וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשו לו לייק? האייתוללה חמינאי הצטרף לפייסבוק

17.12.2012 / 18:58

חרף החסימה שהטילו שלטונות אירן על הרשת החברתית, נפתח באחרונה עמוד של האייתוללה בן ה-73, שמציג תמונות והצהרות של המנהיג. מומחים: ייתכן והמפעילים הם מעריצים

כוכב רשת: אחרי שהצטרף לטוויטר ולאינסטגרם, נפתח בימים האחרונים עמוד הפייסבוק של האייתוללה עלי חמינאי. אף שמאז ההפגנות נגד המשטר ב-2009 אסרו שלטונות אירן על גישה לפייסבוק, בסוכנות הידיעות רויטרס פורסם היום (שני) כי לרשת הפופולרית נרשם ב-13 בדצמבר לא פחות מאשר מנהיגה העליון של אירן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוד הפייסבוק של חמינאי. יתכן ומדובר בעמוד הרשמי שמופעל מטעמו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמוד הפייסבוק תחת הכותרת "Khamenei.ir" מציג את תמונותיו של איש הדת בן ה-73, לצד נאומים והצהרות. בין היתר מופיעה בעמוד גם תמונתו של חמינאי הצעיר משנות ה-60', כשהוא עומד לצדו של מנהיג המהפיכה האיסלמית באירן, האייתוללה רוחאללה ח'ומייני. הסגנון והתוכן של העמוד דומים למדי לאלו שבאתר האינטרנט הרשמי של חמינאי, www.khamenei.ir, שפועל ב-13 שפות שונות.

בפייסבוק אמנם פועלים מזה זמן מספר עמודים המוקדשים לחמינאי, אך נדמה שהעמוד הנוכחי, שצבר תוך ארבעה ימים למעלה מ-1,200 לייקים, הוא הרשמי. הפרסום הראשון לדף ניתן בחשבון הטוויטר אשר נושא את אותו השם, ומומחים אירנים מעריכים משרדו של חמינאי עומד מאחוריו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההמון האירני מריע לחמינאי. התמונה הראשית בעמוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

שתי הרשתות החברתיות האמריקאיות חסומות על ידי הצנזור האירני, אך מיליוני אזרחים במדינה האיסלמית עדיין מצליחים להשיג אליהן גישה באמצעות תוכנות מיוחדות שעוקפות את האיסור. המומחים מסבירים כי העמודים הללו, שחסומים לגישה בתוך אירן, נועדו על מנת להפיץ את תפיסת העולם של ההנהגה האירנית לעולם. "הרשתות החברתיות נותנות למשטר עוד מדיום באמצעותו הוא יכול לשלוח מסרים לקהל צעיר ברחבי העולם", אמר אפשון אוסטובר, חוקר מזרח תיכון אמריקאי.

למול ההערכה כי מדובר בעמוד הרשמי, יש גורמים שטוענים כי גם במקרה הנוכחי מעריצים הם שמפעילים את הדף. על פי ההערכה הזאת, הקבוצה שמפעילה את העמוד היא "המרכז לשימור ופרסום פעילותו של אייתוללה חמינאי". זהו מרכז פרסומים פרטי שמבקש להאדיר את שמו של חמינאי בתוך הממסד הדתי השיעי בעולם, ולפרסם את עבודותיו ופעילותו של מנהיגה העליון של אירן, שכן בדרגתו הדתית הוא עדיין איננו משתווה מנהיגים כאלה ואחרים בתוך הזרם השיעי בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully