולם התחתון ובהריגתו של שבת בשל "טעות בזיהוי". רפי אוחנה הורשע גם בניסיון רצח של שלום דומרני ושמעון זריהן וזוכה במעורבות בניסיון לפגוע ביעקב אלפרון. משה אוחנה הורשע אף הוא בסיוע לניסיון רצח דומרני וזוכה אתמול מאישום זה. רפי ומשה אוחנה הוגדרו על ידי המשטרה בעת מעצרם כ"ראשי אחת ממשפחות הפשע הגדולות בארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully