וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרני הסיגריות בארה"ב נלחמים באזהרות החדשות

18.8.2011 / 2:14

4 מענקיות ייצור הסיגריות במדינה הגישו תביעה נגד החוק שייכנס לתוקפו בקרוב, לפיהן ייאלצו לצרף לחפיסות תמונה של הסיכונים שבעישון. "נהיה לוח מודעות בשירות הממשלה, זה לא חוקתי"

משיבים אש: ארבע מיצרניות הסיגריות הגדולות בעולם הגישו באחרונה לבית משפט מחוזי בוושינגטון תביעה נגד מינהל המזון והתרופות האמריקאי, בעניין התקנות שצפויות להיכנס בקרוב לתוקף במדינה, ולפיהן החברות ייאלצו להגדיל ולהבליט את האזהרות שעל חפיסותיהן. לטענת החברות, הדרישה החדשה, לפיהן ייאלצו היצרניות גם לצרף תמונות שונות החושפות את הסיכונים שבעישון, מנוגדת לחוקה, וגורמת להן "לעבוד בשירות הממשלה", כדבריהן.

התביעה, שהוגשה בשם שלוש חברות אמריקניות – "ריינולדס" (המשווקת בין היתר את המותגים "קאמל" ו-"ווינסטון"), "ליג'ט (המשווקת את המותג "איב") ולוריאלד, וכן בשם קומונווולת' הבריטית, מתייחסת לתקנה החדשה שתיכנס לתוקפה ב-22 בספטמבר השנה. על פי התקנה, שאושרה במסגרת "חוק הגנת המשפחה מפני עישון" שאושר על ידי הקונגרס ב-2009, על יצרניות הסיגריות להצמיד לחפיסותיהן תווית בגודל של לפחות מחצית מהקופסה, ובה, נוסף על האזהרה המילולית, גם תמונה של הסיבוכים האפשריים מעישון – לדוגמת גופות של חולי סרטן ריאות, ריאות חולות ושיניים רקובות. כמו כן, היצרנים ייאלצו להקדיש 20% מכל מודעה פרסומית שלהן לתווית דומה.

היצרניות טוענות כי התקנה המדוברת מנוגדת לתיקון הראשון לחוקה, ופוגע בחופש הביטוי שלהן. פלויד אברמס, מומחה משפטי לחופש הביטוי, המסייע ליצרניות בתביעתן, אמר כי "הדרישה הממשלתית מיצרניות הסיגריות להשתתף במאמץ להילחם בעישון, תוך הצמדת תוויות גרפיות שנועדו למנוע מהציבור לרכוש את מוצריהן – לא תעמוד במבחן החוקתי". בכתב התביעה נטען עוד כי יצרני הסיגריות יגרמו ללקוחותיהן, בעל כורחן, להיות "מדוכאים ומפוחדים" מרכישת מוצריהן, ולמעשה יהפכו את החפיסות שלהן ל"לוח מודעות בשירות הממשלה".

"שהמעשן ידע בדיוק מה הוא גורם לעצמו"

שרת הבריאות והשירותים החברתיים בארצות הברית, קת'לין סיבליוס, אמרה ביוני האחרון כי האזהרות החדשות יסייעו להבטיח כי "כל אדם שמרים מהמדף את קופסת הסיגריות ידע בדיוק איזה נזק הוא יכול לגרום לעצמו". לדבריה, מטרת החוק החדש להפחית את שיעור הילדים שמתחילים לעשן, וכן לתת למבוגרים, שכבר נמנים על ציבור המעשנים, סיבה נוספת להפסיק.

יצרנית אחת בולטת חסרה ברשימת התובעות. מדובר בענקית הסיגריות הגדולה "אלטריה", המשווקת את "מרלבורו", ואשר תמכה בחוק עוד במהלך הדיונים בקונגרס. ביל פלפס, דובר החברה, התייחס לתביעה ואמר כי "חלק מהוראות החוק מעלות סימני שאלה חוקתיים. עם זאת, אנחנו ממשיכים לעבוד עם בשיתוף פעולה עם המינהל, ושומרים לעצמנו, לפי שעה, את הזכות להגיב לתקנות באופן המתאים".

יודגש כי התגובה של "אלטריה" מעלה תהיות, שכן רק לפני כחודש וחצי הגישה חברת הבת שלה, "פיליפ מוריס אינטרנשיונל", הגישה תביעה באוסטרליה נגד יוזמה דומה, שדרשה להסיר את תוויות השיווק של יצרניות הסיגריות מהחפיסות - לטובת הגדלת שטח האזהרות הגרפיות. יודגש כי עוד בתביעה ההיא, הדרישה של "פיליפ מוריס" היתה לפיצוי כספי - ולא לביטול החוק בהכרח.

לפי הערכות מרכז המחלות הלאומי בארצות הברית, 46 מיליון אמריקאים, המהווים למעלה מחמישית מהאוכלוסייה המבוגרת במדינה, נוהגים לעשן על בסיס קבוע. באגודה למלחמה בסרטן בארצות הברית מעריכים כי 221 אלף אמריקנים יאובחנו השנה כחולים בסרטן ריאות, ועל פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, שישה מיליון בני אדם ימותו השנה ברחבי העולם כתוצאה מהסכנות הרפואיות שטומן בחובו הטבק – לרבות 600 אלף "מעשנים פסיביים".

עוד על המלחמה העולמית בעישון
הנה התמונות שאמורות לזעזע אתכם
הצעת חוק באיסלנד: סיגריות - רק במרשם רופא
תובעים את אוסטרליה: חפיסות סיגריות בלי לוגו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully