וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אימוץ דו"ח אדמונד לוי - נזק מדיני לישראל"

טל שלו

17.10.2012 / 11:51

באופוזיציה הביעו התנגדות חריפה לאימוץ הדו"ח לבחינת חוקיות המאחזים. נתניהו הבהיר שבכוונתו להביא לפני הבחירות הצעת החלטה לממשלה לאישור חלק מעקרונותיו

לשכת העיתונות הממשלתית

(הגשת דו"ח אדמונד לוי לראש הממשלה)

במשך חודשים מחכה הימין שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יאמץ רשמית את מסקנות דו"ח אדמונד לוי לבחינת חוקיות המאחזים ביהודה ושומרון, וכעת - עם הגעת הבחירות, הלחץ מתגבר. בשבוע האחרון חזרו וקראו שרי הליכוד לנתניהו לאמץ את הדו"ח, שפורסם ביוני האחרון ומאז לא נידון באף פורום ממשלתי, ובישיבת שרי הליכוד השבועית אמר נתניהו לשרים כי הוא מתכוון להביא עוד לפני הבחירות הצעת החלטה לממשלה המאמצת חלק מעקרונות הדו"ח. בלשכת ראש הממשלה אמנם לא מתייחסים לדיווחים, אך בימין לוחצים לאמץ באופן מלא את הדו"ח, ומנגד באופוזיציה לא נשארו חייבים ותקפו הבוקר (רביעי) את נתניהו על "תרגילי הבחירות" שנועדו לגייס קולות ביהודה ושומרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת התקציב הבוקר, אוגוסט 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בימין לוחצים לאמץ באופן מלא את הדו"ח, באופוזיצייה תוקפים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

דו"ח אדמונד לוי, שהוגש ביוני האחרון לבקשתו של ראש הממשלה, נועד לספק בסיס משפטי לשינוי מדיניות הממשלה לגבי הבנייה היהודית ביהודה ושומרון. בין היתר, קבע הדו"ח כי מעמדו המשפטי הבינלאומי של אזור יהודה ושומרון אינו של שטח כבוש, וכן שמרבית המאחזים בגדה חוקיים. נתניהו התחייב להביא את הדו"ח לדיון בוועדת השרים לענייני התיישבות, אך בחודשים האחרונים הבינו השרים כי נתניהו מעכב את אימוץ הדו"ח, בשל החשש מביקורת בינלאומית ומשפטית. נתניהו אמר לשרים ביום ראשון כי הוא מתכוון להביא הצעת החלטה שתאמץ חלק מהדו"ח, וככל הנראה מדובר בהצעה שתכלול הגמשה של נהלים משפטיים ובהסרת חסמים בירוקרטיים על הבנייה ביהודה ושומרון שתקל בצורה משמעותית על המתנחלים, אך לא תתייחס להגדרות משפטיות רחבות ובינלאומיות.

ההחלטה צפויה לקבל את תמיכת מרבית שרי הממשלה, שאף ממשיכים ללחוץ לאימוץ מלא של הדו"ח. שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר היום כי "יש לאמץ באופן מלא את דו"ח לוי", וטען כי אימוצו של הדו"ח "יפתור בעיות רבות הן במישור הלאומי והן במישור הבין-לאומי". לדברי ליברמן, קביעות הוועדה בנוגע למעמד המשפטי של השטחים ביהודה ושומרון, מהן עולה כי ההתיישבות היהודית אינה מנוגדת לחוק הבינלאומי, הן קביעות "נכונות וחשובות שאימוצן על-ידי הממשלה, יתרום תרומה משמעותית לחיזוקה של מדינת ישראל". ח"כ דני דנון (ליכוד) אף פנה לראש הממשלה, והודיע לו כי גייס חברי קונגרס אמריקאים שיסייעו בקידום הלגיטימציה הבינלאומית לדו"ח.

"נתניהו ממשיך לשרת את האינטרסים של הימין הקיצוני"

שרי העצמאות, כצפוי, הביעו התנגדות לניסיונות לאימוץ הדו"ח. שר הביטחון, אהוד ברק, הזהיר היום כי הדו"ח "יפעל בכיוון הפוך ממה שמצפים תומכיו. אימוץ הדו"ח לא יתרום לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון, אלא לנזק מדיני לישראל ולהעמקת בידודה בעולם. לפיכך, יש להימנע ממנו". במקביל, יריבים פוליטיים נוספים של ראש הממשלה ניצלו את הסוגיה כדי להאשים את נתניהו בתרגילי בחירות. יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', האשימה את נתניהו בכך שהוא מנסה להסיט את קמפיין הבחירות מנושאים כלכליים וחברתיים ל"ויכוח מדומה בין ימין ושמאל שממילא כבר אינו קיים". לדברי יחימוביץ, אימוץ הדו"ח "לא יביא תועלת לא לתושבי יהודה ושומרון, לא לחוסנה הביטחוני והבינלאומי של ישראל ובוודאי לא לאזרחי ישראל שכורעים תחת נטל המדיניות האנטי-חברתית וההרסנית של נתניהו".

יו"ר קדימה, שאול מופז, הודיע כי יפנה ליועץ המשפטי לממשלה כדי לעצור את המהלך ש"יעמיק את הבידוד של ישראל בעולם", ואמר שמקור ההחלטה ב"פחד של נתניהו ממרכז הליכוד הפייגליני". יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הזהירה מסנקציות שיוטלו על ישראל, וטענה כי נתניהו "ממשיך לשרת את האינטרסים של הימין הקיצוני והמתנחלים, ומבקש לעשות כאן אפרטהייד, להכשיר את שרץ המאחזים הבלתי חוקיים לספח שטחים ולא את האנשים שגרים בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully