וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: פסק הלכה של חמינאי אוסר להחזיק בנשק גרעיני

יוסי מלמן

15.1.2013 / 16:20

לא ברור אם פסק ההלכה אכן קיים, שכן הוא מעולם לא פורסם בציבור. כך או כך, לפי המסורת השיעית, מותר לשקר אם הדבר נעשה למען המטרה הנעלה של האיסלם ומלחמתו באויבים

אירן הודיעה כי פסק ההלכה (פתווה) שהוציא המנהיג העליון, עלי חמינאי, האוסר על ייצור נשק גרעיני, נמצא בתוקף, ומחייב את הממשלה. סוכנות הידיעות אי-פי דיווחה כי דובר משרד החוץ רמין מהמנפרסט מסר זאת במסיבת עיתונאים בטהרן, ולדבריו, על המערב להבין את משמעות פסק ההלכה עבור אירן. "אין דבר נעלה וגבוה יותר מהפתווה של המנהיג העליון להגדרת המסגרת של פעילותינו בתחום הגרעין", הדגיש מהמנפרסט, והוסיף כי "כאשר הסמכות הגבוהה ביותר במנהיגות המדינה מפרסמת פתווה, זה מחייב את כולנו למלא אחריה".

ההודעה מגיעה יום לפני סבב שיחות נוסף שיפתח מחר בטהרן בין נציגי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לנציגי אירן בנושא תכנית הגרעין שלה. זה קרוב לשנה תובעת סבא"א שיאפשרו לפקחיה גישה למתקן הצבאי בפרצ'ין, שבו לפי החשד ביצעה אירן בשנים האחרונות ניסויים בתחום הרכבת הנשק הגרעיני (המכונים "קבוצת הנשק"). אירן, שמבצעת במקום עבודות טשטוש ראיות - כולל הריסת מבנים והחלפת אדמה, לצד שטיפת המקום בכמויות עצומות של מים - מסרבת לאפשר ביקור במקום.

המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, בטקס לציון 23 שנים למות אייתוללה ח'ומייני, סמוך לטהרן. 3 ביוני 2012. AP
חמינאי, ולצדו דיוקנו של חומייני. שניהם מתנגדים לנשק גרעיני, בערך/AP

בעבר כבר היו דיווחים אירן לפיהן המנהיג העליון חמינאי פרסם פסק הלכה בו נכתב שהאיסלם אוסר על החזקת נשק גרעיני. שגריר איראן לסבא"א , עלי אסגר סולטניה, העלה טענה זו בדיונים שונים במטה הארגון בווינה לפני כמה שנים. ואולם, מעולם לא הוצגה לציבור אותה פתווה, אם אכן היא קיימת, ולא נודע הנוסח המדויק שלה.

דיווחים אחרים גרסו גם כי הפתווה של חמינאי היא המשך לפסק הלכה, או לפחות לעמדתו הרשמית של מייסד הרפובליקה האסלאמית של אירן ומנהיגה הראשון, רוחאללה חומייני. לכאורה, גם הוא התנגד לנשק גרעיני משום שהוא נשק של השמדה המונית הפוגע בחפים מפשע, והאיסלם אוסר פגיעה כזו, כמו גם בשל העובדה כי מדובר בנשק שמקורו במערב. לא מעט מומחים מפקפקים בקיומה של פתווה כזו של חומייני ושל חמינאי, ובכל מקרה מזכירים כי לפי המסורת השיעית מותר לשקר אם הדבר נעשה למען המטרה הנעלה של האיסלם ומלחמתו באויבים.

לקריאה נוספת
דו"ח חדש: אירן יכולה להתחמש בגרעין עד אמצע 2014
דיפלומטים: "ישראל הדליפה חומרים חסויים על אירן"
דאגה גוברת מהכור בבושהר: "ארה"ב הגבירה המעקב"

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
חדר בקרה בכור האזרחי בבושהר. שם לא צריך פתווה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully