וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אושרה מפת דרכים לשלום בין טורקיה לכורדים"

בין הממשלה הכורדית למנהיג המורדים הכלוא גובשה תכנית שתביא לסיום המלחמה העקובה מדם בת ה-29 שנים, שגבתה את חייהם של כ-45 אלף בני אדם. המורדים יניחו את נשקם כבר במרץ

הממשלה הטורקית ומנהיג המורדים הכורדים הכלוא, עבןאללה אוצ'לאן, גיבשו מפת דרכים אשר מקובלת על שני הצדדים, לסיים את המלחמה בת 30 השנים שגבתה עשרות אלפי קורבנות – כך דיווחה היום (רביעי) התקשורת בטורקיה. העסקה הושגה במהלך סבב שיחות בין אוצ'לאן לממשלה באנקרה, ובמרכזה התנאי לפיו תניח "מפלגת הפועלים הכורדית" (PKK) את נשקה כבר בחודש מרץ. בתמורה תבטיח הממשלה הטורקית זכויות נרחבות יותר לכ-15 מיליון תושבי טורקיה הכורדים.

הרוגים בעימותים בין מורדים כורדים לחיילים. רויטרס
עימותים בין מורדים כורדים לחיילים טורקיים/רויטרס

המורדים דורשים את שחרורם של מאות פעילים כורדים אשר מוחזקים בכלא בשל חשדות במעורבותם בפעילות ה-PKK והכרה בזהות הכורדית בחוקה הטורקית. אך פעילים למען הכורדים בטורקיה הזהירו כי לא ניתן להגיע להפסקת אש לפני שחרורו של אוצ'ולאן ממאסר, שלאחר מכן יציג את התכנית בפני העם. "המצב בין הצדדים הוא פשוט לא שוויוני", אמר מנהיג הפעילים למחוקקים אתמול. "ולא, אני לא מתכוון לכך שארדואן צריך להיכנס לכלא כמו אוצ'ולאן".

הסכם הפסקת האש הושג בחודשים האחרונים כשעוינות רבה שוררת בין הצדדים. הממשלה הטורקית בראשות רג'פ טייפ ארדואן חשפה לאחרונה כי שירותי המודיעין במדינה משוחחים זה שבועות עם אוצ'לאן, אשר מרצה מאסר בכלא דרומית לאיסטנבול מאז נתפס בשנת 1999. כ-45 אלף בני אדם נהרגו בלחימה בין הכוחות הטורקיים והמורדים, שהתחמשו בשנת 1984 תחת פיקודו של אוצ'ולאן, במטרה להשיג ממשל עצמי בדרום מזרח המדינה, שם יש רוב כורדי.

גורמים רשמיים טרם אישרו את פרטי מפת הדרכים כפי שפורסמה בכלי התקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully