וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8,000 צנצנות איברים מהמכון הפתולוגי - לקבר אחים

גלעד גרוסמן

15.4.2012 / 14:40

משרד הבריאות הציג את התכנית לקבורתם של האיברים שהוחזקו במכון לרפואה משפטית מאז שנת 2000, במסגרתה יפנו למשפחות המתים כדי שאלה יחליטו אם ברצונן לפתוח את קברי יקיריהן

שלומי גבאי

(צילום: שלומי גבאי; עריכה: טל רזניק)

משרד הבריאות הציג היום (ראשון) את התכנית שגובשה לקבורתן של למעלה מ-8,000 צנצנות המכילות איברים ושאריות רקמה אנושית, אשר הוחזקו במכון לרפואה משפטית. על פי התכנית, החל מהחודש הבא יובאו חלקי הגופות הנמצאים במכון מאז שנת 2000 לקבורה מסודרת. האיברים יובאו לקבורה בקבר אחים, כאשר משפחות שיבקשו לקבור את השרידים בקברי יקיריהם יוכלו לבצע הליך של פתיחת קבר בתשלום.

לפני מספר חודשים פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות" כי במכון נותרו רקמות ואיברים של מתים רבים, בהם גם דודו טופז ורפאל איתן, כאשר בחלק מהמקרים המשפחות סברו כי כל איברי יקיריהן נקברו. יצוין, כי בשבוע שעבר הוגשה תביעה ראשונה מבין מספר תביעות צפויות בעקבות הפרסום.

בחודשים האחרונים ביצעו במכון בדיקה של הרקמות שאוחסנו במכון, לצורך שמירתן כראיות משפטיות. לדברי עורך הדין מאיר ברודר ממשרד הבריאות, מדובר בלקיחת דגימה מיקרוסקופית, שעל פי ההלכה אינן ברות קבורה, אלא ישמרו כ-25 שנה. לדבריו, הרוב המוחלט של הדגימות זוהו באופן מוחלט.

הוא הוסיף כי מאז 2002 מיידע המכון על נטילת הדגימות באמצעות טפסי הסכמה. לדבריו, במסגרת המבצע "מנוחה בכבוד" יפנו במכון בימים הקרובים באמצעות התקשורת למשפחות המתים, כדי לאפשר להם להודיע כיצד הם מעוניינים שאיברי יקיריהן ייקברו. המכון גם יפתח מחר מוקד מידע, שמספרו 5400* שיאויש על ידי אנשי מקצוע של בריאות הנפש ואנשי דת, שיסבירו לבני המשפחה על ההשלכות של כל סוג קבורה.

חלקי הגופות יקברו בקבר אחים

בעוד חודש, לאחר שיתקבלו הפניות מבני המשפחה יוחלט כיצד לקבור כל צנצנת. אם לא תהיה פניה של משפחה מסוימת, השרידים יקברו בקבר אחים, לפי חלוקה לדתות. כפי הנראה, רקמות של מתים יהודים יקברו בבית העלמין ירקון. כל משפחה שרוצה לקבור את השרידים בקבר קיים, תאלץ לממן את פתיחת הקבר, מה שעלול לעלות אלפי שקלים.

במשרד הבריאות אמרו שחלקי גופות לא הוטמנו, מכיוון שלא התקבלה הודעה ממשרד המשפטים על כך שאין צורך עוד באותם איברים. לדברי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, ההחלטה התקבלה כעת, בעקבות לחץ ציבורי בנושא.

פרופ' גמזו, אמר כי התכנית לקבורת הדגימות התקבלה בשיתוף משרד המשפטים, כאשר מצד אחד נשקל כבוד המת ומנגד הצורך המשפטי בשמירת ראיות. "לנגד עינינו עומדות המשפחות", אמר. "ההחלטה הייתה לא לחסוך בשום הליך כדי לתת פתרון טוב ביותר לאותן משפחות וכדי להביא את הכבוד הראוי לאותם נפטרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully