וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הביקורת: פרופ' יהודה היס פוטר

גלעד גרוסמן

15.10.2012 / 20:23

מי שהיה במשך שנים המנהל הכל-יכול של המכון לרפואה משפטית באבו כביר יסיים את תפקידו בהוראת סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. הסיבה: פרשת האיברים שנשמרו במכון

פרופ' יהודה היס, שהיה במשך שנים המנהל הכל-יכול של המכון לרפואה משפטית באבו כביר, הולך הביתה. משרד הבריאות הודיע הערב (שני) כי הוחלט על ארגון מחדש של פעילות המכון הלאומי לרפואה משפטית, במסגרתו יוצא היס בן ה-67 לגמלאות. פיטוריו של היס נובעים מהביקורת הציבורית הרבה שהתעוררה בעקבות פרשת קבורת האיברים שנשמרו במכון.

- פרופסור יהודה היס מעיד במשפטו של דניאל מעוז. דניאל אליסטר
התמנה ב-1988 למנהל המכון לרפואה משפטית. היס/דניאל אליסטר

לאור הביקורת על התנהלות המכון, הורה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן להקים ועדה בראשות מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, שתבדוק מהם השינויים הנחוצים במכון. על פי ההודעה שפרסם משרד הבריאות, בעקבות הבדיקות החליט מנכ"ל המשרד להעביר את האחריות על המכון למינהל רפואה במשרד הבריאות. במסגרת זו, ועם הגיעו של פרופ' היס לגיל פרישה, יוצא מכרז לניהול מקצועי ותפעולי במקומו של היס.

היס התמנה ב-1988 למנהל המכון לרפואה משפטית, ונחשב לסמכות הראשית בישראל בכל הנוגע לניתוחים לאחר המוות. בשנת 2000 התפרסמה כתבה שבה נטען כי התגלו במכון, תחת ניהולו של היס, שורה ארוכה של מחדלים. בעקבות זאת הוקמה ועדה בראשות השופט אריה סגלסון, שמצאה כי אכן היו אי סדרים רבים בעבודת המכון. הפעילות במכון הושעתה באופן זמני, ונגד היס נפתחה חקירה פלילית, שבסיומה החליטו היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, ופרקליטת המדינה, עדנה ארבל, להעמיד את היס לדין משמעתי בלבד, בניגוד להמלצת המשטרה. ב-2004 הוחלט על העברת ניהול המכון מידיו של היס לבית החולים אסף הרופא, כאשר היס נותר הרופא הראשי של המכון.

לפני כחצי שנה נחשף כי רקמות שניטלו במסגרת נתיחות שלאחר המוות בין השנים 2000-2011 הוחזקו בכ-8,000 צנצנות בשטח המכון. עוד נחשף, שאיברי מתים נשמרו בצורה בלתי ראויה, ובחלק מהמקרים הנתיחות בוצעו בלי שקרובי המשפחה היו מודעים לכך שהם חותמים על טפסי הסכמה. בעקבות החשיפה הוחלט על מבצע לקבירת האיברים, רבים מהם בקברי אחים.

אחיו של דודו טופז תבע את המכון

כמו כן, הוגשו כנגד היס וכנגד המכון מספר תביעות בטענה לפגיעה בקרובי המשפחה עקב טיפול לקוי באיברים, כאשר בין התובעים היה גם אחיו של דודו טופז, שתבע את המכון לאחר שגילה כי איברים שונים של אחיו, בהם ליבו, הוחזקו במכון. בנוסף, הסנגוריה הציבורית פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה נגד היס, לאחר שבמסגרת מבצע "מנוחה בכבוד" להטמנת האיברים, נמצאו גם מוחו ולבו של הפעוט רון אייזן, שאביו נידון ל-20 שנות מאסר בגין הריגתו בעקבות חוות דעת של היס, ולאחר שלהגנה נאמר כי כל האיברים נקברו ולא ניתן לבדוק אותם בשנית.

"לאורך כל הדרך טענו כי עקרון שמירת כבוד המת צריך להיות עקרון מנחה בכל אופן ודרך עבודה", אמרו עורכי הדין עדו אורלנסקי, אלעד אייזנברג ואמיר גולן, שמייצגים עשרות משפחות שכולות. "אנו מברכים על כך שמשרד הבריאות גילה אחריות ואימץ את המסקנות המתבקשות בעניין זה. אנו מקווים שרה הארגון שיייעשה יבריא את המכון ואנו לא נידרש בעתיד למקרים דומים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully