וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: מה עשה מורסי עד עכשיו? "ניקה רחובות"

ניר יהב

14.8.2012 / 16:08

כשהושבע הציג מורסי שורה של בעיות אותן התחייב לפתור במאה ימים. אתר מיוחד לקח יוזמה והחל לפקח אחר הבטחות אלה, ועד כה מצא כי הנשיא עמד בהתחייבות אחת: ניקיון הרחובות

אחרי עשרות שנים, הצליחו בשנה שעברה צעירי מצרים לאזור אומץ ולהפיל את משטרו של הנשיא חוסני מובארק. משנפל המשטר, רצו המצרים לעשות כל שביכולתם כדי לוודא שמי שיחליף את מובארק, יישמע לרצונותיהם. כחלק מכך, הוקם אתר "מורסי-מטר", העוקב בדקדקנות אחר יישום הבטחותיו של הנשיא הטרי, ד"ר מוחמד מורסי, למאה הימים הראשונים בשלטונו. כעת, משהשלים כמעט מחצית מ"תקופת החסד", בוחנים אזרחי מצרים האם הנשיא עמד במילתו או לא. אולם בעוד שדוברי הנשיא טוענים כי מימש הבטחות רבות, טוען האתר הפופולרי כי מורסי מימש רק הבטחה אחת: ניקה את הרחובות.

כזכור, עם זכייתו בתפקיד הגדיר מורסי כמה בעיות בחברה המצרית שאותן התחייב לפתור במאה הימים הראשונים לשלטונו. בראש אותן הבעיות: הביטחון, הפקקים והניקיון. לטענת האתר "מורסי-מטר", הדבר היחיד שמורסי עשה הוא לנקות את הרחובות מאשפה ולהגביר את המודעות לשמירה על הניקיון. "יתר ההבטחות", טוען האתר, "לא יושמו עד כה".

אנשיו של הנשיא הטרי מבינים היטב שהעידן שלאחר המהפכה הוא עידן שונה, ואין אפשרות להשתיק את קולות הביקורת והמחאה יותר. לאור זאת, פועלים דובריו של הנשיא במרץ כדי לפרסם בפומבי כל הישג או החלטה שקיבל מורסי במסגרת התחייבויותיו לציבור. דובריו אף הגדילו ופרסמו דו"ח המפרט מה עשה מורסי בחודש הראשון לשלטונו. בניגוד לאתר "מורסי-מטר", הם מפרטים שורה של הישגים והחלטות.

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, נואם בכיכר תחריר בקהיר. 29 ביוני 2012. רויטרס
העם במצרים עוקב בדקדקנות אחר מעשיו של מורסי/רויטרס

ראשית מציינים דובריו של מורסי את הישגי הנשיא בכל הנוגע לעצורים, לפצועים ולהרוגים בעת המהפכה במצרים. בדו"ח נכתב כי מורסי הקים ועדת חקירה שתבדוק את דרישות משפחות האזרחים המצרים שנהרגו ונפצעו במסגרת המהפכה. בנוסף נכתב כי מורסי שחרר מהכלא אזרחים שנעצרו בזמן המהפכה "ואף פעל ללא לאות כדי לשחרר את העיתונאית שימא עאדל ממעצר בסודן". הדו"ח מציין כי מורסי השקיע מאמצים כדי לפתור את בעיית פקקי התנועה הקשה במצרים. עם זאת, לא נכתב מה עלה בגורל אותם מאמצים.

דובריו מתגאים בקמפיין שפתח מורסי בסוף חודש יולי תחת השם "מולדת נקייה" – קמפיין שנוחל הצלחה וזוכה לתמיכה. בדו"ח נכתב עוד כי מורסי דאג להיפגש עם כל פלחי האוכלוסייה, ביניהם עם הנוצרים, עם הסלפים ועם פלגים איסלמים נוספים. בנוסף נכתב כי מורסי נפגש עם כל עורכי העיתונים וערוצי הטלוויזיה, כמו גם עם אנשי דת, אנשי עסקים ואינטלקטואלים. במיוחד נוקבים דובריו בשמו של הכימאי זוכה פרס נובל, אחמד זוויל.

מתעקש שלא לתלות את תמונתו בציבור

בנוסף מדגישים דובריו של מורסי כי הוא נקט "בשורה של צעדים" על מנת להפחית את הנטל מגבם של אזרחי מצרים, כשהבולט בהם הוא העלאת הקצבאות לציבור. הדו"ח מזכיר גם את בחירתו של ד"ר הישאם קנדיל לראש ממשלת מצרים, את 19 הפגישות שקיים מורסי עם נציגי מדינות זרות ואת שני הביקורים שלו מחוץ למצרים.

כותבי הדו"ח לא מצליחים להימנע מעקיצה לכיוונו של הנשיא הקודם, חוסני מובארק, שאהב את גינוני הכבוד. דובריו של מורסי מדגישים כי מאז שנבחר, מתעקש הנשיא הטרי שלא לתלות את תמונתו במקומות ציבוריים, ולא לאפשר לגורמים שונים לברך אותו בכלי התקשורת על זכייתו. בנוסף כתבו כי מורסי הורה שלא לעצור עוד את תנועת כלי הרכב בכביש בעת ששיירתו עוברת במקום מסוים.

עוד בנושא
מורסי על הדחת טנטאווי: המטרה אחת - טובת העם
"וושינגטון פוסט": ארה"ב בוטחת בהנהגת הצבא המצרי

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully