וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת למכ"ם: כך עוקפת אירן את הסנקציות על הנפט

8.12.2012 / 13:30

תחקיר חדש חושף כיצד אירן וסוריה שיבשו תדרים של מיכליות כדי לא להתגלות על ידי מערכות הניטור העולמיות. במקביל נודע כי ספינות קרב אירניות עגנו בסודן בפעם השנייה החודש

אירן ממשיכה בניסיונותיה לתעתע בעולם: תחקיר סוכנות הידיעות רויטרס חושף כי מיכליות נפט אירניות משדרות אותות לוויין שגויים במטרה להטעות את מערכות המעקב העולמיות. בנוסף, פועלת טהרן כדי להסתיר שספינות מטעמה הגיעו לסוריה – מהלך אשר נוגד את הסנקציות הבינלאומיות עליה.

סוריה ואירן, שתי בעלות ברית הנמצאות תחת מגבלות סחר, מנסות לעזור אחת לשנייה להתמודד עם המחסור שהן חוות בתחום האנרגיה – ובמיוחד בדלק ובנפט. כדי לאפשר את המשך המסחר ביניהן, וכדי לעקוף את הסנקציות, נודע בין היתר כי חברת הספנות האירנית הממלכתית NITC שינתה את שמות המיכליות שלה ברשומות על מנת להקשות במעקב אחריהן.

מהלך מתוחכם יותר בו נוהגים האירנים הוא שיבוש תשדורת המיקום של כלי השיט. מיכליות וספינות גדולות מחויבות בהפעלת מערכת ניטור לוויינית שמשדרת את זהותן ואת מיקומן למשמר החופים במדינות השונות ולכלי שיט אחרים. עם זאת, לפי הפרסום ברויטרס, בחודש האחרון מיכליות אירניות ששטו בים הערבי ובאוקיינוס ההודי חסמו את התדר שהן אמורות לשדר, ושידרו תדר של כלי שיט אחר. "ברור שאפשר לזייף את המידע הזה", אמר ריצ'רד הרלי, בכיר בתחום המודיעין הימי.

ספינה אחת מתחזה לשנייה

עד כה נודע לפחות על שלוש מיכליות נפט אירניות ששלחו שדרים מזויפים, ואשר השתלטו על תדר של ספינות סוריות שהיו במסע בין סוריה, לוב וטורקיה. "בחודשים האחרונים אנחנו עדים לדפוס חוזר של כלי שיט ועליהם דגל של טנזניה אשר משדרים קוד זהה לספינות אחרות", אמר גורם בחברה המספקת מערכות מידע ימי. לדבריו, בדרך זו, ספינה אחת שעוסקת בפעילות חוקית "מחפה" על כלי השיט השני העובר על מגבלות בינלאומיות.

בין היתר נחשף כי המסלול הלווייני של מיכלית הנפט האירנית "פיוניר" נועד להסוות את מסלולה של הספינה "צ'יף אחמד", שהייתה בדרכה מהים התיכון לים האדום. אף ש"צי'ף אחמד" נשאה דגל של טנזניה, מבירור ברשומות עולה כי אין ספינה כזאת במדינה – מה שמעלה את החשד שמדובר בהונאה נוספת, כנראה אירנית.

לוב, ששמה עלה כאחת ממשתפות הפעולה בתוכנית ההסחה האירנית-סורית מנסה להתנער מהאישום והודיעה כי הרשויות שלה לא ביצעו חסר בנפט עם אירן, וכי כלי שיט אירנים לא עגנו בשטחה. "אני מבטיח שמעולם לא קיבלנו מיכליות אירניות בנמלים שלנו", אמר בכיר בחברת הנפט הלאומית של לוב.

פיצוץ מסתורי במפעל צבאי בסודן: ישראל מעורבת?. רויטרס
הפיצוץ במפעל הנשק בחרטום/רויטרס

בתוך כך, שתי ספינות קרב אירניות עגנו היום (שבת) בנמל פורט סודן שלחופי הים האדום. לפי הדיווח, הספינות הגיעו לסודן כחלק מביקור צפוי ובמטרה לתדלק. מדובר בפעם השנייה בתוך חודש בו מתקיים ביקור כזה – דבר המעיד על הידוק הקשרים בין שתי המדינות.

יצוין כי גם בחודש אוקטובר, ימים ספורים אחרי הפיצוץ המסתורי במפעל נשק בחרטום בו הואשמה ישראל, הגיעו לסודן שתי ספינות קרב אירניות. ירושלים אמנם לא לקחה אחריות להפצצה, אך האשימה את סודן בסיוע להברחות נשק מאירן לכוחות חמאס ברצועת עזה.

מומחים בינלאומיים ששוחחו עם רויטרס מעריכים כי המשך שיתוף הפעולה של חרטום עם טהרן עלול לפגוע במעמדה האזורי של הראשונה – במיוחד מול ערב הסעודית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully