וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לוחצת על מצרים: קחו אחריות על ההברחות

27.11.2012 / 23:45

שבוע להפסקת האש בין ישראל לחמאס, המגעים בין אנשי מערכת הביטחון למצרים נמשכים. ישראל מוטרדת שחמאס ישחזר את מערך האש שלו, ובין היתר גם מנסה לוודא שארה"ב תתערב

על אף שהסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס כבר בתוקף כמעט שבוע, המגעים בין ישראל לחמאס בעניין נמשכים גם בימים האחרונים. במערכת הביטחון בישראל מתעקשים לכפות על מצרים לאכוף את מניעת ההברחות לרצועה, ואת התעצמותה מחדש של הזרוע הצבאית של חמאס – וזאת בתמורה להקלות שמבקשת ממשלת חמאס ברצועה. נציגי מערכת הביטחון בישראל, שמנהלים את המגעים, דורשים בשיחות התיווך במצרים את האכיפה המצרית למניעת העברת אמצעי הלחימה ממדינות אפריקה, דרך סיני, ואל הרצועה. בין היתר, משתתף בשיחות גם תת-אלוף יוסי בכר, שסיים לפני מספר שבועות את תפקידו כמפקד אוגדת עזה, ומכיר היטב את הסוגיות הביטחוניות בזירה.

נשיא מצרים מוחמד מורסי ושרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון בשיחות על הפסקת האש בין ישראל לחמאס בקהיר, נובמבר 2012. AP
נציגי מערכת הביטחון דורשים בשיחות התיווך במצרים את האכיפה המצרית למניעת העברת אמצעי הלחימה אל הרצועה. נשיא מצרים ומזכירת המדינה האמריקאית בשיחות הפסקת האש/AP

לדברי גורם ביטחוני בכיר, המאמץ כולל "מעגל קרוב" סביב המנהרות מתחת לציר פילדלפי, "מעגל בינוני" באזור סיני ו"מעגל רחוק" בגבולות מצרים. לדברי הגורם הביטחוני, ישראל מנסה לכפות מנגנון אמריקאי לפיקוח על התהליך במסגרת השיחות להסדרה שתביא להפסקת אש ממושכת. בתמורה לכך, תאשר ישראל הקלות במעברי הגבול כולל מעבר רפיח, עיבוד שטחים חקלאיים במרחק של מאה מטרים מגדר המערכת ברצועת עזה והכפלת שטח הדיג. גורמים בהתיישבות באזור המועצה האזורית אשכול, ששמעו על ההתקדמות בדיאלוג, הזהירו כי ללא אכיפה אחידה וקפדנית של המצרים, עלול החמאס לבנות בחסות החממות מערכת מנהרות שתסכן את כל תושבי האזור.

חגיגות בעזה לאחר הפסקת האש, אוקטובר 2012. רויטרס
הנהגת חמאס בעזה תתרכז במדיניות במקום בטרור?/רויטרס

ומהעבר השני, בחמאס החלו לאמוד את הנזקים שגרמו לו למעלה מ-1,500 תקיפות צה"ל מהאוויר, הים והיבשה בשמונת ימי הלחימה של "עמוד ענן". גורם ביטחוני בכיר העריך הערב (שלישי) בשיחה עם וואלה! חדשות, כי בטווח הטקטי יתקשה חמאס להתעצם ולמלא מחדש את מחסני האמל"ח באלפי רקטות שהושמדו, כלי טיס זעירים שהושמדו, מערכי רקטות ארוכות-טווח, תשתיות להטמנתן, מפקדות, מחנות אימונים וסמלי שלטון. חיסולם של עשרות פעילים בעלי ידע טכנולוגי ומיומנות בהפעלת אמצעי לחימה הוא פגיעה קשה עבור חמאס, וגם עבור הג'יהאד האיסלמי.

למרות הנזק הכבד, מעריכים בישראל כי ארגוני הטרור יאיצו את תהליך השיקום באמצעות הברחת טילים ורקטות מסוגים שונים לתוך הרצועה. בעיתון המצרי "אל-אהרם" דווח ביממה האחרונה על משלוח נשק גדול שהוברח ממחסני הצבא הלובי דרך סיני לרצועת עזה וסוכל על ידי הצבא המצרי. גורם ביטחוני בכיר נוסף אישר את הפרטים.

במערכת הביטחון טוענים בימים אלו כי חמאס ינסה להעצים את ההישגים המדיניים ולפנות לערוץ המדיני ופחות לעסוק בטרור. גורמים בכירים במערכת הביטחון החמיאו ליכולות החמאס בשל ניהול הפיקוד והשליטה למימוש תכנית האש של הזרוע הצבאית, למרות ההתקפות הרחבות של צה"ל לאורך רצועת עזה. לעומת זאת, הג'יהאד האיסלמי לא הצליח לממש את התכניות שלו לתקוף יעדים בישראל למרות שהיו להם מחסני אמל"ח כמעט זהים בכמות לחמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully