וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "איש לא ישנה את דעתי, אבו מאזן הוא פרטנר"

טל שלו

30.12.2012 / 13:23

בנאום מתריס וחריף בכנס של משרד החוץ, ביקר במרומז הנשיא את נתניהו וליברמן. "מותר לי להשמיע את דעתי", הבהיר. הוא גם מתח ביקורת על על מדיניות החוץ: "לעבור לסגנון אחר"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא המדינה שמעון פרס קרא היום (ראשון) בצורה חד משמעית לחתור להסכם שלום עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, והבהיר כי הוא נחוש להשמיע את דעותיו בעניין, גם אם יש המתנגדים לכך. "אפשר להשלים את הסכם השלום עם הפלסטינים. אני יודע שיש דעות שונות - זו לא אידיאולוגיה, זו הערכה", אמר פרס בפני למעלה מ-100 שגרירים וראשי נציגויות שהגיעו לבית הנשיא לפתיחת הכנס השנתי של משרד החוץ. "אני מכיר את אבו מאזן 30 שנה ואף אחד לא ישנה את דעתי עליו - אפילו אם יגידו לי שאני לא יכול להשמיע אותה כי אני נשיא. מותר לנשיא שתהיה לו הערכה כלפי אנשים לפי הניסיון שלו - הוא אדם שאפשר להגיע איתו להסכם".

נשיא המדינה בכנס שגרירי וראשי נציגויות ישראל בעולם, דצמבר 2012. עומר מירון
"תשימו את עצמכם בנעליו". פרס היום/עומר מירון

"אני יודע שיש ביקורת על הדברים של אבו מאזן ויש לו ביקורת גם כלפינו", המשיך הנשיא. "גם אנחנו לא מחבקים ומהללים אותו, אבל כיום מנהיג ערבי קם ואומר בפומבי שהוא בעד שלום, נגד טרור ובעד מדינה מפורזת בקול רם". פרס התייחס להתבטאותו של אבו מאזן לגבי ויתור על זכות השיבה בראיון לערוץ 2 בחודש שעבר. "תשימו את עצמכם בנעליו. אמירה כזו על צפת מחייבת המון אומץ לב. איני מכיר מנהיג ערבי אחר שאמר דבר דומה".

פרס טען כי הסכם בנוי על שתי מדינות ואין אלטרנטיבה אחרת. "אם מישהו שולל את רעיון שתי מדינות הלאום הוא צריך להגיד מה במקום. גם אם לא נגיד מה במקום, המציאות תקבע את האלטרנטיבה. אני אומר לכם חד משמעית שהרעיון של מדינה דו לאומית מסכן את האופי הרצוי של הציונות היהודית והדמוקרטיה". פרס הדגיש כי "הסקרים מראים שרוב העם רוצה שלום - הוויכוח הוא לא אם רוצים שלום או לא, אלא אם אפשר או לא. כדי להתגבר על הסקפטיות אפשר רק בדרך של עשייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא המדינה בכנס שגרירי וראשי נציגויות ישראל בעולם, דצמבר 2012. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"הסקרים מראים שרוב העם רוצה שלום". שגרירים מרחבי העולם/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

פרס דחה את הדרישה הישראלית להכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי כבסיס למשא ומתן עם הפלסטינים. "המדינה בנויה על הגדרה עצמית - אני לא צריך להגדיר מה האופי של המדינה הפלסטינית והם לא צריכים להכיר באופי שלנו. זה לא מוטל בספק". פרס המשיך ומתח ביקורת מרומזת על מדיניות החוץ של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וקרא "לעבור לסגנון אחר. ברור שהסגנון הוא מרעיש אוזניים". לדברי פרס, "כדיפלומט עדיף תמיד להיות אריה בעור של כבשה ולא כבשה בשאגות של אריה ולהבהיל את כל העולם. תפקיד הדיפלומטיה הוא ליצור ידידים ולא לרמות אויבים". עוד אמר פרס כי "מבחינה פוליטית ישראל היא אי והעולם הערבי הוא אוקיינוס. באופן אובייקטיבי האוקיינוס משפיע על האי יותר ממה שהאי משפיע על האוקיינוס. מה כן אפשר לעשות? אנחנו צריכים לסייע במלוא יכולתנו לגרום לכך שהאוקיינוס יהיה שקט ולתת לעולם הערבי לעבור את הקורס שלו לכאן או לכאן. עלינו להתנתק מהמתרחש בעולם הערבי בדברים שאינם נוגעים לישראל".

פרס דיבר באירוע הפתיחה של הכנס השנתי של ראשי נציגויות ישראל בעולם, שיתקיים השבוע בירושלים. בכנס, הנערך במתכונת זו בפעם הרביעית ברציפות, ידונו למעלה מ-100 שגרירים וקונסולים בגיבוש הערכת מצב מדינית, בין היתר על בסיס דיווחי והערכות השגרירים, ובהתוויית ריכוזי המאמץ ותכנית העבודה של משרד החוץ לשנת 2013. הכנס מתקיים על רקע הטלטלה במשרד עקב הגשת כתב האישום נגד שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן והחקירה נגדו. לכנס הגיעו שגרירים מכל נציגויות ישראל בעולם, בהם השגריר בוושינגטון מייקל אורן, השגריר באו"ם רון פרושאור, השגריר בבריטניה דניאל טאוב, השגריר בסין מתן וילנאי ועוד. עם זאת, המצלמות התמקדו דווקא בסגן שר החוץ דני אילון, ואלה מבין השגרירים מחברי ועדת המינויים שאישרה את מינויו של זאב בן אריה, שיעלו בשבועות הקרובים על דוכן העדים באישום נגד השר, כמו שגריר ישראל בפריז, יוסי גל, ששימש אז מנכ"ל המשרד ושגריר ישראל בתאילנד, שמעון רודד, ששימש אז ראש אגף משאבי אנוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully