וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הטבח: כך נגררה ישראל לשיח על נשק בארה"ב

בעקבות הטבח בקונטיקט עסקו כלי תקשורת רבים בשאלת חוקי הנשק המתירים כמעט לכל אמריקאי לרכוש אקדח. חלקם ערכו השוואה: "כשזה מגיע לנשק, יש לנו הרבה מה ללמוד מישראל"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

הטבח המזעזע בעיירה ניוטאון שבקונטיקט הציף מחדש את שאלת חוקי הנשק בארצות הברית. בימים שלאחר הטבח, במהלכו רצח אדם לנזה 26 בני אדם, בהם 20 תלמידי כיתה א', שבו ועלו הקולות הקוראים לממשל אובמה לנקוט במדיניות חדשה להגבלת חוקי הנשק בארה"ב. כלי התקשורת האמריקאים שעסקו בסוגיה לא מעט מאז יום שישי, החליטו לבחון אותה בהשוואה למקומות אחרים בעולם – ובראשם ישראל.

תושבי ניוטאון קונטיקט מתייחדים עם זכר קורבנות הטבח בבית הספר בעיר. AP
העיירה ניוטאון אבלה על מות ילדיה/AP

"כולם יודעים שלישראל יש המון רובים", כך נפתחה ידיעה שעסקה בנושא במגזין האמריקאי "דיילי ביסט". עם זאת, הכותב דיוויד פרום מיהר להודות כי על אף מה שחשב, בישראל ישנה "שליטה קפדנית על תחמושת אזרחית". לדבריו, בעלי רישיון בישראל – בניגוד לארה"ב – רשאים לשאת אקדח אחד בלבד ואף חייבים לעבור בדיקות נפשיות וגופניות נרחבות לפני שיותר להם לשאת אחד כזה. כמו כן, חלה עליהם הגבלה של עד 50 כדורי ירי בשנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בניגוד לארה"ב, מסביר פרום לקוראים תחת הכותרת "חוקי נשק בישראל", בישראל נשיאת נשק אינה "פרוצה" כמו בארה"ב. כדי לשאת נשק בישראל, הוא מספר, צריך להיות בעלי רקע צבאי או ביטחוני בדרגה גבוהה. עם זאת, ניתנת גם לתושבי ההתנחלויות ולעובדים בהן האפשרות לשאת אקדחים לשם הגנה עצמית.

תחת הכותרת "12 עובדות על נשק וירי המוני בארה"ב", הזכיר הבלוגר עזרא קליין ב"וושינגטון פוסט" את ישראל ושוויץ כדוגמא למדינות בהן "כמויות גדולות של נשק, אין משמעותן בהכרח הרבה מקרי ירי". עם זאת, במאמר שפרסם שעות לאחר פרסום המאמר הראשון הוא ביקש להתנצל על כך שטעה כשטען שבישראל ושוויץ נשק זמין לציבור הרחב. לדבריו, לאחר פרסום המאמר, יצרה עמו קשר ג'נט רוזנבאום מאוניברסיטת ניו יורק שביקשה להסביר לו את טעותו.

"מדוע בישראל אין ניוטאונס?"

"בעלות על נשק בישראל ובשוויץ פחתה", הסבירה רוזנבאום. "למשל, בישראל, יש הגבלה חריפה על מי שמסוגל לשאת נשק. ישנם רק כמה עשרות אלפי אקדחים חוקיים בישראל והאנשים היחידים שרשאים לשאת אותם מבחינה חוקית מתגוררים בהתנחלויות, עושים עסקים בהתנחלויות או שעבודתם מגבירה את הסיכון לחשיפה לאלימות".

רוזנבאום הסבירה כי בניגוד לארה"ב, ישראל ושוויץ "דורשות רישיון כדי לשאת נשק". לדבריה, במדינות אלה "אין דבר כזה שיש לך זכות לשאת נשק. אתה צריך סיבה. ואז עליך לחזור לרשות המתירה בכל שישה חודשים בערך כדי להסביר להם שהסיבה עדיין תקפה".

זרי פרחים לזכר קורבנות הטבח בקונטיקט מחוץ לשגרירות ארצות הברית במוסקבה. AP
"רק" 58 ישראלים נורו למוות בשנה החולפת, זאת לעומת 10,728 אמריקאים/AP

במאמר שפורסם בעיתון הטאבלט של יהדות ארה"ב "טאבלט מגזין", תחת הכותרת "מדוע בישראל אין ניוטאונס?", נכתב כי "תרבות הנשק במדינה היהודית, ולא חוקיה, היא שמונעת מקרי ירי המוני כמו זה שאירע בקונטיקט". על פי הכתוב במאמר, אזרחי ישראל אמנם "חמושים בנשק כבד", אך אינם עושים שימוש בנשק זה אחד נגד השני. עובדה זה מיוחסת במאמר ל"חקיקה המחמירה והמפתיעה" שיש בנושא.

לפי המאמר ב"טאבלט מגזין", סטטיסטיקה ש"התפשטה כמו אש בשדה קוצים" ברשתות החברתיות מעלה כי "רק" 58 ישראלים נורו למוות בשנה החולפת, זאת לעומת 10,728 אמריקאים. "כשזה מגיע לנשק חם, יש לנו הרבה מה ללמוד מישראל", נכתב. "אך זו תרבות הנשק של המדינה – ולא חוקי הנשק שלה, ששומרים על אזרחיה בטוחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully