וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דודו טופז נקבר בשנית: "משהו שלא נתפס במוח רגיל"

ענת שלו וגלעד גרוסמן

30.5.2012 / 13:40

הטקס נערך לאחר שכחלק מפרשת שמירת האיברים במכון לרפואה משפטית התברר שליבו וריאותיו של טופז לא נקברו בהלווייתו ב-2009. אחיו הגיש עתירה נגד המכון: "ביזוי כבוד המת"

בעקבות פרשת 8,000 האיברים והרקמות שנשמרו בצנצנות במכון לרפואה משפטית באבו כביר, ביניהם גם ליבו, ריאותיו ואיברים נוספים של דודו טופז, משפחתו ערכה לו הבוקר (רביעי) טקס קבורה שני. "אני לא מאחל לשונאים שלי לעבור דבר כזה – יש דברים שאליהם לא מכינים אותך במשך החיים", אמר היום מיקי גולדנברג, אחיו של טופז, לאחר הטקס. במהלך הטקס הוטמנו האיברים של טופז לצד גופתו.

דודו טופז אמנם נקבר באוגוסט 2009, אך עם חשיפת פרשת האיברים התברר כי לא כל איבריו נקברו אז, ובעקבות נתיחת גופתו במכון לאחר שהתאבד בתא המעצר בכלא ניצן, חלק מאיבריו נשמרו ולא הובאו לקבורה. על כן, החליטה משפחתו לקיים טקס נוסף לשם קיום מצוות כבוד המת וכדי שיזכה למנוחת עולמים.

"אני אדם שקבר את אביו, את אמו וגם את אחיו, אבל לא הכינו אותי לקבורה שנייה של אותו אדם, במיוחד שזה דודו, שליווה אותי מהשנייה הראשונה שנולדתי ועד השנייה האחרונה שהוא חי", אמר אחיו של טופז. "עם כל היותנו אחים לצרה, עברנו את הדברים בחיים יחד ופתאום אני רואה שהוא השאיר אותי די לבד להתמודד עם דברים שאני לא מאמין שיש הרבה אנשים שעוברים כאלה".

משפחתו של טופז מציינת 30 יום למותו. אורי לנץ
"יש דברים שאליהם לא מכינים אותך במשך החיים". אחיו של טופז בטקס במלאות 30 יום לקבורתו ב-2009/אורי לנץ

לצד הצער הרב, הביע גולדנברג ביקורת חריפה על עוגמת הנפש שנגרמה לו בעקבות הפרשה. "כמו הרבה דברים בארץ שנובעים אולי מאטימות, מחוסר איכפתיות או מזלזול – קרה פה משהו שלא נתפס במוח רגיל, ואחרי שלוש שנים, אחרי טקס הקבורה הקשה גם ככה, צריך לעבור עוד טקס קבורה, לראות איך פותחים את הקבר, חופרים עמוק עמוק ומביאים לשם חלקי גופה שקשה לי אפילו לדבר על זה, בתוך תחריכים כמו גוויה. שמים ליד דודו את החלקים שהחליטו להוציא, תחת איזו החלטה הזויה של פרופסור או דוקטור היס, מה שלא יהיה התואר שלו. מעבר לצד החוקי, המשפטי, המוסרי יש פה כל כך הרבה דברים שלא נתפסים במוח רגיל. אני מניח שאחרי שינתחו אותי לאחר המוות, אז יזהו במוח שלי הרבה צלקות כמו גם צלקות בלב".

"במחשכים ובסתר, איברי אדם נערמים ומצטברים"

בתוך כך, הגיש הבוקר גולדנברג תביעה נגד משרד המשפטים והמכון לרפואה משפטית, בה הוא טוען כי איברים של אחיו, בהם לבו וחלק מריאותיו, הוחזקו בצנצנת במכון לרפואה משפטית, ללא ידיעת בני משפחתו, באופן המשפיל ומבזה את כבוד המת. בתביעה נטען כי לגולדברג נודע על כך שאיברים הוצאו מגופת אחיו רק לאחרונה, כמעט שלוש שנים לאחר מותו. לטענתו, הגילוי גרם לו לנזקים נפשיים רבים.

"במחשכים ובסתר, איברי אדם נערמים ומצטברים במכון לרפואה משפטית, במקום שרק למעטים היתר כניסה אליו, רחוק מעיני הציבור, רחוק מעיני משפחות הנפטרים וללא כל פיקוח או ביקורת מקצועית, תוך עצימת עיניים ובניגוד לכל חוק", נכתב בעתירה. עוד נטען כי הידיעה שנלקחו איברים מגופתו של טופז, וכי הוא לא זכה לקבורה ראויה, "הינם כסכין המפלחת, דוקרת ומבתרת את הנפש ואת הגוף, לא נותנת ולא תיתן מנוח למת, ולאחיו שבחיים".

תחילת הפרשה, לפני מספר חודשים, אז פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות" כי במכון לרפואה משפטית באבו כביר נשמרו 8,000 צנצנות, ובהן רקמות ואיברים של מתים רבים, בהם גם שוש עטרי, דודו טופז ורפאל איתן, כאשר בחלק מהמקרים המשפחות סברו כי כל איברי יקיריהן נקברו. בחודש שעבר, הציג משרד הבריאות תכנית שגובשה לקבורת האיברים ושאריות רקמה אנושית, אשר הוחזקו במכון לרפואה משפטית החל משנת 2000. על פי התכנית, האיברים יובאו לקבורה בקבר אחים, כאשר משפחות שיבקשו לקבור את השרידים בקברי יקיריהם יוכלו לבצע הליך של פתיחת קבר בתשלום.

עוד באותו נושא:
8,000 צנצנות איברים מהמכון הפתולוגי - לקבר אחים
המשפחות מוחות לקראת קבורת 8,000 צנצנות האיברים
חשד: איברים שהוסתרו יכלו לזכות אב מהריגת בנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully