וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא פרס: "עמדות רוסיה קרובות מאוד לישראל"

טל שלו

10.11.2012 / 5:43

"הרוסים גילו הבנה עמוקה לאינטרסים הביטחוניים של ישראל", אמרו בסביבת הנשיא בסיום ביקורו במוסקבה, בו נידונו סוגיות רגישות כמו אספקת נשק רוסי לסוריה והגרעין האירני

צילום: לע"מ, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו במפגש של פרס ופוטין, חמישי)

בפמליית נשיא המדינה שמעון פרס סיכמו אמש (שישי) בשביעות רצון את ביקורו המדיני ברוסיה. "יצאתי מעודד משיחותיי, מצאתי יחס עמוק וחם לעם היהודי. העמדות הרוסיות הרבה יותר מורכבות ממה שחושבים, והרבה יותר קרובות לצד ישראל", אמר פרס לכתבים לפני המראתו לישראל, בסיום יומיים של פגישות מדיניות בהן נידונו לעומק שורה של נושאים ביטחוניים-אסטרטגיים רגישים, ובראשם - המאבק בגרעין האירני ומעורבותה של רוסיה באספקת נשק במזרח התיכון.

פרס אמנם הגיע למוסקבה לכבוד טקס חנוכת מוזיאון הסובלנות היהודי בעיר, אך בלב הביקור עמדה פגישתו עם הנשיא פוטין אתמול, שהתארכה למעלה משלוש שעות, והוגדרה על ידי פרס כ"חיובית ויעילה". היום אף התקיימה פגישה נוספת, לא מתוכננת, בין הנשיא פרס לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, במלונו של פרס, להמשך הדיון בסוגיות שהועלו בפגישה עם פוטין. "פרס העלה את נושא השמירה על יתרונה האיכותי היחסי של ישראל בתחום הצבאי במזרח התיכון", אמרו בסביבתו של הנשיא, "הרוסים גילו הבנה עמוקה ורגישות לאינטרסים הביטחוניים של ישראל", הדגישו הגורמים על רקע התנגדות ישראלית לעסקת נשק בין רוסיה לסוריה שצפויה לצאת לדרך במהלך 2013. העסקה, אספקת טילי S 300 רוסיים לכוחות צבא סוריה, הושעתה בחודשים האחרונים, בעקבות הסכמות שהושגו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בביקורו האחרון ביוני בישראל. טרם יציאתו לרוסיה קיים פרס שורה של התייעצויות ביטחוניות בנושא, ובין היתר דן עם הרמטכ"ל והיועץ לביטחון לאומי האלוף יעקב עמידרור בנושא.

נשיא המדינה שמעון פרס ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישתם במוסקבה, 8 נובמבר 2012. רויטרס
נשיא המדינה שמעון פרס ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישתם במוסקבה, 8 נובמבר 2012/רויטרס

מלבד עסקת הטילים, שנבחנת מחדש וצפויה להמשיך להיות מושעית על ידי הרוסים בין היתר בעקבות ביקורו של הנשיא, הפגישות התמקדו גם בגרעין האירני, ובקיפאון המדיני עם הפלסטינים. פרס אמר לפוטין ולברוב שישראל לא תרשה שיהיה גרעין אירני, ומצפה שרוסיה תשלב ידיים עם ארה"ב ותמנע באמצעות הדיפלומטיה והסנקציות את המשך התחמשותה בגרעין. "מצאתי עמדה הרבה יותר נחושה אצל הרוסים בעניין האירני", אמר פרס אחרי הפגישות. גם הנושא הפלסטיני לא נעדר מסדר היום של הפגישות, כשעל רקע הדחייה הברורה של ראש הממשלה של דבריו של אבו מאזן על זכות השיבה בשבוע שעבר בערוץ 2 פרס ניצל ההזדמנות להדגיש את עמדתו. "יש לפעול בדחיפות לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים", אמר. לדבריו, הבסיס לשלום ישראלי-פלסטיני קיים בדמות "שתי מדינות לאום לשני העמים, שיחיו בשכנות טובה". בסיס זה מקובל על שני הצדדים ועל העולם כולו והוא "הכרחי ואפשרי", הדגיש.

הביקור במוסקבה נערך בצל הדיווחים על לחצים שמפעילים מקורביה של ציפי לבני על פרס להתמודד בבחירות הבאות. פרס הדף באלגנטיות את השאלות בנוגע לעתידו הפוליטי והדגיש כי "זה הכל ספקולציות", אך לא הכחיש או דחה בצורה גורפת את הלחצים המופעלים עליו. "אני נשיא המדינה לעוד שנה וארבעה חודשים. בזה אני עוסק". הוא העדיף להתמקד בחימום היחסים עם פוטין, והדגיש את חשיבות השתתפותו בחניכת מוזיאון הסובלנות היהודי - שהוקם בעשרות מיליוני דולרים - מרביתם תרומת הקונגרס היהודי העולמי - כחיזוק נוסף של עומק היחסים בין ישראל ורוסיה, אחרי ביקורו של פוטין בישראל בקיץ האחרון, בו חנך יחד עם פרס אנדרטה לזכר חיילי הצבא האדום במלחמת העולם השנייה.

נשיא המדינה חנך את פתיחת מוזיאון היהדות והסובלנות במוסקבה, נובמבר 2012. מארק ניימן לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
טקס חנוכת מוזיאון הסובלנות/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן לע"מ

שני האירועים, בהם הביע פרס הערכה עמוקה ללחימתו של העם הרוסי ותרומתו בניצחון בעלות הברית על גרמניה הנאצית, חשובים במיוחד עבור פוטין, שמקדיש חלק ניכר מזמנו לסוגיה היסטורית זו, ולחיזוק תפיסתה של רוסיה, ולא רק ארה"ב, כמי שסייעה לניצחון על הנאצים ואף שילמה מחיר כבד של כ-30 מיליון בני אדם. "כל ניסיון של התעלמות מהתרומה המכרעת של רוסיה על הניצחון על גרמניה הנאצית הוא חזרה לטרגדיה ולכאב", אמר שר החוץ לברוב בטקס השבוע, כביטוי לעוצמה ההיסטורית של הנושא גם בימינו. גם בנאומיו וגם בהצהרות לתקשורת הקפיד פרס להדגיש את הערכתו ותודתו לחלקה של רוסיה בהצלת העם היהודי, והדגיש את החיבור האקטואלי בטפיחה על השכם של פוטין. "על שכמי רוסיה ועל כתפיך מוטלת אחריות שזוועות מלחמת העולם השנייה לא יחזרו לעולם. זו אחריות כבדה ורצינית. אמרת בביקורך בישראל שמי שמכחיש שואה יכול להצמיח שואה, וכי לא תרשה אירן הנושאת עמה איום גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully