וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל ההפגנות, לאיחוד האירופי יוענק נובל לשלום

כאלף בני אדם הפגינו באוסלו לקראת הטקס שייערך בנורבגיה, בו יקבלו ראשי האיחוד האירופי את הפרס היוקרתי. בוועדת הפרס מתגוננים: באירופה היו עימותים - אבל לא מלחמות

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(צפו בהכרזה על הזכייה של האיחוד האירופי)

בנורבגיה יוענק מחר (שני) פרס נובל לשלום לאיחוד האירופי, בטקס שייערך בבירה אוסלו. שלושה מראשי האיחוד יקבלו את הפרס - נשיא האיחוד האירופי, חוזה מנואל ברוסו; נשיא המועצה האירופית, הרמן ואן רמפוי; ונשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ.

ב-12 באוקטובר הודיעה ועדת הפרס בנורבגיה – שאינה חברה באיחוד - כי האיחוד האירופי יקבל את הפרס, בגובה 1.2 מיליון דולרים, תוך שהיא מהללת את השותפות האמיצה בין 27 המדינות החברות בו, השואפות לדמוקרטיה ולאיחוד מאז מלחמת העולם השנייה. כאלף בני אדם הפגינו הערב במרכז אוסלו, במחאה על הכוונה להעניק את הפרס לאיחוד האירופי, ולמפגינים הצטרפו נציגים מהמפלגה הסוציאליסטית בפרלמנט הנורבגי, שבה חבר ראש הממשלה, ינס סטולטנברג.

נשיא האיחוד האירופי חוזה מנואל ברוסו, נשיא המועצה האירופית הרמן ואן רמפוי, ונשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ. אוסלו, 9 בדצמבר 2012. רויטרס
ראשי האיחוד האירופי ברוסו, ואן רמפוי ושולץ. הערב, באוסלו/רויטרס

שלושת נציגי האיחוד באו כבר הערב לאוסלו. במסיבת עיתונאים שערכו, דחו השלושה את הביקורת שהושמעה על ההחלטה להעניק את הפרס דווקא לאיחוד האירופי. זו הייתה הפעם הראשונה מאז 1999 שהפרס מוענק לגוף ולא לאישים פרטיים. נשיא המועצה האירופית, ואן רמפוי, אמר כי "אירופה חווה ימים קשים, אך אנו עובדים במרץ - הן ביחד והן כמדינות נפרדות, כדי להתגבר על הקשיים שלנו". הוא העריך כי האיחוד האירופי "ייצא מחוזק מתקופה זו של מיתון וחוסר-ביטחון".

חברי ועדת הפרס – ובייחוד העומד בראשה, הנורבגי תורביורן יגלנד – שמבקריו טוענים שהוא פרו-אירופי – היו נתונים לביקורת קשה בשל בחירתם. אחד מנימוקי הוועדה היו ש"אירופה המאוחדת לא ראתה עימות צבאי גדול מאז מלחמת העולם השנייה". מזכיר ועדת הפרס, גייר לונדשטאד, אמר הערב בתגובה כי "העובדות ההיסטוריות מדויקות". לדבריו, "אכן, היו הרבה ויכוחים לאורך השנים, והיו הרבה עימותים וריבים ואפילו דרמות. אבל זה ברור שהאיחוד האירופי הפך למושב של שלום". לונדשטאד אמר כי "גם אותם עימותים ודרמות מעולם לא הובילו למלחמה, אלא להיפך - תרמו לפשרות שהיו כה דרושות ביבשת, בהתחשב ברקע שממנו באנו".

הפגנה באוסלו נגד הענקת פרס נובל לשלום לאיחוד האירופי. נורבגיה, 9 בדצמבר 2012. רויטרס
הנורבגים, שכלכלתם עצמאית, מתנגדים בחריפות להצטרפות לאיחוד האירופי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully