וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: מורסי יודע שהציבור עומד מאחוריו

פרופסור יורם מיטל

12.8.2012 / 20:15

המהלך הדרמטי של נשיא מצרים נעשה מתוך הבנה שהאזרחים מאסו בשלטון הצבאי, ורוצים לראות חיילים במחנות, ולא ברחובות. טריפת הקלפים הזו תיצור מציאות חדשה במצרים

המהלך הדרמטי אותו הוביל היום (ראשון) נשיא מצרים, ד"ר מוחמד מורסי, כשבחר להדיח מתפקידם את שר ההגנה, מוחמד חוסיין טנטאווי ואת הרמטכ"ל, סמי חאפז ענאן, מסיים למעשה את שלב המעבר - שהחל בהדחת קודמו, חוסני מובארק - ובו ניהול המדינה היה נתון באופן בלעדי בידי הצבא.

בהדחת צמרת הביטחון המצרית, נטל מורסי את רסן השלטון באבחת סכין ממש. מעבר לפיטורי הפיקוד הצבאי-מודיעיני העליון, נקט מורסי בצעד נוסף, כזה שזוכה לתשומת לב פחותה, כשבפועל ביטל את ההצהרה החוקתית שאפשרה לצבא ליטול סמכויות בכל תחומי השלטון.

נשיא מצרים מוחמד מורסי וראש המועצה הצבאית העליונה מוחמד חוסיין טנטאווי מבקרים באל-עריש, לאחר מתקפת הטרור ברפיח, אוגוסט 2012. AP
בפועל, מורסי נטל סמכויות מבלי שניתנו לו בפועל. טנטאווי/AP

המהלך הדרמטי של מורסי קובע כי המשטר במצרים ממשיך להיות נשיאותי, כאשר לנשיא ישנן סמכויות בלעדיות. כזכור, לאחר הפלת מובארק בוטלה החוקה המצרית, בעקבותיה הוקמה ועדה שתפקידה היה לקבוע את סמכויות השלטון, אך בזמן שהוועדה עדיין עמלה על הנוסחה הסופית, טרף מורסי את הקלפים עוד בטרם נקבעו סמכויותיו, ויצר מציאות חדשה במצרים.

מאז נפילתו של מובארק ישנם שלושה מוקדי כוח עיקריים במצרים: בכירי הצבא; הנשיא והפרלמנט; וכוח החברה האזרחית. המהלך שביצע מורסי בנוי על ההנחה שיזכה לתמיכה רחבה מצד המחנה המהפכני בחברה. על אף שיהיו מתנגדים, שלבטח יטענו כי האחים המוסלמים משתלטים לחלוטין על השלטון המצרי, תומכים במהלך מקרב האזרחים - מאמין מורסי, ובצדק - יהוו רוב מוחלט. מורסי יודע מדוע נבחר ומי קדם לו, לא אחד כמוהו יזלזל בחשיבות תמיכת הרחוב.

המהפכה הסתיימה, על הצבא לחזור למחנות

מורסי, אם כן, קורא נכון את המצב האזרחי במצרים ויודע שיהיה לו רוב שיתמוך במהלך, ולא רק אותם פלגים איסלמיסטיים הכפופים לו. בנוסף לאחים המוסלמים, הוא צפוי לזכות לתמיכתן של מפלגות שונות בעלות מכנה משותף ברור: המהפכה הסתיימה, על הצבא לחזור למחנות.

הפרלמנט המצרי פוזר, אולם קבוצות פוליטיות רבות ממשיכות לעבוד במרץ ברחוב המצרי. "הקואליציה של המהפכנים הצעירים" ו-"השישה באפריל", הן שתיים מהקבוצות החזקות והדומיננטיות בציבור, שהוציאו בעבר אלפים לרחובות קהיר, ושמורסי מודע לכוחן - ופועל בהתאם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מורסי שואף לשנות את המציאות הביטחונית בסיני

מנקודת מבט ישראלית, ניתן לומר כי הדבר מתנהל תוך קמפיין צבאי נרחב בחצי האי סיני, והשאלה הגדולה שנשאלת בעקבות המהלך היא האם הדבר מלמד על האופן בו ינהג מורסי ביום בו יסתיים המבצע הצבאי בסיני.

מורסי בסיני: "ננקום את דם הנרצחים שנשפך". רויטרס
ישארו שם לאורך זמן. משוריין מצרי בסיני/רויטרס

בפני מורסי, ששואף לשנות את המציאות הביטחונית בחצי-האי, ישנן שתי אפשרויות; האחת, הצבא המצרי יישאר בהיקף שחורג מההסכמים, מבלי שיהיה שינוי בנספח הצבאי עם ישראל. האפשרות השנייה היא שמורסי יבקש להגיע להבנה עם ישראל, באשר לניסוח מחדש של הנספח הצבאי.

קשה להאמין שמורסי יורה לצבא המצרי להסיג את כוחותיו מסיני בשלב זה, הסיכויים לכך קלושים. האפשרות הסבירה יותר, היא שהנשיא יקבע כי על הכוחות להישאר לאורך זמן באזור המתוח. כך או כך, אנו עומדים בפני מציאות ביטחונית שונה בתכלית מזו שהכרנו עד היום בסיני. לטוב או לרע, ימים יכריעו.

רעידת אדמה במצרים: מורסי הדיח את צמרת הצבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully