וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתב הכורדי הפרו-ישראלי שנעלם "הרגיז את אירן"

יוסי מלמן

22.6.2012 / 8:00

מאוולד אפנד, העיתונאי הכורדי שכתב בביטאון פרו-ישראלי, נחטף כנראה סמוך לגבול עם אירן - שם פועל ארגון הביון האירני. איש מוסד לשעבר: "הפגין אומץ לב יוצא מגדר הרגיל"

"הכל יודעים שבכורדיסטן יש נוכחות ופעילות רבה של שירותי המודיעין של אירן ואנו עוקבים אחריה", אמר מקור בממשלה העצמאית של כורדיסטן, בתגובה להיעלמותו המסתורית של העיתונאי מאוולד אפנד לפני כשבועיים ויש חשש שנחטף בידי המודיעין האירני. בהודעה מוקלטת בטלפון הסלולרי של אפנד נאמר כי המספר מנותק. לפני ימים אחדים, כשניסה מישהו מחבריו להתקשר למספר ענה בפרסית קול נשי וניתק.

אפנד הוא עיתונאי אירני ממוצא כורדי שלפני כמה שנים חצה את הגבול והתיישב באזור האוטונומי הכורדי בעירק. שם הוא הצטרף לכתב עת "קורדישראל", ביטאון של אגודת הידידות כורדיסטן-ישראל. כתב העת והאגודה, הפועלים מהעיר ארביל, מקדמים בגלוי ובתעוזה רבה את רעיון שיתוף הפעולה וקידום הקשרים בין הכורדים לישראל. על כתב העת ועל דף הבית של האגודה מתנוססים סמלי כורדיסטן ומגן דוד. לכתב העת היה עד לאחרונה כתב בישראל, דינו דניאלי, יליד כורדיסטן העירקית, שמסיבות אישיות הפסיק לשמש בתפקיד. דניאלי סיפר כי ביקר במשך חודשיים בחבל, שאליו אפשר להגיע בטיסות ישירות מירדן לערים סולימניה וארביל או דרך טורקיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיים חשש סביר כי נחטף בידי המודיעין האירני. עמוד הפייסבוק של אפנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

עורכו של אפנד עד לאחרונה היה דאוד בגיסטיני כורדי ממוצא טורקי. אך הוא עזב את כורדיסטן העירקית וחזר לטורקיה לאחר שקיבל איומים על חייו, מצד גורמים במודיעין האירני. בגסטיני, כך מסרו חבריו, ביקר בישראל וראיין כאן את שר החוץ, אביגדור ליברמן, ואת יושב ראש הכנסת, ראובן ריבלין, את סגן שר הביטחון לשעבר, אפרים סנה, ואת תת אלוף צורי שגיא שהיה אחד היועצים הצבאיים שעשה בכורדיסטן במסגרת הסיוע הישראלי בשנות השבעים למרד הכורדי נגד סדאם חוסיין.

"בגיסטיני, אפנד וכתב העת הפגינו אומץ לב יוצא מגדר הרגיל" סיפר גייזי צפריר, לשעבר איש מבצעים של המוסד שפעל באירן ובכורדיסטן ועוקב אחר ההתפתחויות באזור. "הם כתבו במפורש בזכות קשרים פתוחים וגלויים עם ישראל, הטיפו להשקעות של חברות מישראל וקראו להשבת רכוש של יהודים כורדים. הדברים האלה לא רק שהרגיזו כמובן את אירן אלא אף הביכו את הממשלה הכורדית העצמאית בחבל, שפועלת בזהירות רבה בכל הקשור לישראל, ובוודאי שאינה רוצה שהדברים יגיעו לשיח ציבורי", אמר. ואולם, לפי פרסומים זרים, יש קשרים חשאיים כאלה, ובחבל פועלות חברות ישראליות וישראלים רבים, אם כי בפרופיל נמוך ובתיעוד של חברות ודרכונים זרים לא-ישראלים.

"אפנד היה עיתונאי רציני וזהיר מאוד"

דואר אלקטרוני שנשלח על ידי וואלה! חדשות לכתב העת נענה על ידי עומר שיראז, מנהל ארגון לקידום "ידידות כורדית-יהודית" ונפתח בברכת שלום. בשל קשיי שפה, מי שסייע לחילופי השאלות והתשובות הוא ג'נג סגניץ', אזרח טורקי ממוצא כורדי שעבד בכורדיסטן העירקית במשך כמה שנים עד לפני כשנתיים.

לפי הדברים, אפנד עזב את משרדי כתב העת בארביל ונסע לפגישה בעיר סולימניה הקרובה לגבול האירני. כשנותק עמו הקשר החלו חבריו לדאוג לו והפעילו את שירותי הביטחון של המשל הכורדי בעירק ואלה נכנסו לפעולה. ברור לכל מי שמתמצא באזור כי לסוכני הביון האירני, אם אכן הם שחטפו אותו, היה קל יותר לבצע זאת בעיר סולימניה ומשם להבריחו בקלות יחסית את הגבול לאירן. "בארביל יש קונסוליה של אירן וידוע שהמודיעין האירני פועל באזור כמו גם ארגונים אחרים", מדגיש סגניץ'.

כמו מי?
"שירותי הביון הטורקיים והאמריקאים והבריטים"

ומה עם הביון הישראלי?
"אין לי שמץ של מושג".

סגניץ' מבקש להדגיש כי הוא לא היה פעיל בכתב העת ולא בעמותה אלא רק הכיר כמה מחבריה. לדבריו, אפנד שהיה עיתונאי רציני וזהיר מאוד היה מודע לסכנות האורבות לכל מי שמנסה לקדם הבנה וקשרים עם ישראל, במיוחד בשל היותו אזרח אירני. "הסבירות הגבוהה ביותר היא שהוא נחטף אם לא גרוע מכך בידי המודיעין האירני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אירן: לכורדיסטן קשרים הדוקים עם ישראל

בתוך כך, דוברים רשמיים של אירן מאשימים בשנים האחרונות כי המוסד הישראלי פועל בכורדיסטן במבצעים נגד אירן ונהנה משיתוף פעולה הדוק של הממשל הכורדי שבשליטת שתי משפחות – זו של מסעוד ברזאני (בנו של המנהיג האגד של המרד הכורדי שקיים קשרים הדוקים עם ישראל ואף זכה לטיפול רפואי בארץ) ושל ג'לאל טאלבאני שהוא כיום גם נשיא עירק. הממשל הכורדי דוחה את הטענות האירניות וקבע בכמה הזדמנויות כי "אירן לא המציאה שום ראיה לאישוש טענותיה אלה".

בעבר פורסם כי מאות ישראלים נציגי חברות ישראליות, ששהו בחבל ועובדו בתחום תעשיית הנפט וכן בעבודות של ייעוץ בטחוני לגופי הממשל הכורדי, הקימו את מערך האבטחה בשדה התעופה של ארביל. ביניהם היו גם בכירים לשעבר בגופי המודיעין של ישראל ובהם ראש המוסד לשעבר דני יתום. בפרסום של עלון חדשות צרפתי דווח לפני מספר שנים כי איש העסקים עידן עופר טס לכורדיסטן ונפגש עם בכירי המשק והממשל שם ודן באפשרות של בניית בית זיקוק גדול בחבל, העשיר בנפט, שהוא אחד ממקורות ההכנסה העיקריים שלו.

דיווח: אירן חטפה עיתונאי כורדי פרו-ישראלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully