וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות לא רשמיות: רוב במצרים בעד החוקה החדשה

ניר יהב

16.12.2012 / 9:06

כלי תקשורת במצרים דיווחו שמספירה ראשונית של הקולות במשאל העם עולה כי 63 אחוזים תמכו בחוקה ו-37 אחוזים התנגדו. התוצאות הרשמיות - רק לאחר השלב השני בסוף השבוע הקרוב

63 אחוזים מאזרחי מצרים תמכו בחוקה החדשה ו-37 אחוזים התנגדו לה - כך מדווחים הבוקר (ראשון) כלי תקשורת במדינה, על פי ספירה ראשונית של שמונה מתוך עשרת המחוזות, שבהם נערך אתמול משאל העם על החוקה. לא מדובר בתוצאות רשמיות, שכן אלו יתפרסמו רק לאחר השלב השני של משאל העם שייערך ביום שבת הבא ויכלול 17 מחוזות נוספים במצרים, שבהם חיים כ-25 מיליון בעלי זכות הצבעה. כלי תקשורת אחרים דיווחו כי הפער בין תומכי החוקה החדשה למתנגדיה מעט קטן יותר: כ-60 אחוזים בעד החוקה לעומת 40 אחוזים נגד.

ספירת קולות במשאל העם במצרים, 16 דצמבר 2012. רויטרס
26 מיליון בעלי זכות הצבעה/רויטרס

השלב הראשון של הבחירות נערך כאמור אתמול וכלל עשרה מחוזות שבהם חיים כ-26 מיליון בעלי זכות הצבעה. שיעור ההצבעה היה גבוה, והעידו על כך תורי הענק שהשתרכו מחוץ לקלפיות. לאורך כל היום האשימה האופוזיציה את תנועת האחים המוסלמים בניסיון לזייף קולות ולהטות את ההצבעה. במהלך הלילה אף טענה האופוזיציה כי רוב המצביעים התנגדו לטיוטת החוקה החדשה, אולם בתנועת האחים המוסלמים דחו את הטענה ואמרו כי "יש מי שמנסה לגרור את המדינה לאנרכיה".

בכיר האופוזיציה והמועמד לנשיאות מצרים לשעבר, חמדין סבאחי, הזהיר מפני הידרדרות המצב במצרים במקרה שהשלטונות יתעלמו מרצונו של העם. בראיון לעיתון הסעודי "אל-ווטן" אמר סבאחי כי "רוב העם המצרי הצביע במהלך השבועיים האחרונים כשקיים הפגנות שקטות, תהלוכות, עצרות בכיכר תחריר ובכיכרות אחרות. זהו מסר ברור שהמהפכה עדיין חיה ומסוגלת להשלים את דרכה עד לניצחון". לדבריו, המאבק נגד החוקה החדשה "אינו סוף המאבק. נמשיך להיאבק בדיכוי עד לניסוח חוקה לאומית".

אחיו שח נשיא מצרים, אל סאיד מורסי, מצביע במשאל העם במצרים, 16 דצמבר 2012. רויטרס
אחיו של הנשיא מצביע/רויטרס
ספירת קולות במשאל העם במצרים, 16 דצמבר 2012. רויטרס
"נמשיך להיאבק בדיכוי". סופרים קולות/רויטרס

מתנגדי החוקה – רובם נמנים על הזרם החילוני והליברלי - טענו כי אפילו אם יש בה סעיפים חיוביים, אי אפשר להתעלם מהנסיבות שבמסגרתן היא גובשה. לטענתם, יש להתנגד לחוקה החדשה מכמה סיבות: ראשית, היא גובשה על ידי ועדת חוקה שהורכבה רובה ככולה מאנשי הזרם האיסלמי ולפיכך היא "ועדה שסמכויותיה מוטלות בספק". שנית, הנשיא מורסי פרסם צו חוקתי דרקוני על מנת לבצר את ההרכב של הוועדה ואת החלטותיה. שלישית, רבים טוענים כי אין בחוקה הזו כל בשורה חדשה בעידן שלאחר המהפכה אלא דווקא סעיפים המחזקים את המחנה האיסלמי.

תומכי החוקה טענו, מנגד, כי החוקה החדשה מצמצמת משמעותית את סמכויותיו של הנשיא וכי אין בסמכותו לפזר את הפרלמנט אלא באמצעות משאל עם. בכירי האחים המוסלמים אף הסבירו כי לנשיא אין סמכות מלאה להכריז על מלחמה בלי הסכמת הפרלמנט. האחים המוסלמים טענו עוד כי החוקה החדשה, בהשוואה לקודמת, מבטיחה צדק חברתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully