וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוסטרליה אין עוד סיגריות, אלא רק "זוועה בקופסה"

אוסטרליה הפכה למדינה הראשונה שהסירה את המיתוג מכל חפיסות הסיגריות, והחליפה אותו בתמונות של איברים רקובים ושיניים מצהיבות. המכורים לא מתרגשים: "העישון הוא בחירה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

האכיפה החמורה ביותר בעולם נגד ציבור המעשנים נכנסה לתוקף באוסטרליה בסוף השבוע, בהתאם לחוק חדש שיזם משרד הבריאות בקנברה ובתום מאבק ארוך עם יצרני הטבק. יצרני הסיגריות טענו לאורך הדרך כי החוק החדש יפר את זכויות היוצרים שלהם והזהירו מפני "שוק שחור של סיגריות זולות ומסוכנות שיגיעו מסין ומאינדונזיה". בית המשפט העליון של אוסטרליה דחה את הטענות הללו. החל מאמש (שבת) כל חפיסות הסיגריות באוסטרליה הופשטו מסמלים מסחריים וכעת הן מופצות בצע ירוק זית. אריזותיהן "נעטפו" בתצלומים שונים, בין היתר כאלה המתעדים איברים נגועים בסרטן, ציפורניים מצהיבות או שיניים מרקיבות.

מעל התצלומים מופיעות אזהרות למעשנים, בהן "העישון גורם לסרטן פה", "הסרטן גורם לעיוורון" או "העישון גורם למחלת כלי דם". על כמה מהחפיסות מופיעות המלצות בגוון חיובי יותר, כגון: "אם תפסיקו לעשן בריאותכם תשתפר". שמותיהם של חברות הטבק הועלמו מחזית החפיסה, ונותר בהן רק שם המותג, שנכתב בגופן קטן ואחיד, במטרה להקשות על המעשנים לזהות את סוג הסיגריה החביב עליהם. בנוסף, מופיע בגדול מספר טלפון של "מוקד סיוע למעשנים".

חפיסות סיגריות חדשות באוסטרליה. רויטרס
דוגמה לשלוש חפיסות מהסוגים שהופצו בסוף השבוע באוסטרליה/רויטרס

שרת הבריאות של אוסטרליה, טניה פליברסק, הגדירה את החוק החדש כ"שאיפתה האחרונה של התעשייה הגוססת". במהלך המאבק המשפטי הממשלה בקנברה גיבתה את החוק בעזרת מחקרים שמצאו כי יש סבירות של 99% שמי שלא החל לעשן עד גיל 26 לא יתחיל לעשן לעולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

תעשיית הטבק משרתת כמיליארד מעשנים ברחבי העולם

לדברי כמה "מכורים אוסטרלים", החוק החדש דווקא לא ירתיע אותם מלרכוש את סוג הסיגריה החביב עליהם. ליסה רייט מסידני, שמעשנת זה שני עשורים, אמרה כי החפיסות החדשות אמנם "פוגעות בלב", אך היא הדגישה כי העישון הוא בחירה מודעת. "אני יודעת בעצמי מהן ההשפעות של העישון", סיפרה. מעשן נוסף מסידני, ויקטור אל-האג, הסביר כי תצלומי הזוועה לא יגרמו לא לחשוב פעמיים לפני שיקנה סיגריה. "עבורי, אלה תמונות שאפשר למצוא בכל מקום. בכנות, אני מנסה להפסיק לעשן, אבל האמת היא שהסיבה היחידה שאני מנסה להפסיק היא הילדה הקטנה שלי".

שיעור המעשנים באוסטרליה הוא ממילא מהנמוכים בעולם, וחברות הטבק לא צפויות להינזק משמעותית מההפסדים הפוטנציאליים שעלולים להיגרם בגינו. עם זאת, החוק עדיין מסמן נקודת מפנה במלחמתן של חברות הטבק נגד מערכות השלטון והרגולציה, כשלראשונה נוחלות החברות הפסד משפטי משמעותי. כמה ממשלות נוספות בעולם עשויות ללכת בעקבות אוסטרליה ולנקוט צעדים דומים. בקנדה כבר מופיעים תצלומי אזהרה על חפיסות הסיגריה, ובבריטניה, בברזיל ובאוסטריה יש יוזמות להחמיר את אכיפת חוקי העישון, ובאיסלנד עלתה הצעת חוק לפיה רכישת סיגריות תחייב מרשם רופא. לפי ארגון הבריאות העולמי, תעשיית הטבק משרתת כמיליארד מעשנים ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully