וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד דחתה את הצעת המחתרת הבאסקית למשא-ומתן

רויטרס

25.11.2012 / 16:56

בשנה שעברה הודיע ארגון הטרור על תום המאבק המזוין באירופה, וכעת נציגיו מנסים להמשיך במו"מ. ממשלת ספרד ביטלה בזלזול את ההצעה: ראשית שיניחו את נשקם, לאחר מכן נדבר

המחתרת הבאסקית הודיעה כי ברצונה לשאת-ולתת עם ממשלות ספרד וצרפת, במטרה להתפרק מנשקה ולשים קץ לפעילות הצבאית שאפיינה את ארגון הטרור במשך יותר מארבעת העשורים האחרונים, אך נראה כי הממשלה בספרד אינה נלהבת לעשות זאת. זו אינה הפעם הראשונה שהארגון, הידוע בראשי התיבות ETA - או אט"א – מודיע על כוונתו לחדול מפעילות טרור. כוחו של הארגון ירד בעשור האחרון, בעיקר בשל פיגועי הטרור שעשה אל-קאעדה באירופה בכלל ובספרד בפרט, והפופולריות שלו בקרב הבאסקים נמצאת בשפל גדול.

ההודעה פורסמה אמש בעיתון באסקי, וההודעה המלאה אמורה להתפרסם בהמשך היום (ראשון). לפי תמצית ההודעה, הארגון - ששמו המלא הוא Euskadi ta Askatasuna ("ארץ הבאסקים והחירות") - מוכן למסור את כלי הנשק שברשותו, בתמורה לכך שאסיריו יועברו למאסר בחבל הבאסקי. הארגון העריך בהודעה כי דיאלוג מוצלח עם ממשלות צרפת וספרד יוכל להביא ל"סיומו המוחלט של המאבק החמוש".

נציגי המחתרת הבאסקית במסיבת עיתונאים בשנת 2011. AP
נציגי המחתרת הבאסקית, בסרטון שפרסמו בשנה שעברה/AP

ואולם, שר הפנים של ספרד, חורחה פרננדס דיאס, דחה על הסף את ההצעה. "אנחנו לא נושאים ונותנים עם טרוריסטים", אמר השר בשיחה עם כתבים במדריד. לדבריו, התנאי הראשון לשיחות עם הארגון הוא שהמחתרת תתפרק מנשקה - ורק לאחר מכן יהיה ניתן לקיים עמה דיאלוג כלשהו.

מטרתה המוצהרת של המחתרת הבאסקית היא להקים מדינה עצמאית באזורים מסוימים של ספרד וצרפת, שבהם יושבים בני העם הבאסקי. מרבית הבאסקים, כשני מיליון וחצי בני אדם, יושבים בספרד, ועוד כמה מאות אלפים יושבים בצרפת. עוד כשלושה מיליון באסקים יושבים בגלות, מרביתם בארגנטינה ובחלקים נוספים של אמריקה הדרומית.

מעצר של חבר במחתרת הבאסקית. Alvaro Barrientos, AP
מעצר של חבר בכיר במחתרת ב-2010/AP, Alvaro Barrientos

בתחילת החודש, נעצר בליברפול אדם החשוד כחבר המחתרת הבאסקית, בטענה כי הוא קשור למספר מקרי רצח. ראש הזרוע הצבאית של המחתרת נעצר בחודש אוקטובר בפריז. ייתכן שההודעה קשורה למאמצי הארגון לשחרר את שני הפעילים האלה.

בחודש אוקטובר של השנה שעברה הודיעה המחתרת הבאסקית על הפסקת אש חד-צדדית. בסרטון קצר ששלחה לשורה של עיתונים ברחבי העולם, נראו כמה גברים רעולי פנים, כשהם מקריאים הודעה קצרה בספרדית: "אט"א שוחחה עם ממשלות צרפת וספרד, במטרה להתחיל בתהליך של דיאלוג ישיר". עד היום לא ברור לגמרי מה עלה בגורל המגעים האלה, אך לאורך השנה צצו דיווחים שונים על מגעים בדרגים זוטרים בין נציגי המחתרת לדיפלומטים באירופה.

לקריאה נוספת
ב-2010 הודיעה המחתרת על הפסקת אש
גם ב-2011 פורסמה הודעה דומה בניסוחה
ראש הזרוע הצבאית של הארגון נעצר בצרפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully