וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "הושגה הפסקת אש"; גנץ: "שקט ייענה בשקט"

על פי הדיווח, הפסקת האש הייתה צריכה להיכנס לתוקפה ב-1:00 בלילה, אך יחד עם זאת בוצע ירי של כ-4 רקטות במהלך הלילה והבוקר. דובר צה"ל: "נבחן את העובדות, לא ההצהרות"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, קובי אליהו, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

גורם מצרי בכיר דיווח הלילה כי לאחר ארבעה ימי לחימה, הושגה הסכמה על הפסקת אש בין ישראל לבין הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה שנכנסה לתוקפה בשעה 1:00, אולם בצה"ל מציינים כי המציאות - ולא הצהרות - היא שתקבע האם ישראל תינצור את האש. "אנחנו בוחנים הכל לפי העובדות בשטח ולא על פי הצהרות בתקשורת", אמר הבוקר (שלישי) דובר צה"ל, תת-אלוף יואב פולי מרדכי, "צה"ל נמצא במוכנות גבוהה לסיכול ירי ורמת כוננות גבוהה כדי לבדוק כל מה שקורה בשטח ולהיות ערוכים להפתעות".

דבריו של מרדכי נאמרים לאחר שעל אף הדיווחים על הסכמה, בסביבות השעה 3:00 הלילה נורו לעבר שטח ישראל פצצת מרגמה שהתפוצצה בחבל אשכול מבלי לגרום לנזק ולנפגעים, רקטת קסאם שהתפוצצה בשטח הרצועה ועוד רקטת קסאם ששוגרה הבוקר לשטח ישראל והתפוצצה בשטח פתוח באשכול. על פי הדיווח המצרי, אותו אישר גורם רשמי בחמאס ל-BBC, הסכם הפסקת האש כולל בין היתר התחייבות מצד ישראל שלא לחסל גורמים נוספים ברצועה, בהם מנהיגים פוליטיים.

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ התייחס אף הוא להבנות שהושגו לכאורה עם הפלגים הפלסטינים והבהיר כי צה"ל השתמש "בפרומיל מהכוח". בשיחה עם מתגייסים חדשים לחטיבת כפיר בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר ציין גנץ כי "אנחנו עושים את כל המאמצים לפגוע רק במי שצריך", אך הוסיף כי לעיתים התוצאה היא הריגת בלתי מעורבים, "זו התוצאה כשארגוני המחבלים פועלים במכוון בתוך סביבה אזרחית". עוד אמר גנץ כי "אנחנו עושים את זה בגלל המחויבות שלנו להגן על האזרחים שלנו". לדבריו, "יש להביע הערכה כלפי העורף, הציבור משתף פעולה ומפגין חוסן. אנו עוקבים אחר התהליך שמתרחש וזה לא נגמר עד שזה לא נגמר. שקט ייענה בשקט ואש תענה באש".

כיפת ברזל. AP
עדיין בכוננות. מערכת כיפת ברזל/AP

בתוך כך, הג'יהאד האיסלמי הודיע כי הפסקת האש הנוכחית מהווה הישג לעם הפלסטיני משום שהיא מחייבת את ישראל להפסיק לבצע חיסולים. דובר הארגון דאוד שיהאב אמר כי "הרגיעה הפעם שונה מאלו שקדמו לה, משום שהוחלט שישראל צריכה להפסיק את מתקפותיה, פשעיה, ופעולות החיסול שלה נגד פלגי ההתנגדות בעזה. בנוסף הוחלט שלפלגי ההתנגדות יש זכות להגיב על פשעי החיסול. זהו הישג לעמנו וניצחון לדם השהידים שלנו".

גנץ: "השתמשנו בפרומיל מהכוח"

הלימודים עדיין לא יתקיימו היום ברוב היישובים שנמצאים בטווח שבין 7 קילומטרים ל-40 קילומטרים מגבול הרצועה, בהם: באר שבע, אשקלון, אשדוד, אופקים וקריית מלאכי. גם בגן יבנה יושבתו הלימודים, חוץ מלימודיהם של תלמידי י"ב הנערכים לבחינות הבגרות, והם ילמדו בחדרים ממוגנים.

לצד זאת, בצמרת צה"ל הביעו שביעות רצון מתוצאות הסבב הנוכחי. לדברי קצין בכיר, עד כה נהרגו 27 פלסטינים, מתוכם שלושה שלא היו מעורבים בטרור. כמו כן ציין כי הג'יהאד האיסלמי "לא הצליח להביא להישגים ולמרות זאת חטף מכות קשות גם באמצעות פגיעה של צה"ל בדרג הזוטר ובשכבת הביניים. צה"ל הצליח להרוג לא רק פעילים צעירים אלא פעילים ותיקים בגילאי 30 ו-40. בנוסף, צה"ל אותת לחמאס שאם יצטרף הוא יהיה על הכוונת באמצעות פגיעה במטרות של הארגון". לטענת הקצין, אחת ההצלחות של המבצע היא העובדה שלמרות הפרובוקציה שביקש הג'יהאד האיסלמי, גם בקרב הציבור הפלסטיני וגם בקרב כלי התקשורת הזרים כדי לצרף את חמאס למערכה לא צלחו.

כמו כן, ציין הקצין כי אנשי הג'יהאד האיסלמי העלו לרשת האינטרנט תמונות מפוברקות של תלמידות שנפגעו לכאורה בדרכן לבית הספר, וכי צה"ל הצליח להוכיח שאכן מדובר בתמונות לא אמיתיות. בנוסף, הקצין סיפר כי בצה"ל הצליחו להוכיח שמחסן אמצעי הלחימה שהותקף בלילה שבין ראשון לשני בג'בליה אכן היה מחסן נשק גדול. הקצין סיכם ואמר כי הג'יהאד האיסלמי נחלש בעקבות סבב הלחימה הנוכחי וכי גם חמאס, שניסה להתנהג כבוגר אחראי ולא הצטרף לשיגורי הרקטות, בקרוב יספוג ביקורת על ידי הרחוב הפלסטיני שלא תקף מטרות בישראל.

אתמול נפלו בשטח ישראל 41 רקטות, מתוכן 23 יורטו באמצעות סוללות מערכת "כיפת ברזל". חיל האוויר תקף אתמול תשעה יעדים ברצועת עזה, בהם שישה מחסנים לייצור אמצעי לחימה, וסיכל שלוש חוליות שניסו לירות רקטות לעבר ישראל. בתקיפה האחרונה שאירעה אמש נהרגו שני פעילים בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי, "פלוגות אל-קודס". מאז יום שישי, אז החלה ההסלמה לאחר חיסולם של מזכ"ל ועדות ההתנגדות העממית, זוהייר אל-קייסי, וגורם נוסף בארגון, נפלו בשטח ישראל 166 רקטות, בעוד 25 פלסטינים, רובם פעילים במערך ירי הרקטות ברצועה, נהרגו כתוצאה מתקיפות חיל האוויר באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully