וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם היחסים הקרים בין ישראל וטורקיה בסימן הפשרה?

טל שלו

25.11.2012 / 4:50

אף שבאנקרה ביקרו בחריפות את ישראל במהלך מבצע "עמוד ענן", מתרבים הדיווחים על מגעים ישירים. גורמים מדיניים: "שליחו של נתניהו, יוסף צ'חנובר, קיים מגעים לסיום המשבר"

בשולי המגעים בין ירושלים וקהיר בשבוע שעבר להפסקת אש לסיום מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה, ניכרה התקרבות זהירה בין ישראל וטורקיה, לראשונה מאז ניתוק היחסים אחרי פרשת המשט הטורקי במאי 2010. בעוד ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, ניצל את הצהרותיו במהלך "עמוד ענן" להטחת ביקורת תוקפנית וקשה בישראל, מתרבים הדיווחים על מגעים ישירים שהתנהלו בשבוע האחרון בין נציגים ישראלים וטורקים.

הזירה המדינית: גם המערב ממתין לבשורות ממורסי. רויטרס
טורקיה היתה גורם פעיל בניסיונות להשגת הפסקת אש בתיווך מצרים. ארדואן ומורסי בקהיר בשבוע שעבר/רויטרס

בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדיווחים, אך גורמים מדיניים אישרו אמש (שבת) כי שליחו של ראש הממשלה, יוסף צ'חנובר, קיים באחרונה מגעים עם בכירים טורקים בניסיון למצוא נוסחה לסיום המשבר, בין השאר בשל לחץ אמריקני על ירושלים ואנקרה להתגמש ולהתקרב.

"יש לישראל אינטרס להשיב את היחסים עם טורקיה למסלול סדיר", אמר גורם מדיני לוואלה! חדשות. לדבריו, "גם ארצות הברית הייתה שמחה לראות את זה קורה. אם יבשילו לכך התנאים תהיה בכך התקדמות משמעותית”. עם זאת, באנקרה עדיין מתעקשים כי כל נרמול של היחסים עם ישראל, ששרויים בקיפאון עמוק, מאז אירועי המשט הטורקי, תלוי בשלושה תנאים - התנצלות ישראלית על הרג הטורקים במשט, פיצוי למשפחות הפצועים, והסרת המצור על עזה.

עזה היום. AP
טורקיה הטיחה ביקורת קשה בישראל בשל מבצע "עמוד ענן". העיר עזה במהלך המבצע/AP

במהלך מבצע "עמוד ענן" הביעו ארדואן ושר החוץ הטורקי, אחמט דאווטאולו, תמיכה ברורה בחמאס, והאשימו בחריפות את ישראל באחריות למתרחש בעזה עד כדי "טיהור אתני", לטענתם. עם זאת, ארדואן היה גורם פעיל בניסיונות להשגת הפסקת אש. במקביל להצהרות התוקפניות, התנהלו מגעים ישירים מול ישראל בשני ערוצים - מודיעיניים ודיפלומטיים.

ארדואן עצמו חשף השבוע כי המודיעין הטורקי עמד בקשר עם המוסד במסגרת המגעים להפסקת האש בקהיר. כמו כן, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, אמר אמש בראיון לסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה" כי גורמים רשמיים ישראליים יצרו קשר עם טורקיה בשני ערוצים במהלך הניסיונות להשגת הפסקת האש.

במסלול המודיעיני מדובר בפגישות שקיים ראש המודיעין הטורקי, חקאן פידין, עם ראש המוסד, תמיר פרדו, ששהה בקהיר לצורך המגעים להפסקת האש. כמו כן, אמש דיווח "הארץ" על המסלול נוסף - אותו מנהל צ'חנובר, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ושליחו של ראש הממשלה לנושא הטורקי, שנפגש במהלך השבוע בז'נווה עם מנכ"ל משרד החוץ הטורקי, פרידון סינירלולו, בניסיון למצוא נוסחה לסיום המשבר שתהיה מקובלת על שני הצדדים.

צ’חנובר וסינירלולו כבר קיימו מגעים בעבר, ולפני כשנה אף גיבשו נוסחה לסיום המשבר, שנדחתה בסופו של דבר בעיקר בשל התנגדותו של שר החוץ, אביגדור ליברמן, שמתנגד לכל התנצלות ישראלית.

הבוקר המשיכה התקשורת הטורקית לעסוק בנושא, ובדיווחים מקפידים להדגיש כי ישראל היא שמעוניינת בחידוש היחסים ושיזמה את הפניות. לפי דיווח בעיתון הטורקי "סבאח", סינירלולו נפגש עם פקידים ישראליים לפני מבצע "עמוד ענן", וגם לאחר שהוסכם על הפסקת אש, אך הבהיר כי טורקיה תסכים להיפגש רק לאחר שייענו שלוש דרישותיה.

לפי דיווח בעיתון הטורקי "הורייט", הפגישות התקיימו טרם המבצע בעזה, וישראל ביקשה כשלב ראשון להעלות את דרג היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. גם לפי דיווח זה, אנקרה השיבה כי היחסים יחודשו רק אם ישראל תיענה לדרישות הפיוס.

לדברי אלון ליאל, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ומומחה ליחסי ישראל וטורקיה, הדיווחים הרבים מסמלים כי גם בטורקיה וגם בישראל "מתחילה להיווצר הבנה שצריך לבודד את האמוציות מהמכלול ולהתייחס עד כמה שניתן בקור רוח לגופו של עניין".

לדבריו, "במהלך המבצע, ארדואן עשה את כל השגיאות ותקף את ישראל בברוטליות ובאמוציונליות, וכך הוא השאיר את הבמה למצרים ופסל את עצמו מלהיות מתווך, אבל בישראל מבינים שאי אפשר יהיה להתעלם מטורקיה לאורך זמן כי היא שחקן מרכזי במכלול המזרח-תיכוני". ליאל העריך כי ההסכמות הישראליות על הקלות במדיניות המצור במסגרת הפסקת האש "מחלישות את הטיעון של ארדואן, שדורש הסרה של המצור כתנאי לפיוס", וכי האיחוד הפוליטי בין נתניהו וליברמן "עשוי לנטרל את התנגדותו של ליברמן להתנצלות, שמנעה עד כה את הפיוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully