וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: החל הסבב השני במשאל העם על החוקה החדשה

ניר יהב

22.12.2012 / 10:05

עם פתיחת ההצבעה על החוקה החדשה, שצפויה לזכות ברוב גדול, דווח על תורי-ענק מחוץ לקלפיות. המבקרים: "מותירה בידי הנשיא סמכויות רבות מדי ולא מכירה באמנות בינלאומיות"

יום הבוחר: הבוקר (שבת) נפתחו הקלפיות במצרים, במסגרת הסבב השני והאחרון של משאל העם על החוקה החדשה, שנוסחה על ידי מועצת החוקה, שבה רוב לפלגים האיסלמיים במדינה. במסגרת השלב הראשון שנערך בסוף השבוע שעבר, התוצאות הבלתי-רשמיות הראו רוב של 57% לתומכים בחוקה. בשלב השני, הנערך היום, צפויים להצביע כ-26 מיליון בעלי זכות הצבעה המתגוררים ב-17 מחוזות שלא הצביעו בשבוע שעבר.

הסבב השני למשאל העם על החוקה החדשה במצרים, 22 בדצמבר 2012. רויטרס
מצביעה בסבב השני של משאל העם, הבוקר/רויטרס

עם פתיחת סבב ההצבעה בשעה 8:00 הבוקר, דווח על תורי-ענק שהשתרכו מחוץ לקלפיות. במספר מוקדים אף דווח על תורים שאורכם מעל קילומטר. המחוזות המרכזיים שבהם נערכת היום ההצבעה הם פורט-סעיד, סואץ, דמיאט, איסמעיליה ובני סוויף. ההצבעה צפויה להסתיים בשעה 19:00, אולם על פי ניסיון השבוע שעבר, צפויה ועדת הבחירות המרכזית להאריך את ההצבעה בכמה שעות על מנת לאפשר לכל הממתינים בתורים לממש את זכותם הדמוקרטית.

הסבב השני למשאל העם על החוקה החדשה במצרים, 22 בדצמבר 2012. רויטרס
במספר מוקדים אף דווח על תורים שאורכם מעל קילומטר. מצביעים בסבב השני של משאל העם, הבוקר/רויטרס

התוצאות הבלתי-רשמיות צפויות להתפרסם עוד במהלך הלילה והבוקר, אולם ועדת הבחירות המרכזית תכריז על התוצאות הרשמיות רק ביום שני. האופוזיציה המצרית - המונהגת על ידי המועמדים לשעבר לנשיאות, עמרו מוסא וחמדין סבאחי, וכן על ידי ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר, ד"ר מוחמד בראדעי – קראה לתומכיה להצביע נגד החוקה. עם זאת, על פי כל ההערכות, צפויה החוקה לזכות לרוב גדול ובכך לסלול את הדרך לבחירות לפרלמנט, שייערכו ככל הנראה תוך כחודשיים.

מתנגדי החוקה – רובם נמנים על הזרם החילוני והליברלי - טוענים כי גם אם יש בה סעיפים חיוביים, אי אפשר להתעלם מהנסיבות שבמסגרתן היא גובשה. לטענתם, יש להתנגד לחוקה החדשה מכמה סיבות: ראשית, היא גובשה על ידי ועדת חוקה שהורכבה רובה ככולה מאנשי הזרם האיסלמי ולפיכך היא "ועדה שסמכויותיה מוטלות בספק". שנית, הנשיא מורסי פרסם צו חוקתי דרקוני על מנת לבצר את ההרכב של הוועדה ואת החלטותיה. שלישית, רבים טוענים כי אין בחוקה הזו כל בשורה חדשה בעידן שלאחר המהפכה אלא דווקא סעיפים המחזקים את המחנה האיסלמי.

הסבב השני למשאל העם על החוקה החדשה במצרים, 22 בדצמבר 2012. רויטרס
ועדת הבחירות המרכזית צפויה להאריך את ההצבעה בכמה שעות. מצביעים בתור לקלפי, הבוקר/רויטרס

לגופו של עניין, טוענים המתנגדים לחוקה כי היא כוללת מספר סעיפים שאינם מקובלים עליהם. אחד הסעיפים החדשים שמרגיז את מערכת המשפט קובע כי הנשיא הוא זה שממנה את התובע הכללי, את נשיא בית הדין לחוקה ואת שופטיו. גורמים ליברלים כועסים על כך שהחוקה החדשה אינה כוללת מחויבות מצרית לאמנות בינלאומיות בנושא זכויות אדם. בנוסף, נשמעת ביקורת על כך שלמרות שסמכויותיו של הנשיא מצומצמות בחוקה, נותרות בידיו סמכויות רבות מדי.

תומכי החוקה טוענים מנגד כי החוקה החדשה מצמצמת משמעותית את סמכויותיו של הנשיא, וכי אין בסמכותו לפזר את הפרלמנט אלא באמצעות משאל עם. בכירי האחים המוסלמים אף הסבירו כי לנשיא אין סמכות מלאה להכריז על מלחמה בלא הסכמת הפרלמנט. האחים המוסלמים טענו עוד כי החוקה החדשה, בהשוואה לקודמת, מבטיחה צדק חברתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully