וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הנאום המהפכני: "צפון קוריאה תפתח כלכלתה"

לאחר שמנהיג המדינה הקומוניסטית דיבר על רפורמה כלכלית, דווח עיתון גרמני כי כלכלנים גרמנים עובדים כעת על תכנית לפתיחת המדינה למשקיעים זרים. "רוצים לצאת לדרך השנה"

ביום הראשון של השנה החדשה, קרא מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, לחידוש "קיצוני" כלכלי לארצו ולשים קץ לעשרות שנים של סכסוך עם דרום קוריאה. עתה נראה כי המהלך הכלכלי יצא לדרך. העיתון הגרמני היומי "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" פרסם כי המשטר הקומוניסטי בפיונגיאנג נערך לפתיחת כלכלתה האוטרקית של המדינה למשקיעים זרים. עוד דווח כי המדינה כבר גייסה סיוע של כלכלנים ועורכי דין גרמנים כדי להניח את היסודות למהלך.

מנהיג צפון קוריאה נואם בערב השנה החדשה 1 בינואר 2013. רויטרס
"יש תכנית אב". נאום קים בערב השנה החדשה/רויטרס

"יש תכנית אב", אמר לעיתון אחד הכלכלנים המעורבים בתכנית. "הם רוצים לפתוח את כלכלתם כבר השנה". הכלכלן סרב להזדהות אך צוין כי הוא עובד באוניברסיטה גרמנית מכובדת וכי הוא יעץ בעבר לממשלות אחרות באסיה. לדבריו, צפון קוריאה בעיקר מעוניינת במודרניזציה של חוקיה הנוגעים להשקעות זרות אך לא ללכת בעקבות המודל הסיני, שקרא להקמה של אזורים כלכליים מיוחדים למשקיעים זרים. הכלכלן אמר כי הם מתעניינים במודל הווייטנאמי, בו חברות ספציפיות נבחרות כמקבלי השקעות.

אם אכן יתרחש, מהלך כזה יהיה בגדר "מהפכני" עבור צפון קוריאה הנחשבת לאחת המדינות המנותקות ביותר מהעולם, אם לא המנותקת ביותר. אותו נתק הביא את כלכלת המדינה לשבר קשה. נראה כי דרכו של קים ג'ונג און, שעלה לשלטון לפני קצת יותר משנה כשהחליף את אביו המנוח, היא דרך חדשה למדינה המבודדת.

כאמור, באותו נאום בערב השנה החדשה קרא קים לשים קץ לעימות בן 60 השנים בין שתי הקוריאות: "נושא חשוב הוא לשים קץ לחלוקת הארץ ולהביא לאיחודה, להסיר את העימות בין הצפון והדרום", דברי קים שהוקלטו במקום שאינו ידוע. "ההיסטוריה של יחסי קוריאה הצפונית והדרומית מראים כי העימות בין הארצות לא מוביל לדבר מלבד מלחמה". ברכת השנה החדשה הייתה הראשונה זה 19 שנים של מנהיג צפון קוריאה, לאחר מותו של קים איל סונג, סבו של קים ג'ונג און. נכדו דיבר עד כה לעיתים נדירות בפומבי והציג את משנתו הפוליטית על גבי העיתונים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully