וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק באיסלנד: סיגריות - רק במרשם רופא

לפי ההצעה שתידון לאחר פגרת הקיץ, סיגריות יימכרו רק בבתי מרקחת, למי שיציג אישור מרופא כי הוא מכור. שרת הבריאות: "הצעה טובה, אך ספק אם תהפוך בסופו של דבר לחוק"

על שולחן הפרלמנט של איסלנד הונחה השבוע הצעת חוק מהפכנית, שעשיה להפוך את מדינת האי המבודדת בצפון אירופה לאחת המדינות המחמירות ביותר בחקיקה נגד עישון ומוצרי טבק. לפי ההצעה, תיאסר לחלוטין מכירה חופשית של סיגריות, והן יימכרו רק כתרופות מרשם.

לפי דיווח ה"גרדיאן" הבריטי, סיגריות יועמדו למכירה אך ורק בבתי מרקחת. בתחילה יימכרו רק לבני 20 ומעלה, ובהמשך יחל תהליך הדרגתי, שבסופו יימכרו סיגריות רק למי שמחזיק במרשם רופא המאשר כי הוא מכור לניקוטין. הרופאים יונחו לנסות ולספק לפציינטים טיפולי גמילה שונים, ורק במקרה שאלו לא יצליחו, יוכלו לרשום להם סיגריות.

כמו כן, החוק קובע כי המעשנים יצטרכו לעבור בדיקות גופניות תקופתיות, וכי מחירי הסיגריות יועלו באופן הדרגתי במקביל להפיכתם לתרופת מרשם. יוזמי החוק הציגו בהקשר זה נתונים המבוססים על מדינות אחרות, לפיהם העלאה של 10% במחיר הסיגריות בתוך שנה גוררת ירידה של 4-8% משיעור המעשנים.

את הצעת החוק הפרטית הגישה חברת הפרלמנט סיב פרידליפסדוטיר, שרת הבריאות לשעבר, הטוענת כי המדינה צריכה "להתעורר" לנוכח הסכנות הגדולות של העישון. מטרתו העיקרית של החוק, לדבריה, היא "למנוע מילדים וצעירים להתחיל לעשן". החוק אמור להשתלב בתוכנית חקיקה נרחבת שתתפרש על פני עשר שנים, שכבר הוחל ביישומה, ובמסגרתה ייאסר לחלוטין העישון במקומות ציבוריים ויוטלו הגבלות חמורות על פרסום מוצרי טבק ועיצוב אריזותיהם.

במשרד הבריאות האיסלנדי שיבחו את היוזמה, אך הטילו ספק בסיכויי ההצלחה שלה. "פרידליפסדוטיר הגיש הצעה רצינית ביותר", אמרה השרה אנה בלדורסדוטיר, אבל אני מסופקת ביותר אם היא אכן תהפוך בסופו של דבר לחוק". ההצעה תידון בפועל בפרלמנט רק לאחר פגרת הקיץ.

איסלנד נהנית כבר כיום מאחד משיעורי המעשנים הנמוכים בעולם - רק 15% מהאוכלוסיה מעל גיל 15.

עוד על חקיקה ועישון:
המדריך הגלובלי למעשן: מקומך ברוסיה או פפואה
חוק חדש בסין: עישון סיגריות - רק בבית
הגבלות חדשות על מעשנים בישראל: "מעט מדי, מאוחר מדי"
המכונות לממכר סיגריות יוצאו מחוץ לחוק
תובעים את אוסטרליה: חפיסות סיגריות בלי לוגו?
נלחמים בעישון: התמונות שיזעזעו אתכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully