וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי התנגד להחלטה של התובע הכללי – ופיטר אותו

22.11.2012 / 20:09

נשיא מצרים מינה מחליף לתובע שקבע שאין להעמיד לדין בשנית בכירים ממשטר מובארק שהיו מעורבים בירי על מפגינים. עם ההודעה על חילופי התפקידים, הוצא צו למשפט חוזר לבכירים

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, פיטר היום (חמישי) את התובע הכללי במדינה בגלל החלטה שנויה במחלוקת שקיבל. התובע, עבד אל-מגיד מחמוד, החליט שלא להעמיד לדין בשנית בכירים ממשטרו של מובארק, שהיו מעורבים בירי נגד מפגינים במהלך המהפכה במדינה בשנה שעברה, וזוכו במשפטם הראשון. החלטתו של התובע, אשר משרת בתפקיד שנים רבות, גררה הפגנות המוניות בקהיר, בהן גם קראו חלק מהמפגינים להפיל את הנשיא.

כבר בחודש שעבר, ניסה הנשיא לפייס את המפגינים ולפטר את מחמוד, אולם שופטים במדינה מחו נגד ההחלטה. כעת, משיצאו הפיטורים לפועל, מינה מורסי מחליף למחמוד - תאלאת עבדאללה. "התובע הכללי החדש ישרת בתפקידו תקופה של ארבע שנים", הודיע דוברו של הנשיא, יאסר עלי. הדובר הדגיש כי חילופי התפקידים יבוצעו באופן מיידי.

הרשויות במצרים: "מובארק בתרדמת מלאה". רויטרס
יעמוד שוב למשפט? חוסני מובארק/רויטרס

עם הפיטורים, הוציא מורסי צו המורה על קיום משפט חוזר לבכירים שהיו מעורבים בירי על מפגינים במהלך ההתקוממות. משמעות הדבר היא שייתכן שגם הנשיא המודח, חוסני מובארק, שדווקא הורשע בהרג מפגינים ונידון למאסר עולם, יעמוד למשפט נוסף. במקביל, הוא הוציא צו האוסר את פיזור מועצת החוקה, ה"שורא", בזמן הקרוב. ניסוח החוקה החדשה של מצרים נתקל בקשיים, בשל חילוקי דעות בין גורמים חילוניים ואיסלמיים.

החלטותיו של מורסי כבר גררו ביקורת קשה. ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר ומנהיג מפלגת "דוסתור" במצרים, ד"ר מוחמד בראדעי, אמר כי נשיא מצרים "פוצץ את רעיון המדינה והחוק ושם את עצמו מתחת לצו אללה". המועמד לשעבר לנשיאות מצרים מטעם המחנה הליברלי, ח'אלד עלי, תקף אף הוא את ההחלטה, ואמר כי מצרים נמצאת בצומת דרכים והכרזתו של מורסי היא "זלזול בחוקה שהכניס את המולדת לתוך מנהרה אפלה". עוד טען עלי כי רק מהפכה תסייע להיאבק "במעשה המזלזל הזה".

זו אינה הפעם הראשונה שמורסי, שניצח בבחירות במדינה לאחר הדחתו של מובארק, בוחר לפטר בעלי תפקידים ותיקים במצרים. באוגוסט הדיח מתפקידם את שר ההגנה, מוחמד חוסיין טנטאווי - מי ששלט במצרים בפועל בימים שלאחר המהפכה - ואת הרמטכ"ל, סמי חאפז ענאן. נמסר להם כי הם הוצאו לגמלאות, וישמשו כ"יועצים לנשיא" - תואר חסר משמעות של ממש. במקביל, הודיע מורסי כי הוא מבטל את התיקון לחוקה שכפתה עליו המועצה הצבאית העליונה, ומינה לעצמו סגן חדש, השופט בדימוס מחמוד מכי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully