וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פרופ' היס פרסם תמונות איברי בני בספר ללא רשות"

גלעד גרוסמן

17.5.2012 / 21:00

דניס אייזן, שהורשע בהריגת תינוקו, שרקמותיו הוסתרו במכון לרפואה משפטית ונמנעה בדיקה שהייתה עשויה להוביל לזיכויו, יבקש להוסיף לתביעתו נגד היס את הפרסום האסור

הרופא המשפטי הראשי של המכון לרפואה משפטית, פרופ' יהודה היס, צילם את עצמות הזרוע של התינוק רון אייזן והשתמש בצילום במאמר שכתב, ללא רשות - כך טוענים עורכי דינו של אביו של אייזן, דניס, בעקבות עדויות מומחים. במהלך משפטו של אייזן, הודה היס שהוא מצלם איברים של מנותחים במצלמתו הפרטית, ומשתמש בתמונות כשקופיות בהרצאותיו.

רון בן השלושה חודשים מת בתחילת שנת 2000. כנגד אביו הוגש כתב אישום בגין הריגה, לאחר שבניתוח שלאחר המוות שבוצע בפעוט נקבע שהוא מת כתוצאה מחבלה בראש. אביו היה האדם האחרון ששהה במחיצתו, והוא הורשע, במידה רבה על סמך חוות הדעת הפתולוגית, ונידון ל-20 שנות מאסר. אולם, שלוש שנים לאחר מכן, הורה בית המשפט העליון לקיים משפט חוזר בעניינו, לאחר שחוות דעת פתולוגית שביצע ד"ר חן קוגל, מי שהיה בעבר סגנו של היס במכון לרפואה משפטית, קבע כי ייתכן שהפעוט מת ממחלת לב. בסופו של דבר, הורשע אייזן במסגרת הסדר טיעון בעבירה קלה יותר, וריצה כשש שנות מאסר.

אתמול (רביעי) פנתה הסנגוריה הציבורית ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כדי שיבחן אם יש מקום לפתוח בחקירה נגד היס, לאחר שבמכון לרפואה משפטית נמצאו איברים של התינוק, בהם מוחו ולבו, וזאת למרות שלאורך כל משפטו של אייזן נאמר לסנגוריה כי לא נותרו איברים של הפעוט במכון, ולכן לא ניתן היה לבצע בדיקה פתולוגית מעמיקה, שאולי הייתה מובילה לזיכויו של אייזן.

המרכז הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר, דצמבר 2010. אורי לנץ
"יתכן שחלקי איברים נוספים של המנוח טרם זכו לקבר ישראל כראוי". המכון לרפואה משפטית/אורי לנץ

לטענת משפחת אייזן, בכך לא תמה הטרגדיה שלה. ב-2009, הגישו אייזן והוריו תביעה אזרחית בגובה מיליוני שקלים נגד היס והמכון לרפואה משפטית. בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין שמואל וצבי ילינק, נטען כי מגופתו של הפעוט נלקחו איברים שלא לצורך, וכי המשפחה לא ידעה שגופתו נקברה ללא אותם איברים. עוד נטען בתביעה, כי בשנת 2005 הם גילו כי איברים שנלקחו מגופת הפעוט נקברו שלוש שנים קודם לכן, ללא ידיעת המשפחה, בקבר כללי בבית העלמין ירקון. בתביעה, שהוגשה כאמור לפני למעלה משלוש שנים, כותבים בני המשפחה כי הם אינם יודעים "אם נאמרה המילה האחרונה בעניין זה ומאוד יתכן שחלקי איברים נוספים של המנוח טרם זכו לקבר ישראל כראוי".

בנוסף לטענות אלה, ציינו בני המשפחה בתביעה כי פרופ' היס צילם שקופיות של איבריו של הפעוט בזמן נתיחת הגופה, והקרין אותן בפני סטודנטים לרפואה ולמשפטים. היס עצמו אישר במהלך עדות בבית המשפט, כי צילם תמונות במצלמתו הפרטית והקרין אותן בפני סטודנטים. לאחרונה גם הודיעו מומחים לעורכי הדין ילינק, כי במאמר שפרסם היס, אשר מופיע בספר מקצועי, מופיעה תמונה של עצמות הזרוע של אייזן, וזאת ללא אישור בני המשפחה. מתחת לתמונה כתוב: עצמות הזרוע של תינוק בן שלושה חודשים שמת כתוצאה מפציעות קשות בראש. זהות התינוק אינה מצוינת, אולם לטענת המומחים הן זהות לעצמות שהיס השתמש בשקופיות. עורכי הדין מתכוונים כעת לתקן את התביעה, כך שתכלול גם את התמונות ואת מציאת האיברים הנוספים.

בראיון לערוץ 2, אמר פרופ' היס: "נעשה הכל כדי לסייע למשפחה לברר מה קרה. נעשתה טעות, אבל לא היה שם שום ניסיון לפגוע. לא יכולנו לדעת ב-2002 שמאוחר יותר יהיה משפט חוזר, כך שלא היה ניסיון לבצע מחטף או פגיעה". כמו כן, הוסיף כי הרקמות נשמרות מספר שנים כדי לאפשר במידת הצורך משפט חוזר או בירור נוסף. "בשנים האחרונות, נמצאות שם רקמות שנמצאו זמן ארוך מהמיוחד. בעולם ישנן מדינות ששומרות רקמות בין ארבע לעשר שנים, מכיוון שבארץ היה קשה למצוא הגבלה, הן נשארו במכון. משרד הבריאות והמכון קבעו שהן יקברו במאי ואנחנו עומדים לפני קבירתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully