וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוות השופט לוי: אין כיבוש, להכשיר מאחזים

יהושע בריינר

9.7.2012 / 5:06

הוועדה בראשות השופט העליון בדימוס קבעה כי הקמת המאחזים נעשתה בעידוד הדרג המדיני וכי ביהודה ושומרון "לא חלים דיני הכיבוש", כך לפי עיקרי הדו"ח שפורסמו במקור ראשון

לשכת העיתונות הממשלתית

(עריכה: גדי וינסטוק, צילום: לע"מ, קריינות: אביב אברמוביץ')

על המדינה להכשיר עשרות מאחזים שהוקמו במימון ובעידוד ממשלתי, זו המלצתה העיקרית של הוועדה המיוחדת בראשות שופט העליון בדימוס אדמונד לוי בדו"ח מיוחד שחיבר על הבנייה בשטחי יהודה ושומרון. העיתון "מקור ראשון" מפרסם הבוקר (שני) את עיקרי הדו"ח המיוחד שהוגש באחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שכולל בתוכו החלטות מרחיקות לכת על המאחזים ביהודה ושומרון ובפועל מהווה משקל נגד לדו"ח המאחזים של עו"ד טליה ששון. בין היתר קובע השופט בדימוס לוי כי לאורך השנים נבנו מאחזים בעידוד ובתקצוב ממשלתי ומכאן לדבריו סלולה הדרך לאישורם.

הדו"ח, שכולל 96 עמודים, קובע גם כי ביהודה ושומרון "לא חלים דיני הכיבוש", שכן שטחי הגדה המערבית "מעולם לא היו חלק לגיטימי ממדינה ערבית כלשהי, לרבות ירדן", כמו כן נכתב כי דיני הכיבוש הבינלאומיים נכתבו עבור כיבוש שטחים לזמן קצוב אולם "השליטה ביהודה ושומרון נמשכת עשרות שנים ואיש אינו מסוגל לחזות את סיומה, אם בכלל. מכאן, שעומדת לישראלים זכות שבדין להתיישב ביהודה ושומרון והקמת יישובים איננה בלתי חוקית".

ההתנחלות מגרון, אפריל 2012. נמרוד סונדרס
"מגרון לא יכלה לקום ללא עזרת הרשויות"/נמרוד סונדרס

כאמור, עיקר הדו"ח מתייחס לעשרות מאחזים בלתי חוקיים שהוקמו על קרקעות של פלסטינים שאינן פרטיות, אולם נעדרו אישורי ממשלה או של גורמי התכנון. לעומת זאת, הדו"ח מצביע על כך כי עשרות מאחזים שכאלה, שהוגדרו על ידי דו"ח ששון כבלתי חוקיים, נבנו בעידוד הממשלה ובמימונה, זאת על אף שלא קיבלו כל אישור רשמי. בשל כך, נכתב כי היישובים בפועל קיבלו "הסכמה מכללא" - אישור בלתי רשמי - של הממשלה, מה שמוביל למסקנה כי ניתן להסדירם כיום. "מסקנתנו היא כי הקמת ישובים אלה נעשתה בידיעתו ובעידודו של הדרג המדיני הבכיר ביותר ועל כן יש לראות בהתנהלות זו הסכמה מכללא", קובע לוי, "לפיכך, דעתנו היא שניתן לגשת להסדרת מעמדם של ישובים אלה מבלי שתידרש החלטה נוספת של הממשלה או אחד משריה".

הדו"ח גם מצטט דברים חריפים שאמר היועץ המשפטי של חברי הוועדה גם ממליצים על שיטה להכשרת המאחזים אשר תפקיע בפועל את סמכויות שר הביטחון, שכיום הוא המוסמך לאשר כל בנייה חדשה ביהודה ושומרון. כך למשל ממליץ הדו"ח כי בנייה ביישוב קיים או שיוקם לא תהיה טעונה החלטת ממשלה או שר הביטחון, אלא די באישור של מוסדות התכנון של המנהל האזרחי. במקביל הומלץ לקדם את אישורי תכניות הבנייה ועד אז להימנע מביצוע צווי הריסה. "עשרות המאחזים שהוקמו בניגוד להחלטות הממשלה לא ייתכן שנעלמו מעיני הדרג המדיני הבכיר ומכאן שהחטיבה להתיישבות (שמימנה חלק ניכר מהבנייה, י.ב.) מילאה את מאווייהם של הדרג המדיני הבכיר. אין שום ספק שההתיישבות נעשתה בידיעת כל - החל משרי הממשלה, מי שעמד בראשה ועד אחרון דרגי הביצוע. ההתכחשות לה מטרתה הייתה אחת - הדיפת הביקורת שהשמיעו גורמים שונים, בעיקר בינלאומיים".

"הייתה אנרכיה"

משרד הביטחון אחז בן ארי בעדותו בפני ועדת לוי בהם סיפר כיצד בשנות ה-90 הוקמו מרבית המאחזים ללא אישורי ממשלה, אולם בפועל קיבלו תמיכה כספית, בעיקר ממשרד השיכון. "הייתה אנרכיה", מודה בן ארי, "ישנם שרים שהיו קרובים להתיישבות שלא הקפידו על הדברים האלה ועובדה זו מעמידה במבוכה את הממשלה. מגרון לא יכלה לקום ללא עזרת הרשויות".

בעניין בנייה שבוצעה על קרקע פלסטינית פרטית קוראים חברי הוועדה שלא לבצע הריסה מבלי לברר משפטית את הבעלות על הקרקע, ובכל מקרה של בנייה "בתום לב", יש לפצות כספית את הבעלים הפלסטינים. "נדגיש כי התופעה שהתגלתה לעינינו בנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה הולמת התנהגות של מדינה שחרתה על דגלה שלטון החוק", נכתב בפרק הסיכום, "אם מן הדו"ח ייצא מסר כי ימי "חומה ומגדל" שהיו יפים לתקופה בה שלט בארץ שלטון זר חלפו מן העולם - דיינו. לחסידי ההתיישבות צריך להיות ברור מכאן ואילך כי הם מצווים לפעול במסגרת החוק בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully