וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערב: "אירן הגבירה קצב העשרת האורניום בפורדו"

יוסי מלמן

17.10.2012 / 19:04

דיפלומט מערבי המקורב לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הזהיר מכך שאירן ממשיכה להתקין סרכזות במתקן התת-קרקעי בפורדו. מזכ"ל סבא"א: מתבצעות "פעילויות" במתקן בפרצ'ין

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

נראה שהלחץ הבינלאומי לא עושה רושם על האירנים: יומיים בלבד לאחר שהאיחוד האירופי החריף את הסנקציות הכלכליות על הרפובליקה האיסלמית, אומרים היום (רביעי) דיפלומטים מערביים כי אירן ממשיכה להתקדם בתכניתה הגרעינית. "אנו סבורים שהם ממשיכים להתקין סרכזות בפורדו", העריך דיפלומט מערבי ממקום מושבו בווינה. "אנו חושבים שהקצב שלהם נמשך כפי שהיה עד כה – די מהיר".

הדיפלומט, המקורב לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אמר כי קצב העשרת האורניום במתקן התת-קרקעי בפורדו מאפשר לאירן "להתקדם במהירות להשלמת" התכנית הגרעינית. עם זאת, בסבא"א סירבו לאשר את הדברים.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
המתקן התת-קרקעי בפורדו/רויטרס

מוקדם יותר היום, אמר מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, כי הוא מקווה שפגישה בדרגים גבוהים עם אירן תיערך "במהרה". אמאנו אמר את הדברים במסגרת ביקורו בלונדון והוסיף כי הסוכנות ממשיכה לראות "פעילויות" שמתרחשות במתקן הצבאי האירני בפרצ'ין, בהערה שככל הנראה כוונה לניסיון האירני לטשטש את האתר מעקבות של פעילות בלתי חוקית.

בתך כך, תצלומי לוויין שפרסם היום המכון למדע וביטחון בינלאומי בוושינגטון, העוקב אחר הנעשה באתר בפרצ'ין, מגלים שפעולות האירנים להן התייחס אמאנו נמשכות סביב שני המבנים החשודים כי בהם בוצעו הניסויים.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, נואם בכינוס הסוכנות בווינה, 17 בנובמבר 2011. רויטרס
לא מאבד תקווה לחידוש המשא ומתן עם אירן. אמאנו/רויטרס

במתקן בפורדו ישנן כבר כ-2,100 סרכזות, מהן 800 הפועלות בכשירות מלאה. בסך הכל, יכול האתר להכיל עד 3,000 סרכזות. על פי החשדות, אירן ביצעה בפרצ'ין שורה של ניסויים בתחום הרכבת הנשק הגרעיני ועקב כך היא מסרבת לאפשר לפקחי סבא"א לבקר במקום.

חמינאי: "אירן לא תיכנע לבריונות"

ביום שני החליט, כאמור, האיחוד האירופי להטיל סנקציות נוספות נגד אירן על מנת לאלץ את המשטר בטהרן להיענות לדרישות הקהילה הבינלאומית הקוראת לאירן לסגת מתכניתה הגרעינית. הסנקציות החדשות שהטיל האיחוד מתייחסות לבנקים באירן, לתחום הספנות ולתעשייה.

על חבילת הסנקציות החדשה, הכוללת אמברגו על ייצוא הגז הטבעי של אירן, החליטה הוועדה לענייני חוץ של האיחוד בלוקסמבורג. מטרתה העיקרית היא לאטום פרצות מרכזיות המאפשרות לאירן לעקוף את הסנקציות בדרכה לנשק גרעיני. אירן כיום לא נמנית על אחת מספקיות הגז הגדולות בעולם, אולם יש לה מאגרי נפט עצומים, שאותם היא מבקשת לפתח. הסנקציות החדשות יפגעו ביכולתה של אירן להשיג השקעות וטכנולוגיה לפיתוח המאגרים, ובכך תפגע כלכלתה פגיעה נוספת.

מנהיגה העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, אמר בתגובה לסנקציות החדשות כי "אירן לא תיכנע לבריונות". בראיון לטלוייזיה הממלכתית של אירן, הוסיף חמינאי כי "המנהיגים האירופיים עדיין תקועים בהלך הרוח הבריוני והקולוניאלי של המאה ה-19, אולם הם ייתקלו בבעיות רבות בזכות ההתנגדות של האומה האירנית". חמינאי ציין כי לטענת המערב, הסנקציות נועדו להשיב את אירן לשולחן המשא ומתן, "אולם מתי אירן עזבה אותו מלכתחילה?". לדבריו, "המטרה האמיתית שלהם היא להכריח את אירן להיכנע לבריונות בשלחן המשא ומתן, אך הם חלשים מכדי להוריד את אירן על ברכיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully