וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים האמריקאי מנע את "המצוק הפיסקלי"

2.1.2013 / 6:41

לאחר שאתמול גיבש הבית הלבן פשרה פוליטית בסנאט, עברה ההצבעה בבית הנבחרים ברוב של 257 מול 167 מתנגדים. המשמעות: עלייה במס ההכנסה לעשירים ומניעת קיצוצים נרחבים בתקציב

בית הנבחרים האמריקאי הצביע היום (רביעי) בעד הצעת החוק שתמנע את המצוק הפיסקלי, כפי שהועברה אתמול בסנאט, ברוב של 257 תומכים מול 167 מתנגדים. משמעות הדבר היא שמס ההכנסה יעלה למשקי בית שמרוויחים מעל 450 אלף דולרים וליחידים שמרוויחים סכום דומה, אך הקיצוצים הנרחבים בתקציב יידחו בחודשיים. כמו כן- סך הכל עליית המס תשפיע על 2% מהאוכלוסייה בלבד. אישור הצעת החוק תמנע את העלאת המסים בגובה 600 מיליארד דולרים. הצעת החוק תועבר לחתימת הנשיא אובמה, שלאחריה הוא יחזור לחופשתו בהוואי, ממנה שב כדי לפקח על המשא ומתן.

מיד עם אישור ההסכמים הכלכליים עזב אובמה את הבית הלבן וחידש את חופשתו המשפחתית בהוואי. לפני כשבוע אובמה קטע את החופשה כדי לבחון מקרוב את המגעים להשגת ההסכמים.

אתמול גיבש הבית הלבן פשרה פוליטית בסנאט בנושא "המצוק הפיסקלי", כדי למנוע את הידרדרותה של הכלכלה האמריקנית למיתון החל מ-1 בינואר 2013. ה"עסקה" גובשה בתיווכם של סגן הנשיא ג'ו ביידן ומנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיטש מקונל, אחרי כחודשיים של מגעים, ואחרי שנדחתה הצעת הביניים שהניח יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר. חברים בתנועת מסיבת התה במפלגה הרפובליקני דחו את הצעתו של ביינר, משום שהיא כללה העלאת מסים לעשירים, כפי שדרש הנשיא אובמה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה מודיע כי ההסכם שימנע את המצוק הפיסקלי בדרך, דצמבר 2012. AP
יחתום על הצעת החוק. הנשיא אובמה/AP

"המצוק הפיסקלי" הוא כינוי למהלך אוטומטי של העלאת מסים מלוות בקיצוצים רוחביים בתקציב ארה"ב. מדובר בפקיעת תוקפן של שורת הטבות שניתנו לציבור ולמגזר העסקי בארצות הברית בשנים האחרונות, אשר נכנסו לתוקף בימי הנשיא ג'ורג' בוש הבן, ומטרתן הייתה לעצור את תפיחת החוב הלאומי. תוקפן של ההטבות הוארך מאז בהסכמים בין הנשיא אובמה לקונגרס, ופקיעתן ב-1 בינואר 2013 הייתה צפויה לגרור אוטומטית שורה של קיצוצים בגובה 500 מיליארד דולרים בתקציב, לצד העלאות מסים ומחיקת הטבות לשכבות החלשות.

אם הנפילה מהמצוק לא הייתה נמנעת, העלאת המסים וקיצוץ תקציב הממשל צפויים להכניס את המשק האמריקני למיתון משמעותי, גם אם לא בהכרח ארוך-מועד. סוכנויות התעסוקה צפו כי האבטלה במשק תעלה ל-9.2% עד סוף השנה, בין היתר בשל הפיטורים הצפויים במיזמים הממשלתיים. משקי בית ממעמד הביניים יספגו העלאת מסים ממוצעת של 5%, הפטור על מס הירושה יירד ויכלול נכסים בשווי נמוך יותר, ומס רווחי ההון יעלה אף הוא. 55 מיליארד דולרים יקוצצו מתקציב הביטחון, וכ-2% יקוצצו מתקציב הביטוח הלאומי לקשישים. למרות התחזית הקודרת, יש אנליסטים שרואים בנפילה מ"המצוק" דבר חיובי, וטוענים שארה"ב זקוקה ל"מיתון רך" כדי לייצב את המנגנונים הפיננסיים, וכי בתום 2013 היא תוכל לצמוח מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully