וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הסתכסכו שתי כלות פרס נובל לשלום מ-2011?

9.10.2012 / 13:53

פעילת השלום לימה גבואי התפטרה מממשלתה של נשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון-סירליף, והאשימה אותה במתן יד לשחיתות. השבוע יוכרז באוסלו שם חתן הפרס לשנת 2012, וההימורים בשיאם

רגע לפני ההכרזה על זהות הזוכה בפרס נובל לשלום, "מלחמה" פרצה בין שתיים משלוש כלות הפרס מהשנה שעברה. לימה גבואי, פעילת הדמוקרטיה שהובילה את מחאת הנשים בליבריה, הודיעה אמש (שני) כי היא מתפטרת מתפקידה בממשלתה של הנשיאה, אלן ג'ונסון-סירליף. הסיבה: "שחיתות" מצדה של האישה הראשונה באפריקה שנבחרה באופן דמוקרטי להנהיג מדינה ביבשת השחורה.

נשיאת ליברה, אלן ג'ונסון-סירליף, ולוחמת הדמוקרטיה במדינה, לימה גבואי. AP
עבר ביניהן חתול שחור? אלן ג'ונסון-סירליף/AP

ג'ונסון-סירליף וגבואי קיבלו לפני שנה את פרס נובל לשלום, בשל תרומתן לקידום השלום והדמוקרטיה בארצן, ועל תמיכתן בערכים של זכויות אדם בתנאים בלתי-אפשריים. את הפרס חלקו השתיים עם תווכל כרמאן, עיתונאית תימניה שהייתה מהמנהיגות הבולטות של המחאה העממית בצנעא, שתרמו להדחת הנשיא עלי עבדאללה סלאח.

שנה לאחר מכן, נראה שלא הכל ורוד בעולמן של הנשים החזקות בליבריה. גבואי, שסייעה לג'ונסון-סירליף להיבחר לקדנציה נוספת בשנה שעברה, וכיהנה מאז בראש ועדת השלום והפיוס של ליבריה, החליטה לסיים את עבודתה בשל "חשש" שהנשיאה נכשלה במשימה לבער את נגע השחיתות מממשלתה.

גבואי: לא ייתכן שלנשיאה יהיו שלושה בנים במשרות רשמיות

המאבק בשחיתות עומד במרכז כהונתה של ג'ונסון-סירליף. לפני חודשיים היא השעתה מתפקידו את בנה, צ'רלס סירליף, סגנו של נגיד הבנק המרכזי במדינה, מכיוון שלא הצהיר במועד על נכסיו, כפי שחויב לעשות עם מינויו. בנוסף, הושעו מתפקידם 45 פקידים בכירים - בהם קונסולים ותתי-שרים - בשל הפרות דומות. בהודעה שפרסמה בשעתו לשכת הנשיאה, נאמר כי ההשעיה נכנסה לתוקף לאלתר, וכי "הוועדה למאבק בשחיתות" בבירה מונרוביה תתיר ל-46 המושעים לשוב למשרתם, אם יצהירו בפני הרשויות על נכסיהם בפרק זמן של שבועיים.

צ'רלס סירליף הוא אחד משלושה בנים של הנשיאה שמונו למשרות רשמיות בממשל. אחיו, רוברט, מכהן כמנהל חברת הנפט הממשלתית NOCAL. אח נוסף, פומבה, עומד בראש מנגנון המודיעין הממשלתי. גבואי טענה בסוף השבוע כי העובדה שנשיאת ליבריה מינתה את בניה לתפקידים בכירים מהווה כישלון ברור לחוסר יכולתה להיאבק בשחיתות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ההימורים לקראת יום שישי - בשיאם

ביום שישי בצהריים תפרסם ועדת הפרס באוסלו את זהות הזוכה – או הזוכים - בפרס נובל לשלום לשנת 2012. ועדת הפרס בחרה את הזוכה מתוך כ-2,230 מועמדים, ושמו - או שמה – יישארו חסויים עד רגע ההכרזה. "באופן כללי, הדלפות מעולם לא היוו בעיה, אבל אנחנו רוצים להגן על ההישג", הסביר ראש ארגון נובל הנורבגי, גייר לונדסטד.

לונדסטד אף אמר כי חברי הוועדה נמנעו מלהכניס טלפונים סלולריים לישיבותיהם. "אלה דברים נוראים מנקודת מבט ביטחונית", הסביר. "לעולם איננו מכניסים טלפונים סלולריים לחדר כיוון שהם מאפשרים למומחים גישה נוחה לנתונים".

רשימת המועמדים נשארת חסויה במשך עשרות שנים, אך ההשערות בדבר הזוכים כבר מציפות את אתרי ההימורים. בין המועמדים שזכו להימורים רבים הם הנשיא החדש של תוניסיה, מונסף מרזוקי; פרופ' ג'ין שארפ, שחיבר מסות שקראו למאבק בלתי-אלים, ושהשפיעו על תנועות אנטי-ממשלתיות מסביב לעולם; השרה האפגנית ופעילת זכויות האדם סימה סמאר; וכרגיל - מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', שעדיין כלוא מרצון בשגרירות אקוודור בלונדון.

פרס נובל לפיזיקה - לפורצי דרך במכניקת הקוונטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully