וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: חדירת המזל"ט - עדיין רב הנסתר על הגלוי

12.10.2012 / 12:16

אמנם צה"ל טפח לעצמו על השכם ביום שלאחר יירוט המזל"ט מעל יער יתיר בדרום, אולם עדיין לא ברור כלל האם חיל האוויר איפשר למזל"ט לחדור כדי ליירטו, או שמא קרתה תקלה

צילום: רויטרס, שי מכלוף, דו"צ, עריכה: יותם בן-דוד, עריכה: לירון בארי

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה היה אמש מלא סיפוק ונחת בנאום המיוחד שנשא ברשת הטלוויזיה 'אל-מנאר'. לכמה דקות הוא שכח שצה"ל כלא אותו בבונקר מאז מלחמת לבנון השנייה והתייחס לחדירת המזל"ט האירני למרחב האווירי של מדינת ישראל. ניתוח תנועות הגוף של נסראללה וקצב הדיבור הצביעו על כך שמטרת משלחי המזל"ט הושגה מעבר לציפיות הארגון.

המזל"ט שטס מלבנון לאורך רצועת החוף של ישראל תוך כדי שהוא מבצע פעולת הסחה בדרום הארץ כדי שיחשבו כאילו המריא מרצועת עזה, ערער את הביטחון העצמי של חלק מהמפקדים בצה"ל. נסראללה, מומחה מזרח-תיכוני ללוחמה פסיכולוגית המתין בסבלנות כדי לשחרר מעט מידע לציבור בלבנון ולאזרחי מדינת ישראל שעקבו בדריכות אחר כל פיסת מידע בפרשה. המידע שניתן אודות הגילוי של המזל"ט - החדירה למרחב האווירי של ישראל, הזנקת מטוסי הקרב, שלב הזיהוי על ידי הטייסים והיירוט. אך רוב הפרטים בפרשה היו עמומים והותירו לא רק את העיתונאים סקרנים אלא בעיקר את הציבור. זהות המשלחים, מיקום ההמראה או השיגור, סוג המזל"ט ויכולותיו האווירודינמיות, האם נשא מערכות אופטיות ותקשורת לוויינית? או אולי היו עליו גם מתקן לנשיאת חימוש, המשימה לשמה הוא נשלח, ומה רמת הפערים שהתגלו בשכבות ההגנה של צה"ל?

בתחילה, טפח צה"ל לעצמו על השכם בגלל יכולת הגילוי, הזיהוי והיירוט. חיל האוויר באמת ראוי לכך מאחר ואיתור מזל"ט בעל חתימת מכ"ם קטנה מאוד שעלולה להצטייר בעיני הבקר האווירי כהפרעת מכ"ם זו אכן הצלחה. שלא לדבר על טייס קרב שנדרש לנעול את הטיל על כלי טיס שחתימת החום שלו נמוכה ביותר. יממה אחרי היירוט צה"ל החל לשדר לחץ.
אפקט המזל"ט הגיע מהר מאוד ובא לידי ביטוי בהפקת לקחים זריזה וההחלטה להעביר סוללת פטריוט לאזור הכרמל כדי לשפר את יכולת הגילוי מאחר ולסוללה יש מכ"ם מתקדם שיכול לאתר כלי טיס זעירים. מטס של מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי מעל שמי לבנון שהחל במרחב צידון והסתיים בדרום לבנון כדי להבהיר לאנשי חיזבאללה שישראל יודעת שמדובר בהם. ימים ספורים לאחר מכן התברר כי הטייס הצליח ליירט את המזל"ט רק בשיגור הטיל השני שכן הראשון פספס את המטרה.

שר הביטחון אהוד ברק ביקר יחד עם מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל ביחידת הבקרה הצפונית ושמע מהמפקדים את תחקיר האירוע. ביום רביעי לפנות בוקר, נסגר כל המרחב האווירי של נמל התעופה בן גוריון בעקבות חשש מכלי טיס חשוד, אולם התברר כי מדובר בהתראת שווא. באותו היום נפגשו קציני קשרי החוץ של צה"ל עם נציגי צבא לבנון ומפקד כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון האלוף פאולו סרה, כדי לתאם סוגיות ביטחוניות אך גם להרגיע את הרוחות באזור בעקבות אירוע המזל"ט.

נסראללה, שידוע כאחד האנשים האמינים במזרח התיכון למעט תקופת מלחמת לבנון השנייה כשהתפרק מרוב לחץ מחשש שיחוסל, הבטיח בנאומו אמש כי אירוע המזל"ט הנוכחי הוא רק ההתחלה. חיזבאללה ואירן מגלים בשנים האחרונות את מה שחיל האוויר הישראלי גילה כבר בשנות ה-70': מזל"טים יודעים לקזז את יכולות ההגנה האוויריות של כל מדינה מאחר ובאופן מסורתי נערכת מדינה שרוצה להגן על עצמה ליירט טילים ומטוסים ולא מזל"טים, שכן יירוט מזל"טים מוגדר כמשימה קשה ומורכבת.

גורמי ביטחון: "חיזבאללה עומד מאחורי שיגור המזל"ט. שי מכלוף
פגע בביטחון העצמי של מפקדי צה"ל. רגע יירוט המזל"ט בשבוע שעבר/שי מכלוף

בצה"ל טענו כי המזל"ט התגלה וזכה למעקב מהרגע שנכנס למרחב האווירי של מדינת ישראל, אך עדיין רב הנסתר על הגלוי. נשאלת השאלה אם זיהו אותו בזמן מדוע הפילו אותו רק מעל יער יתיר ולא עוד קודם לכן מעל הים? אם היה מודיעין איכותי שידע על רגע השיגור, זהות המזל"ט והעובדה שאיננו נושא חומר נפץ ועלול לסכן מתקנים רגישים אז מדובר בהצלחה מודיעינית כבירה שאפשרה לאשר את כניסת המזל"ט האירני לשטח הבנוי בישראל. אך אם לא היה מודיעין והמזל"ט בעודו באוויר היה בגדר תעלומה, מדובר בכשל חמור שאולי מעיד על הלחץ שהפגינו במערכת הביטחון בימים שאחרי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
סוללת פטריוט בחיפה , אוקטובר 2012. ערן גילווארג
מכ"ם שמזהה עצמים קטנים במיוחד. סוללת פטריוט בכרמל/ערן גילווארג

מערך ההגנה האווירי של צה"ל רשם 24 שעות בלבד אחרי ההכרזה על מדינת ישראל הצלחה אדירה לאחר שהפיל באמצעות תותחי נ"מ מטוס מצרי שאיים לתקוף את תל אביב. מאז ועד היום הצליחו לוחמי הנ"מ שהחליפו את שמם בשנת 2011 ל"מערך הגנה אווירי", לרשום 90 הפלות של מטוסי אויב ועוד למעלה ממאה יירוטים של טילים ורקטות. מפקד מערך ההגנה האווירי, תת-אלוף דורון גביש, כתב מאמר לביטאון "מערכות" על הפיכתו של המערך מכוח טקטי למערך אסטרטגי לאומי. במאמר היסודי מתוארת שרשרת השלבים בדרך ליירוט, אך גם נקודת התורפה לטיפול בכלי טיס זעירים שעד היום יורטו על ידי מטוסי קרב ולא זוכים לכאורה לטיפול של מערך ההגנה האווירי שאמור להיות "המתריע הראשון והמחסום האחרון מפני איום על שמי המדינה".

מערך ההגנה האווירי של צה"ל רשם נקודות ציון היסטוריות רבות בעולם התעופה הבינלאומי כשיירט מטוס מיג 25 סורי באמצעות מערכת ה"הוק" מעל שמי לבנון בשנת 1982. לוחמי המערך היו גם הראשונים להפיל מטוס באמצעות מערכת "צ'פרל", וגם הראשונים בעולם המערבי להפיל מטוס באמצעות טיל כתף. לוחמי המערך היו גם לראשונים שהפעילו את מערכת ה"פטריוט" יחד עם שותפים אמריקאים נגד טילי הסקאד ששוגרו מעירק במלחמת המפרץ הראשונה בשנת 1991. מערכות החץ, כיפת ברזל ושרביט קסמים שנמצאת בפיתוח, הן מערכות בעלות יכולות ייחודיות בעולם כולו ובצניעות צריך לומר שמדינת ישראל "ממציאה את הגלגל". חיל האוויר מציג יכולות מהגבוהות בעולם בהגנה על שמי המדינה. יתוש שחודר לתוך גדר ועוקץ אדם יכול להיות לכל היותר מטריד עד מציק אך אסור לאפשר לו להוציא אותך משיווי משקל.

באגף המודיעין בצה"ל לא היו צריכים את נאומו של נסראללה כדי להבין שאירוע נוסף של חדירת מזל"ט בוא יבוא, אך הפעם מעריכים כי חיזבאללה ינסה לאתר נתיב בלתי צפוי כדי להפעיל שוב את מערכת הלוחמה הפסיכולוגית המשומנת שלו על צה"ל. בחיל האוויר כבר מתכוונים לסמן את הפלת המזל"ט על מטוס הקרב מבסיס רמון אך חשוב לזכור שההתמודדות בפן הפסיכולוגי-תקשורתי מול ארגון טרור חשובה לא פחות מאשר הגילוי, הזיהוי והיירוט.

עוד כתבות במדור:
כך הפכה חברון לחלום הבלהות של צה"ל
מה הסיכוי למלחמה בשנה הקרובה?
הצצה למוחו של רמטכ"ל בזמן מלחמה
קצין איסוף - כל הכתבות

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully