וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט שנלחם במובארק הפך לסגן נשיא מצרים

ניר יהב

17.8.2012 / 16:00

אחרי שנאבק למען עצמאות הרשות השופטת והפך לסמל המאבק נגד דיכוי המשטר, יצטרך מחמוד מכי להחליט האם להמשיך בקו הזה בתפקיד הרם. בינתיים, הציבור מאמין בסגן החדש של מורסי

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

בתוך כל הסערה שהתעוררה השבוע בעקבות הדחתם של שר ההגנה מוחמד חוסיין טנטאווי והרמטכ"ל סאמי ענאן, כמעט ולא שמנו לב לכך שהנשיא מוחמד מורסי מינה לעצמו סגן: השופט בדימוס מחמוד מכי. מכי, שכיהן בעבר כסגן נשיא בית הדין לערעורים, הוא אחיו הצעיר של שר המשפטים אחמד מכי. זו הפעם השנייה ב-30 השנים האחרונות שבה ממונה סגן נשיא. קדם לו עומאר סלימאן שמונה על ידי הנשיא חוסני מובארק לסגנו בשלהי כהונתו, בניסיון נואש להרגיע את המחאה נגד משטרו.

מכי, בן 58, התחיל את הקריירה שלו כקצין במשטרה. משם עבר לפרקליטות ומהר מאד התקדם בדרגות, עד שהפך לסגן נשיא בית הדין לערעורים. אזרחי המדינה התוודעו אליו לראשונה ב-2006. הוא והשופט הישאם בסטוויסי (שהיה, אגב, אחד מ-13 המועמדים בבחירות האחרונות לנשיאות מצרים – נ.י) עמדו בפני הליך הדחה לאחר שקבעו כי בבחירות לפרלמנט שנערכו שנה קודם לכן היו זיופים רבים. אלפי בני אדם יצאו אז לרחובות כדי להפגין נגד הדחת השניים ונגד משטרו של מובארק.

אחד מתוך אלפי המפגינים שיצאו אז לרחובות וחטפו מכות נמרצות מהשוטרים היה חבר הפרלמנט מטעם האחים המוסלמים, מוחמד מורסי. ב-18 במאי 2006 מורסי אף נעצר באחת מהפגנות התמיכה במכי ובבסטוויסי, ונכנס לשבעה חודשי מאסר. רבים במצרים רואים בהפגנות התמיכה במכי ובבסטוויסי את יריית הפתיחה למהפכה שפרצה במלוא כוחה חמש שנים לאחר מכן - ב-25 בינואר 2011. על כן, רבים רואים בבחירתו של מורסי ובמינויו של מכי סגירת מעגל מרתקת למאבק שהחל לפני שש שנים.

נשיא מצרים מוחמד מורסי לוחץ את ידו של סגנו מחמוד מכי. רויטרס
מכי ומורסי בתחילת השבוע בארמון בקהיר/רויטרס

בעקבות פעילותם של השניים נגד משטרו של מובארק והפיכתם לסמלי המאבק נגד דיכוי המשטר, קראו להם רבים באופוזיציה המצרית להתמודד נגד הנשיא הנצחי דאז, חוסני מובארק, בבחירות לנשיאות. מכי, שהוחמא ודאי מהקריאות, שקל אז את מילותיו בקפידה וענה בקצרה: "אנחנו שופטים ובכוונתנו להישאר שופטים עצמאיים". מכי עצמו עזב בשנים האחרונות את השיפוט ואת אור הזרקורים. הוא עבד כעורך דין והתגורר באיחוד האמירויות ובכווית. דווקא אחיו, אחמד מכי, שמונה לפני כשבועיים לשר המשפטים, הוביל בשנים האחרונות את המאבק למען עצמאות מערכת המשפט.

גם לאחר שפרש מכס השיפוט ועד היום, לאף אחד אין מושג באיזו מפלגה פוליטית מכי תומך. ימים ספורים לפני נפילתו של חוסני מובארק, שב מכי מכווית לקהיר ואף לקח חלק בהפגנות המחאה בכיכר תחריר. "הגעתי כדי להנות מהמראה של כיכר תחריר", אמר אז בחיוך. מכי, שבא ממשפחה שמרנית ממעמד הביניים, נחשב לאדם רהוט ושקול "שעל פניו תמיד מופיע חיוך", כלשון ידידיו. הוא הצליח להשיג הערכה מצד האליטה הפוליטית במצרים בעקבות מאבקו העיקש במשטרו של מובארק, וזו הסיבה שמינויו כעת לסגן נשיא מצרים זוכה לתמיכה ציבורית נרחבת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מתן גזר דינו של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק. קהיר, יוני 2012. רויטרס
"הראיות נגד מובארק חלשות, וגזר הדין – מאסר עולם – מעורר תהיות". מובארק/רויטרס

ואם במובארק עסקינן, בתקופה האחרונה מחמוד מכי דווקא התבטא נגד גזר הדין התמוה, כלשונו, שהוטל על הנשיא לשעבר. "הראיות נגד מובארק חלשות, וגזר הדין – מאסר עולם – מעורר תהיות", אמר. "איך יכול להיות שהשופט גזר מאסר עולם על מי שנתן את ההוראה (להרוג מפגינים) אך בו בזמן הוא מזכה את הגנרלים במשרד הפנים שביצעו את ההוראה?".

רבים רואים במכי אדם רציני והגון ושמחים על "האיחוד" המחודש בינו לבין מורסי מאז מאבקם המשותף ב-2006. גורמים המקורבים לתנועת האחים המוסלמים סיפרו כי בשל מאבקו ב-2006 במשטרו של מובארק, החליטה התנועה להציע לו להתמודד שוב פעם בבחירות לנשיאות מצרים לאחר המהפכה. כצפוי, מכי סרב שוב פעם, המועמד המקורי של התנועה - ח'יירת שאטר -נפסל, מוחמד מורסי הוזעק ברגע האחרון להתמודד במקומו, וכל השאר היסטוריה.

עד כה לא הוגדרו מה תהיינה סמכויותיו של מכי, אולם ככל הנראה הוא יהיה אחראי על הקשר בין השלטון לבין הרשות השופטת. לפי כל השמועות, מורסי מתכוון "לעשות סדר" גם ברשות השופטת, ובין השאר גם להדיח את פרקליט המדינה הוותיק. השאלה המסקרנת היא האם מכי יסייע למורסי במהלכיו או שיגן על עצמאות הרשות השופטת כפי שעשה לפני שש שנים. או במילים אחרות: האם השופט ההגון יהפוך לפוליטיקאי נכלולי?

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

עוד בנושא
מדוע התפטר חבר המועצה הצבאית העליונה במצרים?
מורסי על הדחת טנטאווי: המטרה אחת - טובת העם
מצרים: מה עשה מורסי עד עכשיו? "ניקה רחובות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully