וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "ההסכם הפיסקלי בדרך, אבל עדיין לא הושג"

31.12.2012 / 20:29

הנשיא הודיע כי מסתמן הסכם שימנע את הנפילה מהמצוק הפיסקלי ופגיעה במשק האמריקני. "רציתי לטפל גם בנושאים רחבים יותר, אך עם הקונגרס הזה כנראה הגזמתי בציפיות", עקץ

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

ברגע האחרון, מסתמן הערב (שני) כי הסנאט הצליח לגבש הסכם אשר ימנע את נפילתה של ארצות הברית מהמצוק הפיסקלי - שורת גזירות כלכליות שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה עם תחילת השנה החדשה ולהביא לפגיעה קשה במשק האמריקני. לפני זמן קצר הודיע הנשיא ברק אובמה על ההתקדמות באשר להסכם, והרגיע בזהירות חששות בקרב רבים מהאמריקנים שעות לפני חגיגות השנה החדשה. "נראה כאילו ההסכם הזה בדרך - אבל הוא עדיין לא הושלם", אמר אובמה, "יש עדיין נושאים שצריך לפתור אבל אנחנו מקווים שהקונגרס יצליח לעשות זאת".

נשיא ארה"ב ברק אובמה מודיע כי ההסכם שימנע את המצוק הפיסקלי בדרך, דצמבר 2012. AP
אובמה שב מהחופשה לדיונים. בנאומו, הערב/AP

לדבריו, "ההסכם האפשרי שמדברים עליו לא רק שיוודא שהמסים לא עולים למעמד הביניים, אלא גם יבטיח את הקלות המס למשפחות עם ילדים, יבטיח את הארכת ההקלות לסטודנטים, הקלות מס לחברות לאנרגיה ירוקה, ויסייע להארכת תוקף דמי האבטלה". לדברי מקור המעורה בדיונים, ההסכם כולל העלאה של המסים, נושא אשר עמד במרכז המחלוקת בין הצדדים שמנעה עד כה את ההגעה להסכם.

כמו כן, אישר אובמה כי הצדדים התפשרו בנושא המסים. "נבקש מ-2% מהאמריקנים לשלם קצת יותר מסים שיוסיפו מאות מיליארדים נוספים לקיצוץ הגרעון. זו התקדמות אבל נצטרך לעשות יותר. אל תשכחו, רק בחודש שעבר הרפובליקנים סירבו להעלאת המסים ל-2% העשירים ביותר", אמר. לדבריו, "אי אפשר לצפות להקרבה מצד מעמד הביניים, בלי לבקש שגם המיליונרים והעשירים יתרמו. זה לא יקרה אחרת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חוגגים את השנה החדשה בזמן המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק, דצמבר 2012. AP
חגיגות בבורסת המסחר וול סטריט בניו יורק/AP

"אני חייב לציין שמרגע שנכנסתי לתפקיד ולאורך החודשים האחרונים, העדיפות הראשונה שלי הייתה לפתור את כל הבעיות האלה כחלק מהסכם גדול יותר, 'ההסכם הגדול', שיפתור את בעיות הגירעון שלנו באופן רחב, כדי שנוכל לשים את כל זה מאחורינו כדי להתמקד בצמיחת הכלכלה שלנו", אמר אובמה, והוסיף בעקיצה: "עם הקונגרס הזה, זה כנראה היה יותר מדי לצפות לו".

גורם המעורה בשיחות דיווח קודם לכן כי על פי ההסכם המתגבש, המסים צפויים לעלות ב-600 מיליארד דולרים במהלך עשר השנים הבאות, באמצעות העלאת המס על אזרחים המרוויחים למעלה מ-400 אלף דולרים בשנה ומשקי בית המרוויחים למעלה מ-450 אלף דולרים. כמו כן, לדברי גורם בקונגרס, ההסכם ככל הנראה יכלול הארכה של הקלות במס ההכנסה, הקלות במס על משפחות עם ילדים וכן הקלות לתלמידי קולג' במשך חמש השנים הבאות.

עם זאת, טרם הושגה הסכמה באשר לכלל סוגיות המחלוקת. כך למשל, צפוי ההסכם לעכב שורה של קיצוצים, אולם טרם הוחלט עד איזה מועד. גורם אחר סיפר כי ישנה מחלוקת נוספת באשר לקיצוצים בתקציב על מנת למנוע קיצוץ בשכר הרופאים במדינה.

מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיטש מקונל, צפוי לכנס את הרפובליקנים לתדרוך באשר לעסקה המסתמנת – ככל הנראה על מנת לוודא שתעבור בהצבעה. לאחר שפורסם דבר ההגעה להסכם, נרשמה מגמה חיובית בבורסת וול סטריט, ומדד נסדא"ק עלה ב1%.

המצוק הפיסקלי הינו כינוי למהלך אוטומטי של העלאת מסים שתלווה בקיצוצים רוחביים בתקציב ארה"ב. מדובר בפקיעת תוקפן של שורת הטבות שניתנו לציבור ולמגזר העסקי בארצות הברית בשנים האחרונות, אשר נכנסו לתוקף בימי הנשיא ג'ורג' בוש הבן, ומטרתן הייתה לעצור את תפיחת החוב הלאומי. תוקפן של ההטבות הוארך מאז בהסכמים בין הנשיא אובמה לקונגרס, ופקיעתן ב-1 בינואר 2013 הייתה צפויה לגרור אוטומטית שורה של קיצוצים בגובה 500 מיליארד דולרים בתקציב, לצד העלאות מסים ומחיקת הטבות לשכבות החלשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully