וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח הבזבוזים של הקרן לרווחת ניצולי השואה

לאחר הפסקת חלוקת הכספים לניצולים בשל מחסור בתקציב, דו"ח שהגיע לידי וואלה! חדשות מציג תמונת מצב שונה: ניתן לחסוך למעלה ממיליון שקלים מתקציב הקרן לטובת הניצולים

בפעם השנייה בחודש האחרון, הודיעה הקרן לרווחת נפגעי השואה כי קיצוץ בתקציבה מאלץ אותה להפסיק את חלוקת הכספים לניצולי השואה. היום (ראשון) אף מתוכננת הפגנה מול קריית הממשלה בהשתתפות ניצולי שואה. אלא שדו"ח שהגיע לידי וואלה! חדשות מעלה כי דווקא הקרן היא זו שיכולה לקצץ בהוצאותיה, למעלה ממיליון שקלים, ולאפשר לתת מעט יותר לניצולים.

הקרן לרווחה מתוקצבת על ידי משרד האוצר, ועידת התביעות ומעט תרומות. בשנת 2011 נועדו נציגי הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר עם נציגי העמותה, שדרשה ממשרד האוצר 4.5 מיליון שקלים השתתפות בהוצאות תפעוליות של העמותה. הוצאות אלה עמדו באותה שנה על 9 מיליון שקלים לפעילויות הנתמכות על ידי משרד האוצר, ובשנת 2012 8.9 מיליון שקלים.

במשרד האוצר לא הסכימו לדרישת הקרן, בטענה כי מדובר בסכום גבוה וכי הם מעדיפים להעביר כספים ישירות לטובת הניצולים. על כן הוחלט לפנות למשרד רואי החשבון, שרוני-שפלר ושות', ולערוך דו"ח ניתוח תפעולי של הקרן והמלצות להתייעלות ארגונית.

מהדו"ח, שנערך בשיתוף פעולה מלא עם הקרן לרווחת נפגעי השואה, עולה כי יש בקרן עודף של משרות. להערכת הביקורת, "המבנה הארגוני של הקרן לשנת 2011 איננו משקף את מלוא ההתאמות הנדרשות כתוצאה משינויים בסביבת העבודה של הקרן, כגון הוצאת מימון התרופות ומכשירי השמיעה לטפול ישיר של קופות החולים" (שינוי שערך משרד האוצר, לפיו ניצולי שואה מקבלים החזר על תרופות, מכשירי שמיעה ועוד, ישירות בבית המרקחת בקופת החולים על מנת למנוע בירוקרטיה מיותרת - דו"פ).

משרות מיותרות בעלות של מאות אלפי שקלים

מפירוט העודפים עולה כי מחבר הדו"ח מצא כי בשנת 2011 היו בקרן 4.5 משרות בעלות שכר שנתית ממוצעת של 90 אלף שקלים למשרה, ואילו בשנת 2012 נמצאו עוד שתי משרות באותו שכר שאינן נדרשות. שכרו של מנכ"ל הקרן, רוני קלינסקי, הסתכם בשנת 2011 ב-484 אלף שקלים והמשנה למנכ"ל השתכר בשנה זו ב-434 אלף שקלים.

עוד נכתב, כי כיום פועלת יחידת המיחשוב בקרן באמצעות מיקור חוץ. מניתוח השוואתי שערך מחבר הדו"ח, עולה כי אם תעבור הקרן להפעלה עצמית של המחלקה, תחסוך כ-380 אלף שקלים מידי שנה. בסיכומו קובע הדו"ח כי הקרן יכולה הייתה לצמצם עלויות תפעול שנתיות בכ-785 אלף שקלים בשנת 2011 ובכ-560 אלף שקלים בשנת 2012. בסך הכל מדובר בסכום של 1.3 מיליון שקלים.

בהודעה שפרסמה הערב, טענה הקרן כי באחרונה ספגה קיצוץ נוסף ממשרד האוצר, העומד על 2 מיליון שקלים, וכי המשרד החליט לקצץ גם מתקציב 2013, כשהנפגעים העיקריים הם הניצולים. מבירור עם גורמים במשרד האוצר עולה כי מדובר ב-2מיליון שקלים בגין הוצאות תפעול, אותם הודיע האוצר כי יקפיא עד לתום בדיקת רואי החשבון. בנוסף, העביר המשרד 1.1 מיליון שקלים לקרן בגין הוצאות תפעול לשנת 2011 ואת ההפרש העביר לטובת מענקים אישי לניצולים. גם באשר לתקציב עתידי, עולה כי טרם התקיימו דיונים בנושא למעט דיונים בנושא הוצאות התפעול של הקרן, כשמשרד האוצר דורש את ההתייעלות שקובע הדו"ח.

"טענות סרק שנועדו להסיט את הדיון הציבורי מהבעיה"

לדברי הקרן, ההפגנה שתערך מחר הינה צעד בו נאלצו לנקוט לאחר סגירת "הערוץ דרכו זכאים ניצולי שואה להחזרים עבור הוצאות רפואיות בסיסיות, כמו חיתולים, משקפיים, טיפולי שיניים, מכשירי שמיעה, מכשירים אורתופדיים ועוד". אלא שערוץ זה נסגר ביוזמת משרד האוצר עוד בשנת 2010, אז החליט להעביר את הטיפול בנושא מהקרן שדרשה מהניצולים איסוף והצגת קבלות, לידי קופות החולים, שם מקבלים הניצולים את ההנחות בבית המרקחת ובקופה באופן אוטומטי. דבר זה חוסך את הבירוקרטיה, אך בעיני הקרן נתפס כקיצוץ הדרגתי בתקציבה, כשמשרד האוצר העביר 70 מיליון שקלים אלו מהקרן לקופות החולים.

הפגנה עלרקע מצוקת ההוסטלים לטיפול בניצולי שואה, ספטמבר 2011. דרור עינב
הפגנה עבור ניצולי השואה בשנה שעברה/דרור עינב

כאמור, אין מדובר בפעם הראשונה בה מודיעה הקרן על קיצוץ פעילות בשל מחסור בתקציב. בחודש שעבר, הודיעה הקרן כי לא תקבל בקשות נוספות של ניצולים להחזרים בגין טיפול רפואי בשל ניצול מלוא תקציב 2012. בעת ההודעה, המתינו כ-6,000 ניצולי שואה לקבלת הכסף, אלא שהקרן כבר חילקה את כולו ובמשרד האוצר לא הסכימו לחרוג מהתקציב שאושר.

בקרן לא הגיבו לשאלות הנוגעות לאי דיוקים בהודעתם ומסרו: "הצעות ההתייעלות של משרד האוצר משמעותן פגיעה ישירה בשירות המוענק לניצולי השואה בישראל. יישומן של הצעות אלו יביא לסגירה מיידית של שלוחות הקרן בחיפה ובבאר שבע והפסקת פרויקטים כמו שיפוץ בתיהם של ניצולי שואה, סיוע משפטי והפסקת פעילותם של מעל לאלף מתנדבים הנמצאים בקשר חברתי קבוע עם ניצולי השואה".

עוד נמסר, כי "כל הטענות הפופוליסטיות של משרד האוצר לפיהן הכספים היו מיועדים לתקורה ומשכורות הינן טענות סרק אשר מטרתן להסיט את הדיון הציבורי מהדבר האמיתי - התקציב המיידי הנדרש לטיפול בניצולי השואה. משרד האוצר ויובל שטייניץ העומד בראשו מבזבזים זמן וכסף מיותר בביקורת ובשהיות בירוקרטיות במקום להכיר בדחיפות בנושא ולהבין שמדובר בשלוש שנים קריטיות המהוות את חלון ההזדמנויות האחרון לסייע באופן משמעותי לניצולי השואה המזדקנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully