וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי על הדחת טנטאווי: המטרה אחת - טובת העם

ניר יהב

13.8.2012 / 0:40

נשיא מצרים התייחס להחלטתו להדיח את שר ההגנה ואת בכירי הצבא, ואמר כי "ההחלטות לא הופנו נגד אדם או מוסד כלשהו". מאות בתחריר מפגינים תמיכה במורסי

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, התייחס אמש (ראשון) להחלטתו להדיח את שר ההגנה, מוחמד טנטאווי, ואת ראשי מערכת הביטחון במדינה. בהצהרה שהעביר בשידור חי בטלוויזיה המצרית אמר מורסי כי "המהפכה המצרית השיגה חלק מיעדיה אולם עדיין נותרו לה יעדים שטרם הושגו. ההחלטות שקיבלתי היום לא הופנו נגד אישים מסוימים ולא על מנת להביך מוסדות מסוימים. איני מעוניין גם לפגוע בחירויות של כל בני האדם החופשיים. לא התכוונתי להעביר מסר שלילי לאף אחד. כוונתי היחידה הייתה האינטרס של האומה הזו והעם הזה. לא התכוונתי לדחוק לשוליים אף אחד".

במקביל מתאספים מאות בני אדם בכיכר תחריר על מנת להביע תמיכה בהחלטותיו של מורסי. המפגינים קוראים "להפיל את שלטון הצבא", וקוראים לנשיא להמשיך ולטהר את מוסדות המדינה מאנשי המשטר הקודם.

נשיא מצרים מוחמד מורסי, יולי 2012. AP
"החלטותיי לא הופנו נגד אדם מסויים", הסביר מורסי/AP

"העם הזה ניצב בפני אתגרים רבים", המשיך מורסי, "אני רוצה שתפתחו את לבבותיכם ואת עיניכם לקראת האתגרים הללו. לי אין זכויות, אלא רק חובות, ואני ממלא אותן".

הנשיא המצרי שיבח את הצבא המצרי וקרא לו להמשיך ולהשקיע את מאמציו ואת זמנו בהגנה על המולדת. "הממסד הצבאי נחוש לשמור על ביטחונה, יציבותה, ותקומתה של מצרים". הוא התייחס גם למבצע הצבאי בסיני ואמר: "מה שקורה בסיני לא נועד לפגוע בתושביה. זו פעולה נגד מי שעשה עוול, נגד מי שתקף, נגד מי שרצח. הצבא לא פועל נגד תושבי סיני אלא להיפך - כדי להגן על ביטחונם. הוא לא יגלה חמלה במאבקו להיפטר מקני הטרור בסיני".

מוקדם יותר הודיע מורסי כי הוא מדיח את טנטאווי, את הרמטכ"ל סמי חאפז ענאן, את מפקד חיל הים מהאב נמש ואת מפקד חיל האוויר עבד אל-עזיז סיף א-דין. לגבי טנטאווי וענאן נמסר כי הם הוצאו לגמלאות, וישמשו כ"יועצים לנשיא" – תואר חסר משמעות של ממש.

במקביל, מורסי הודיע כי הוא מבטל את התיקון לחוקה שכפתה עליו המועצה הצבאית העליונה. הוא מינה לעצמו סגן חדש, השופט בדימוס מחמוד מכי. בהודעה שמסרה לשכת הנשיא לתקשורת בקהיר לא נאמרה הסיבה לפיטורין של הצמרת הצבאית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"מורסי משמש כעת כראש המועצה הצבאית"

גורמים מצרים מסרו אמש לאתר המצרי "א-שורוק" כי בעקבות החלטתו לבטל את השינויים החוקתיים שפרסמה המועצה הצבאית העליונה לפני הבחירות לנשיאות, הופך למעשה נשיא מצרים מוחמד מורסי לראש המועצה הצבאית העליונה. בכך הופך מורסי לנשיא האזרחי הראשון שמתמנה לתפקיד זה במצרים. בנוסף, על פי ההצהרה החוקתית שפרסם מורסי, הוא משיב לידיו את הסמכויות הנוגעות לתקציב, לחקיקה ולקביעת הוועדה שתגבש חוקה.

יועצו המשפטי של מורסי, מוחמד ג'אדאללה, אמר לאתר "אל-יום א-סאבע" כי לפי ההצהרה החוקתית המתוקנת, נשיא המדינה הוא כעת ראש המועצה הצבאית העליונה. "יש לו זכות לפטר או להעביר מתפקידיהם אישים במועצה ולמנות אחרים תחתיהם. לנשיא יש כעת גם זכות לאשרר את החוקה החדשה", אמר. הוא הכחיש בתוקף דיווחים שלפיהם נרקמה עסקה בין מורסי לבין טנטאווי. "לא היו שום עסקאות הנוגעות להחלטות האחרונות. עם זאת, טנטאווי וענאן ידעו על ההחלטה טרם פרסומה".

עוד בנושא
פרשנות: מורסי יודע שהציבור עומד מאחוריו
רעידת אדמה במצרים: מורסי הדיח את צמרת הצבא
הלם בישראל על הטלטלה בקהיר: ”ישפיע על היחסים”

עדכון ראשון: 23:28

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully