וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח העוני: יותר ילדים, והרבה יותר עניים שעובדים

הנתונים המתייחסים לשנת 2011 מראים כי מספר הילדים העניים ומספר העניים הכולל עלה, אך מספר הקשישים מתחת לקו העוני ירד. מנכ"ל "לקט ישראל": "הממשלה כשלה בטיפול בעניים"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק

נמשכת העלייה במספר הילדים העניים, ומשפחות עם שני מפרנסים שלא מצליחות לטפס מעל לקו העוני. כך עולה מדו"ח הפערים החברתיים של המוסד לביטוח לאומי שפורסם היום ומתייחס לשנת 2011. מנגד, הבשורות הטובות הן כי ממדי העוני של משפחות נותרו יציבים ומספר הקשישים החיים מתחת לקו העוני ירד.

מהדו"ח, שנכתב על ידי סמנכ"ל מחקר ותכנון במוסד, ד"ר דניאל גוטליב, עולה כי בשנת 2011 היו בישראל 442,200 משפחות עניות, בהן חיו 1,838,600 נפשות, מהן 860,900 ילדים. בשנת 2010 לעומת זאת, היו בישראל 433,300 משפחות עניות, שבהן חיו 1,773,400 נפשות, מהם 837,300 ילדים. מדובר בעלייה באחוז המשפחות העניות מ-19.8% ב-2010 ל-19.9% ב-2011. עם זאת, שיעור הנפשות והילדים החיים במשפחות עניות עלה מ-24.4% ל-24.8% ומ-35.3% 36.6% בהתאמה.

אילוסטרציה. ShutterStock
עלייה חדה במספר המשפחות העניות שלהן שני מפרנסים/ShutterStock

עוד עלייה אובחנה במספר המשפחות העניות בהן יש אדם או יותר אשר מועסקים. במשפחות אלה חלה עלייה בשנת 2011 מ-13.2% ל-13.8% לפי ההכנסה הפנויה. מדובר בעלייה על אף המשך התאוששות בשוק העבודה בשנה זו, במסגרתה הורחב מעגל המועסקים. בכך עלה חלקן של המשפחות העובדות העניות מהמשפחות העניות בגיל העבודה מ-62.4% ל-64.8% בשנת 2011. יצוין כי בשנת 1999 עמד אחוז המשפחות עובדות העניות על כ-7%, כמחצית ממספרן כיום.

עלייה חדה בתחולת העוני נרשמה גם בקרב משפחות עם שני מפרנסים ויותר, משפחות שניתן היה לשער כי יהיו חסינות מפני עוני. שיעורן גדל מ-2% בתחילת העשור החולף ל-4.6% ב-2011. מנגד מציג הדו"ח גם נתונים מעודדים לפיהם בשנת 2011 נמשכה הירידה ארוכת הטווח בתחולת העוני של הקשישים משיא של 25.1% ב-2004 ל-19.4% ב-2011.

בנוסף, בעוד שתחולות העוני נותרו ברמה גבוהה ובחלקן אף עלו במקצת, המדדים לעומק העוני וחומרתו השתפרו ב-2011. עומק העוני - הפער הממוצע מקו העוני להכנסות העניים - ירד מ-35.9% ב-2010 ל-34.7, והמדד לחומרת העוני, המעניק משקל הולך וגדל למשפחות ככל שהן עניות יותר, ירד בכ-4%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אילוסטרציה. ShutterStock
עלייה חדה בתחולת העוני נרשמה גם בקרב משפחות עם שני מפרנסים ויותר/ShutterStock

חשוב להדגיש כי בהשוואה בינלאומית המתייחסת לשנת 2010 בקירוב, ממשיכה ישראל לעמוד בראש סולם המדינות של ה-OECD בממדי העוני והאי-שוויון הגבוהים. המנהל הכללי של המוסד לביטוח לאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, טוען כי היציבות בממדי העוני אינה בשורה ואינה הישג. "הממצאים המתקבלים מההשוואה הבינלאומית מראים שישראל צריכה לשאוף לשיפור משמעותי בתחום העוני ואי השוויון כדי להתקרב לממוצע מדינות ה-OECD", מסביר מור יוסף. "לשם כך יש להשתמש בכל כלי המדיניות: השקעה בחינוך, הכשרה מתאימה לשוק העבודה, עידוד יציאה לעבודה, יצירת תנאי עבודה ושכר הולמים, ומתן קצבאות ברמה הולמת למתקשים להשתלב בשוק העבודה".

"תמונת המצב – פיגוע חברתי"

גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל, עמותת המזון הגדולה בישראל, אומר כי דו"ח העוני מסיט את תשומת הלב למספרים ולאחוזים. "ממשלת ישראל המתחלפת כשלה בטיפול בעניים בישראל, בדיוק כפי שכשלו כל הממשלות הקודמות", הוא אומר. "אין חדש תחת השמש, מלבד שהפערים הולכים וגדלים והעניים נאבקים במציאות בלתי אפשרית. העוני לא מתבטא כבר במזון או באי בטחון תזונתי אלא הוא כבר מציאות הרבה יותר רחבה הפוגעת בחינוך, השכלה ואפשרויות התפתחות אישיות וחברתיות. זו המלחמה האמיתית בישראל של 2013 וזו פצצה שמסתירים באחוזים ומספרים שאיש לא יכול להתחבר אליהם. הם פשוט גדולים מדי".

"אוכלוסיית העניים בישראל תלויה לחלוטין בארגוני סיוע על מנת להבטיח את ביטחונה התזונתי", מסביר כרוך. "העניים סובלים מתופעות בריאותיות, ממערכת חינוך יקרה וממשלה הגובה מיסים אך מתנכרת לחלשים. ישראל של השנים הבאות תעוצב לא מהאיום האיראני או הבעיה הפלסטינית אלא איך אנחנו כחברה נוכל לדאוג ל- 1,800,000 עניים החיים בקרבנו". בלשכות הרווחה ברחבי הארץ רשומות כיום 20.4% משפחות, חמישית מהמשפחות בישראל, כך עולה מנתונים שהציג משרד הרווחה במסיבת העיתונאים בה הוצג הדו"ח. עוד עולה כי 34.4% רשומים בשל בעיות עוני, קשיי הכנסה ותעסוקה. המספר הגבוה ביותר של משפחות מוכר לרווחה בשל תפקוד לקוי של הורים או ילדים.

יחימוביץ': "פירות הצמיחה נעצרים אצל העניים"

רבים הביעו מחאה על שיעורי העוני הגבוהים המתגלים בדו"ח. "תמונת המצב בה 40% מילדי ישראל חיים מתחת לקו העוני היא פיגוע חברתי", אומר יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט. "אני קורא לראש הממשלה להודיע באופן מידי כי בתקציב הבא, יהיה שינוי בגובה מענקי האיזון .הרשויות פועלות מסביב לשעון במלחמה כנגד העוני, וכל פגיעה במענקי האיזון היא בפגיעה במלחמה למיגור העוני. הנתונים הם בושה לעם ישראל".

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הפנתה היום אצבע מאשימה כלפי ממשלת נתניהו. "רבות ניתן לדבר על העוני, על כך שאנשים לא מסוגלים להשיג קורת גג לראשם ושפירות הצמיחה שבה כה מתפארים נתניהו ושטייניץ נותרים בידי קבוצה זעירה באוכלוסייה, כמעט שאינם מגיעים למעמד הביניים ואצל העניים הם נעצרים לחלוטין", אמרה יחימוביץ'". היום אנו נחשפים לשיא השיאים כאשר מוכח כי אנשים עובדים, חרוצים, שיכולים ורוצים להרוויח את לחמם בכבוד ולתרום למשק, הופכים עניים יותר ויותר. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להיות מקום ראשון בשיעור העוני במדינות המפותחות. העוני לא גזירת גורל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully