וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק נשק כימי: 'מאגר של 50 טונות אורניום בסוריה'

יוסי מלמן

9.1.2013 / 1:25

תצלומי לוויין תיעדו פעילות חשודה באתר ליד דמשק, אשר להערכת מומחים עלולה להעיד על הזזת מאגר אורניום שנותר מההכנות להפעלת הכור שהופצץ. "חשש שאירן תשתלט על המאגר"

בצד הדאגה הגוברת בישראל, בארצות הברית ובמדינות המערב לגבי אבטחתם ובטיחותם של מאגרי הנשק הכימי בסוריה, מתברר עתה כי יש חשש גם באשר לעתידו של מאגר סודי של אורניום שנמצא במדינה. העיתון הבריטי "פייננשל טיימס" מדווח כי ההערכה היא שבסוריה מאוחסנים עד 50 טונות של אורניום שלא עבר העשרה. כמו כן, העיתון מפרסם צילומי לוויין של אתר סודי במרג' אל סולטן לא הרחק מדמשק, בו נרשמה לאחרונה פעילות לא שגרתית שייתכן שקשורה לשינוע מאגרי אורניום.

לפי ההערכה, מדובר באורניום טבעי שעבר עיבוד כימי מסוים והיה מיועד לשמש כדלק גרעיני עבור הכור הגרעיני להפקת פלוטוניום בדיר א-זור, שעל פי פרסומים זרים הופצץ בספטמבר 2007 בידי חיל האוויר הישראלי. סוריה הכחישה בזמנו כי המבנה שהופצץ היה כור, אך מידע שהגיע לישראל על פי אותם פרסומים, הכולל תמונות מתוככי הכור וגם צילומי לוויין אשר פורסמו על ידי סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (ה-CIA), הוכיחו כי תצורת המבנה דומה מאוד לזו של הכור הגרעיני בצפון קוריאה - שלהפעלתו נדרשות 50 טונות אורניום.

"מדינה מסוימת פנתה לסבא"א בנושא"

לאחר עיכובים של חודשים רבים שבהם סוריה טשטשה את האתר שהופצץ והעלימה ראיות ממנו, היא אפשרה לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לבקר במקום. למרות מאמצי ההסתרה הסוריים פקחי סבא"א דגמו את האדמה, המים והצמחייה באזור וגילו בהם שרידים של אורניום שהסורים התקשו להסביר את הימצאם שם.

נשיא סוריה, בשאר אסד, נועד בדמשק עם שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, ספטמבר 2012. רויטרס
דאגה בנוגע לכוונותיה של אירן. בשאר אסד בפגישה עם שר החוץ האירני סאלחי/רויטרס

אחר כך דרשו פקחי סבא"א לבקר בכמה אתרים שנחשדו כי היו חלק מתכנית הגרעין הסורית או אתרים אליהם העבירה סוריה את שרידי הציוד של הכור שהופצץ, אך סוריה מנעה ומונעת עד היום מפקחי סבא"א לבקר במקומות אלה בטענה כי מדובר בבסיסים צבאיים.

בידיעה מצוטט דיוויד אולברייט, ראש המכון למדע וביטחון לאומי בוושינגטון, שאומר כי "אכן יש דאגה אמיתית באשר למה עלה בגורלו של האורניום שסוריה תכננה להכניס לכור ולא הצליחה לעשות זאת בגלל שהוא הופצץ". אולברייט הוסיף כי "אין ספק כי ככל שסוריה נקלעת יותר ויותר למערבולת מלחמת האזרחים שלה, גורלו של אורניום זה והיכן הוא נמצא מדאיגים ממשלות. ידוע כי הנושא נידון במסרים מצד מדינה מסוימת לסבא"א". אולברייט לא נקב בשם של אותה מדינה ולא ברור אם זו ישראל או ארה"ב, או אולי גם שתיהן יחד.

מומחים מעריכים כי הכמות של האורניום החשוד יכולה להספיק לייצור חמש פצצות גרעין, אם הוא יעבור תהליכים נוספים של המרה והעשרה. העיתון מצטט פקידי ממשלה, שנותרו בעילום שם, אשר הביעו דאגה כי אירן התומכת בסוריה והזקוקה בדחיפות לאורניום עבור תכנית הגרעין שלה, תנסה לשים ידה על המאגר. דאגות פקידים אלה נובעות מסימנים של תנועות לא מוסברות שהתקיימו ליד האתר הסמוך לדמשק בחודשים האחרונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully