וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מצרי: קיים חשש כי הצבא יחזור לבצע מעצרים

ניר יהב

8.12.2012 / 19:37

במסגרת ניסיונו של הנשיא מורסי לפייס את המפגינים המוחים על הרחבת סמכויותיו, הודיע הצבא כי הוא תומך בדיאלוג, אך לפי דיווחים הוא עלול להתערב במשבר ולהפעיל כוח

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו: אלפים מפגינים נגד מורסי בסוף השבוע)

צבא מצרים פרסם היום (שבת) הצהרה שקטעה את שידורי הטלוויזיה במדינה, שבה התייחס למצב הפוליטי המתוח מאז נטל לעצמו הנשיא, מוחמד מורסי, סמכויות נרחבות לקראת משאל העם על אישור החוקה השנויה במחלוקת. דובר הכוחות, אחמד מוחמד עלי, אמר כי דיאלוג לאומי הוא הפתרון הטוב ביותר ליצירת קונצנזוס לטובת המדינה. "הצבא תמיד לצד העם. אנחנו תומכים בקריאה לדיאלוג לאומי ליצירת קונצנזוס שיאחד את חלקי האומה, מבלי לסתור את "הלגיטימציה והחוקים של הדמוקרטיה". "כל דבר אחר יביא אותנו למנהרה אפלה שבסופה אסון, וזהו משהו שלא נרשה".

אלפים מפגינים בקהיר מחוץ לארמונו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, 7 בדצמבר 2012. AP
הצבא עלול להתערב. מפגינים סמוך לארמון הנשיאות בקהיר, אמש/AP

פרשנים במצרים חלוקים אם הצבא מנסה לאותת לאופוזיציה להגביר את מאמציה להידבר עם מורסי, או שוקל ברצינות להתערב במשבר. מקור בקבינט המצרי מסר בסוף השבוע לעיתון המצרי אל אהראם כי נידונה האפשרות להתיר מחדש לצבא לבצע מעצרים במידה שייקרא לגבות את המשטרה.

שלשום הודיעה הממשלה המצרית כי משאל העם על השינויים בחוקה יתקיים כמתוכנן ב-15 בדצמבר. ההחלטה התקבלה חרף ההפגנות האלימות שמתקיימות בימים האחרונים במחאה על הרחבת סמכויותיו של מורסי.

רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה דיווחה כי ועדה משפטית מתכנסת בשעה זו כדי להכניס שינויים לצו החוקתי שפרסם מורסי, ובמסגרתו הרחיב את סמכויותיו באופן שאי אפשר לערער על החלטותיו בנושא חקיקה. זאת בהמשך לנאומו שלשום של מורסי, שבו הבטיח "להכניס שינויים" לצו החוקתי ואף לבטל את סעיף 6, המעניק לו סמכויות לשעת חירום.

נשיא מצרים מוחמד מורסי בנאום בטלוויזיה בעקבות המהומות בקהיר, 6 דצמבר 2012. AP
הודיע כי משאל העם ייערך כמתוכנן. מורסי נואם שלשום בקהיר/AP

גם אמש הפגינו אלפי בני אדם בקהיר נגד מורסי, במחאה על הצו שפרסם אשר מעניק לו סמכויות נרחבות ובמחאה על כוונתו לקיים משאל עם על החוקה שלה הם מתנגדים. המפגינים נשאו את דגלי מצרים וכן את תמונותיו של הנשיא מורסי כשהוא מגואל בדם ומתחת נכתב "תסתלק".

המפגינים הגיעו לאזור ארמון הנשיאות בבירה המצרית, שם היו בימים האחרונים עימותים אלימים בין תומכיו של הנשיא למתנגדיו. לאור זאת, מסביב לארמון הוצבה אבטחה מוגברת. כמה מפגינים אף הצליחו לחצות את גדרות התיל שהוצבו מחוץ לארמון הנשיאות. לפי הדיווחים, חלק מהשומרים שעמדו בסמוך לאותן גדרות עזבו את המקום וכתוצאה מכך הצליחו המפגינים לחדור למתחם. המפגינים צעקו: "העם דורש להפיל את המשטר" ו-"תסתלק, תסתלק".

בתוך כך, הסתיימה פגישתם של הנשיא מורסי ושל נציגי האופוזיציה המצרית שבה דנו בחוקה שתובא למשאל עם ב-15 בדצמבר וכן בצו החוקתי. ברוב הפגישה נכח סגנו של מורסי, מחמוד מכי, שייצג את הנשיאות. רבים מקרב מנהיגי האופוזיציה נעדרו מהדיאלוג. מוקדם יותר הודיעו נציגי האופוזיציה כי לא ייקחו חלק בדיאלוג שהציע מורסי. בכירי האופוזיציה, ביניהם אחמד סייד, חמדין סבאחי ומוחמד בראדעי, הבהירו כי לא ישתתפו בשיחות. בראדעי קרא ליתר פלגי האופוזיציה להימנע מדיאלוג עם מורסי, וסבאחי הגדיל ואמר כי יש לדחות את הדיאלוג עם מורסי משום שהוא "הרג אזרחים מבני עמנו". הוא המשיך ואמר בנאומו בכיכר תחריר כי יש להמשיך במאבק העממי הבלתי אלים, "אשר יסתיים בניצחון העם המצרי", לדבריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully