וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל התפטרויות במצרים: סגן הנשיא ונגיד הבנק פרשו

ניר יהב

22.12.2012 / 21:17

ביום האחרון של משאל העם על החוקה שמקדם מורסי, הודיע סגנו, השופט מחמוד מכי, על התפטרותו: "העבודה הפוליטית לא מתאימה לרקע שלי". דיווחים סותרים על התפטרות הנגיד

גל התפטרויות במצרים: סגן נשיא מצרים, מחמוד מכי, הודיע היום (שבת) על התפטרותו. מכי נימק את החלטתו בכך שרצה לעזוב את כסאו כבר בחודש שעבר, אך העדיף לסייע לנשיא מוחמד מורסי במשבר הפוליטי שאליו נקלעה מצרים. שעות ספורות אחר כך הגיש גם נגיד הבנק המרכזי במדינה, פארוק אל-עקדה, את התפטרותו לנשיא מוחמד מורסי – ידיעה אותה הכחיש בינתיים הקבינט המצרי. כל זאת ביום שבו המוני מצרים הצביעו בסבב השני של משאל העם על החוקה החדשה שאותה מבקש מורסי להנהיג.

נשיא מצרים מוחמד מורסי לוחץ את ידו של סגנו מחמוד מכי. רויטרס
מחמוד מכי/רויטרס

מכי מונה בחודש אוגוסט האחרון לתפקיד ולאחרונה שימש כמוביל "הדיאלוג הלאומי" בין קבוצות האופוזיציה המתנגדות למשטר לבין תומכיו של מורסי. בעבר הצהיר כי מכי כי בכוונתו להתפטר עם מימושה של החוקה, שבה אין צורך חיוני בתפקיד סגן הנשיא. לא מן הנמנע כי הצעד נובע מחילוקי דעות, אך אין כל אישור לסברה זו.

במכתבו של מכי שפרסם ארמון הנשיאות, כתב סגן נשיא בית הדין לערעורים לשעבר כי הוא עבד קשה עבור האומה, אך כי "הבין שהאופי של העבודה הפוליטית לא תואם לרקע המקצועי שלו כשופט". עוד כתב מכי כי הגיש את התפטרותו לראשונה בשבעה בנובמבר, אך כי זו נדחתה כאשר מצרים התבקשה לתווך במגעים להשגת הסכם הפסקת אש בין ישראל וחמאס במבצע "עמוד ענן". לדבריו, גם המשבר הפוליטי במדינה גרם לדחיית ההתפטרות, ולסיום איחל הצלחה לנשיא מורסי.

סירב להיות נשיא למרות קריאות האופוזיציה

מכי, בן ה-58, החל את הקריירה שלו כקצין במשטרה. משם עבר לפרקליטות, ומהר מאוד התקדם בדרגות, עד שהגיע כאמור לתפקיד סגן נשיא בית הדין לערעורים. אזרחי המדינה התוודעו אליו לראשונה ב-2006, אז הוא והשופט הישאם בסטוויסי עמדו בפני הליך הדחה לאחר שקבעו כי בבחירות לפרלמנט שנערכו שנה קודם לכן היו זיופים רבים. אלפי בני אדם יצאו אז לרחובות כדי להפגין נגד הדחת השניים ונגד משטרו של הנשיא הקודם חוסני מובארק.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הסבב השני למשאל העם על החוקה החדשה במצרים, 22 בדצמבר 2012. רויטרס
מצביעים בסבב השני על החוקה, הבוקר/רויטרס

בעקבות פעילות השניים נגד משטרו של מובארק והפיכתם לסמלי המאבק נגד דיכוי המשטר, קראו להם רבים באופוזיציה המצרית להתמודד נגד מובארק בבחירות לנשיאות. מכי, השיב אז בקצרה ואמר כי "אנחנו שופטים, ובכוונתנו להישאר שופטים עצמאיים". בשנים האחרונות עסק מכי בעריכת דין והתגורר באיחוד האמירויות ובכווית. אחיו, אחמד מכי, ששבועיים לפני מינויו לסגן נשיא מונה לשר המשפטים, הוביל בשנים האחרונות את המאבק למען עצמאות מערכת המשפט.

כאמור, היום התפטר גם נגיד הבנק פארוק אל-עקדה. על פי הדיווחים במצרים, מורסי מינה במקומו את הכלכלן הישאם ראמז. ראמז כיהן כסגנו של אל-עקדה, אולם באחרונה עבר לשמש כמנהל הבנק המסחרי הבינלאומי במצרים. לפי דיווחים שפורסמו לאחרונה במדינה, אל-עקדה הודיע על כוונתו לעזוב את תפקידו כבר לפני מספר ימים ואף הציע לנשיא מורסי כמה אישים בעלי פוטנציאל להחליפו בתפקיד. עם זאת כאמור, בממשלת מצרים הכחישו את הדיווח.

במסגרת הסבב השני והאחרון של משאל העם על החוקה החדשה, הצביעו היום מיליוני בעלי זכות הצבעה המתגוררים ב-17 מחוזות שלא הצביעו בשבוע שעבר. תוצאות הבלתי רשמיות מהסבב הראשון הצביעו על רוב של 57% לתומכים בחוקה, שנוסחה על ידי מועצת החוקה שבה רוב לפלגים האיסלמיים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully