וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: אסד הריח הזדמנות, נסראללה שיתף פעולה

ניר יהב

22.10.2012 / 14:20

אסד תמיד פעל להפוך את לבנון משכנה לגרורה, ובכל פעם שהורגשו שם ניצני שינוי, פיגוע מסתורי חיסל בה דמות בכירה. לקראת הבחירות בלבנון ב-2013, המדינה עשויה לבעור מחדש

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

רבים מעשרות אלפי המשתתפים בביירות, שבאו אמש (ראשון) לטקס האשכבה של בכיר המודיעין הלבנוני, ויסאם אל-חסן, אחזו בשלטים שעליהם הופיעו תמונות צמודות. האחת - של ראש הממשלה רפיק חרירי, שחוסל בפברואר 2005, והשנייה - של אל-חסן, שחוסל באותה העיר ביום שישי האחרון. על השלטים נכתב "יא רפיק, כולנו ויסאם". בעברית, השם "רפיק" מתרגם למילה "חבר".

אל-חסן וחרירי היו חברים קרובים, שסופם היה זהה. הם גם נקברו זה לצד זה. אל-חסן היה אחראי האבטחה של חרירי, ושימש יד-ימינו ואיש סודו במשך שנים רבות. אחרי חיסולו של חרירי, שזעזע את לבנון כולה, הוביל אל-חסן את חקירת הרצח. הוא ניהל את החקירה במקצועיות ובנחישות ובתיאום עם ועדת החקירה הבינלאומית שהקים האו"ם. הוא היה זה שמצא את הראיות שקשרו את חיזבאללה ואת סוריה לחיסול.

לפנות בוקר: עימותים בשכונות סוניות בביירות, בת 9 נהרגה בטריפולי

מסע ההלוויה של ויסאם אל-חסן, בכיר שירותי הביטחון שנרצח בפיגוע. ביירות, לבנון, 21 באוקטובר 2012. רויטרס
שלט בהלוויה: "דמו של ויסאם - על ידיהם של נסראללה ומיקאתי"/רויטרס

הקצין הבכיר, שחוסל בפיצוץ מכונית תופת ביום שישי האחרון, נחשב למקורבו של סעד חרירי, בנו של רפיק חרירי וראש הממשלה לשעבר. אל-חסן לא פחד מחיזבאללה ומסוריה, ורק לאחרונה ארגן את מעצרו של שר התקשורת הלבנוני לשעבר, מישל סמאחה, בגין מעורבות בהברחתם של מטעני חבלה אל לבנון. המטענים הוברחו למדינה בהוראה שהתקבלה בדמשק, מתוך כוונה לבצע פיגועים בלבנון ולפגוע ביציבותה הביטחונית. פעולה אמיצה זו היא שהגבירה מאוד את האיומים על חייו. את משפחתו שלח לפריז, מחשש שייפגעו על ידי המשטר הסורי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי

טריפולי: ביתם של הפליטים, הסונים - והעלוואים

אל-חסן היה מוסלמי-סוני, וחיסולו - יותר מכל - מציף אל פני השטח את העובדה הכאובה שהייתה טמונה תחתם זה זמן רב: מלחמת האזרחים בסוריה, בין הצבא הנאמן לאסד והארגונים החמושים של האופוזיציה, מתנהלת גם אצל המדינה השכנה, ובעיקר בעיר טריפולי.

בחודשים האחרונים, עיר החוף הצפונית בלבנון ראתה לחימה עיקשת בין הסונים לעלאווים. טריפולי נחשבת למעוזם של הסונים (וגם ראש הממשלה הסוני, נג'יב מיקאתי, הגיע משם – נ.י). אך גם למיעוט עלאווי יש בה נוכחות. האוכלוסיה הזו, המונה כמה עשרות אלפי בני אדם, חוששת מאד מנפילת השלטון בדמשק.

לטריפולי באים גם לא מעט פליטים שנמלטים מזוועות המלחמה בסוריה, והיא נחשבת לאחת הערים הגדולות ביותר שבהן התבססו מפקדות של האופוזיציה הסורית. העימותים בעיר, בחודשים האחרונים בין תומכיו של אסד (בראשות העלאווים וחיזבאללה) למתנגדיו (הסונים בהנהגת סעד חרירי, שוויסאם אל-חסן היה מזוהה עמם), גלשו בימים האחרונים לאזורים אחרים בלבנון, ובעיקר לביירות ולאזור הבקעה. חיסולו של אל-חסן הרגיז את המוסלמים הסונים, שיצאו לרחובות ודרשו מראש הממשלה נג'יב מיקאתי להתפטר, לאחר שבגד במחנה האנטי-סורי - והקים ממשלה עם חיזבאללה ותומכיו.

פרשנות: למה נסראללה לא ירשה לאסד ליפול? / יוסי מלמן

נשיא סוריה, בשאר אסד, נועד בדמשק עם שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, ספטמבר 2012. רויטרס
בשאר אסד עם שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, לפני חודש/רויטרס

במשך שנים ארוכות פעלה סוריה להפוך את שכנתה, לבנון, לפרובינציה סורית-אירנית. הנשיא אסד לא בחל בשום אמצעי: הוא החדיר ללבנון כוחות צבא וסוכני חרש, חיסל כל עיתונאי ופוליטיקאי שמתחו עליו ביקורת, והתייחס לשכנתו כאל קולוניה. בן-בריתו הלבנוני, חיזבאללה, סייע לו במשימה.

זהו כנראה לא החיסול האחרון

הדוגמה הטובה ביותר לסיוע שמעניק חיזבאללה לאסד, לפחות בשנה האחרונה, היא המעורבות הפעילה של הארגון במלחמת האזרחים הסורית. הארגון שיגר את פעיליו אל תוך הערים הסוריות, בניסיון לסייע לצבא של אסד לדכא את ההתקוממות. חיזבאללה כבר לא מתבייש להצהיר בסיוע לפטרון מדמשק, למרות שהוא שומע את הקולות ההולכים וגוברים בארצו שקוראים לארגון להתפרק מנשקו. לכן, דאגתו לגבי עתידו הפוליטי חזקה היום מאי פעם.

בכל פעם בשנים האחרונות שהגופים הפוליטיים בלבנון ניסו לגבש פתרון פוליטי מתון, חיסלה סוריה אישיות לבנונית בכירה, והגבירה מחדש את המתיחות בארץ הארזים. בעוד חצי שנה ייערכו בלבנון בחירות לפרלמנט, וסוריה - יחד עם חיזבאללה – ככל הנראה הריחה הזדמנות טובה לגרור את שכנתה לעימות-פנימי נוסף, שיוכל, אולי, לסבך מחדש את המצב הפנימי הסבוך ממילא, ולחזק את חיזבאללה ואת הגורמים העלאווים בלבנון.

חיסולו של אל-חסן ביום שישי הוכיח שסוריה וחיזבאללה חוששים מאד מהאפשרות שהמשטר בדמשק יתרסק, ומפגיעה אנושה בכוחו של חיזבאללה בזירה הלבנונית ובזירה הבינלאומית. ההפגנות שפרצו בעקבות החיסול ובשולי מסע האשכבה יירגעו בוודאי בימים הקרובים, אך לא מן הנמנע שעד הבחירות לפרלמנט הלבנוני, בחודש אפריל של השנה הבאה, ינסו סוריה וחיזבאללה להצית שוב את לבנון, בניסיון נואש להציל את עתידם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully