וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחתרת הבאסקית הכריזה על הפסקת אש בספרד

המחתרת הנאבקת זה עשרות שנים למען אוטונומיה מדינית בשטחי חבל הבאסקים בצרפת וספרד, נימקה את החלטתה ב"הזדמנות היסטורית למציאת פתרון בדרכי דמוקרטיה וצדק". ממשלת ספרד טרם הגיבה

לאחר עשרות שנים של אלימות במאבק לעצמאות מדינית בשטחי חבל הבאסקים בספרד וצרפת, הכריזה היום (חמישי) המחתרת הבאסקית (אט"א), על הפסקת אש חד-צדדית. "עידן פוליטי חדש נפתח במדינה הבאסקית", נכתב בהודעת הארגון, "אנו צופים הזדמנות היסטורית למציאת פתרון בדרכי דמוקרטיה וצדק למחלוקת".

"אט"א שוחחה עם ממשלות צרפת וספרד במטרה להתחיל בתהליך של דיאלוג ישיר ", נמסר מהארגון, "עם ההכרזה ההיסטורית הזו, אט"א מציגה את המטרה הברורה, המצוקה וההחלטית שלה". עם זאת, ממשלת ספרד טרם הגיבה לפרסום ההודעה.

הודעת הארגון על "הפסקה מוחלטת של פעילותו הצבאית" הגיעה במסמך כתוב ל"ניו יורק טיימס" ול-BBC בלונדון, כשהיא מלווה בסרטון וידאו. בסרטון נצפו מספר גברים רעולי פנים שמסרו את ההודעה בשפה הספרדית. גורמים בכירים בארגון הטרור הסבירו כי הם מתכננים לפרסם את ההודעה במקביל בשני עיתונאים בשפה הבאסקית, ולכן נאסר לפרסם את הידיעה עד לשעה 18:00, שעון בריטניה.

ההודעה על הפסקת האש מגיעה לאחר ועידה שהתקיימה ביום שני השבוע, בנוכחותם של מדינאים בינלאומיים בכירים, בהם מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, ודמויות מפתח בתהליך השלום בצפון אירלנד. בתום הוועידה קראו המדינאים לאט"א להפסיק את המאבק המזוין. "זה הזמן, וזה אפשרי, לסיים את העימות החמוש האחרון באירופה", אמרו.

בחודש שעבר הכריז הארגון על החלטתו שלא להוציא לפועל פיגועים נוספים. בחודש ינואר השנה הצהירה המחתרת על הפסקת אש "קבועה וכוללת" בסכסוך בינה לשלטון המרכזי בספרד, במהלכו מצאו את מותם למעלה מ-800 בני אדם, וקראה לכונן הסכם שלום - אולם בממשלת ספרד הבהירו כי ההצהרה "אינה מספיקה". אין זו הפעם הראשונה בשנים האחרונות שאט"א, המוגדרת על ידי האיחוד האירופי וארה"ב "ארגון טרור", מפרסמת הצהרה דומה, שמבוטלת על ידי השלטון המרכזי.

עוד על המחתרת הבאסקית:
בינואר: הבסקים קראו שוב להפסקת אש, ממשלת ספרד סירבה
50 שנים לפיגועים בספרד - אט”א לאן?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully