וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת תפוזר כבר בעוד שבוע: "לשמור על יציבות"

פנחס וולף

9.10.2012 / 23:00

היועץ המשפטי של הכנסת הורה להתחיל מחדש את הליך החקיקה לפיזורה, ולסיימו כבר ביום שני - פתיחת מושב החורף. נתניהו: "עדיף 4 שנות יציבות על 4 שנים וחצי של חוסר יציבות"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין (ליכוד), שוחח הערב (שלישי) עם היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, והודיע לו כי בכוונתו לפעול ולסיים את הליך החקיקה של החוק לפיזור הכנסת כבר ביום שני הקרוב - יום פתיחת מושב החורף. זאת לאחר שמוקדם יותר הערב הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקדמת מועד הבחירות.

ינון הסביר כי הצעת החוק צריכה לשוב ולעבור את הליך החקיקה מראשיתו, אף שבחודש מאי אושר החוק בוועדת הכנסת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. לוין השיב כי ההליך כולו יושלם בתוך יום אחד.

ראש הממשלה נתניהו שוחח היום עם נשיא המדינה שמעון פרס, עם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, עם שרים ועם ראשי המפלגות, לרבות יו"ר האופוזיציה שאול מופז ויו"ר העבודה שלי יחימוביץ'. בשיחותיו עם השרים, נשמע נתניהו אומר כי "עדיף ארבע שנים של יציבות ואחריות מארבע שנים וחצי חסרות יציבות", כהסבר להחלטתו להקדים את הבחירות.

מסיבת עיתונאים נתניהו. עומר מירון
"עדיף ארבע שנים של יציבות". נתניהו בהודעתו/עומר מירון

הודעת נתניהו הערב לא הייתה מפתיעה במיוחד. כבר במוצאי חג שמחת תורה נפוצו שמועות במערכת הפוליטית, לפיהן נתניהו יכריז הערב על בחירות. עם זאת, מקורביו הכחישו זאת נמרצות. ההחלטה הסופית על התזמון להודעה נפלה בשעות הצהריים. לפני כן הוא שוחח עם ראשי יהדות התורה, סגן השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני. השיחה אומנם נסובה על בחירות, אך היה ברור לנוכחים בחדר כי הולכים לבחירות. בשבוע האחרון נתניהו השתעשע במחשבה שאולי הוא יצליח להביא חברי כנסת מקדימה שיתמכו או ימנעו בהצבעה על תקציב המדינה, ובכך יהפכו את התנגדות ש"ס ללא רלוונטית. היוזמה לא המריאה בשום שלב, ונתניהו נאלץ להודיע על הליכה לבחירות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"חלוף הזמן אינו מאפשר 'החייאת' הצעת החוק מחודש מאי"

עד כה, הייתה הדעה הרווחת בקרב חברי הכנסת כי כל שיצטרכו יהיה להפיל את הבקשה לדיון חוזר ולהצביע פעם אחת בלבד במליאת הכנסת. "חלוף הזמן אינו מאפשר את 'החייאת' הצעת החוק המונחת על שולחנה של ועדת הכנסת מאז חודש מאי ואשר נקבה בתאריך 4 בספטמבר כמועד הבחירות", הסביר ינון. "קבלתו של חוק להתפזרות מוקדמת של הכנסת הוא מכשיר פרלמנטרי-חוקתי רב חשיבות ו'חד פעמי' בחייה של כנסת מכהנת, שיש לו השלכות מרחיקות לכת הן על המערכת הפוליטית בכללותה והן על חברי הכנסת המכהנים", הוסיף.

ביום שני, 7 במאי, אישרה מליאת הכנסת את הצעות החוק לפיזורה בקריאה ראשונה. לאחר מכן ההצבעה הועברה להכנה לקריאה שניה ושלישית בוועדת הכנסת, אך שם, יו"ר הוועדה ח"כ יריב לוין התבקש למשוך עוד ועוד את הישיבה. הוא לא ידע שמאחורי הקלעים יושבים להם שני היריבים – נתניהו ומופז – ובונים את אחת הבריתות המוזרות שידעה הפוליטיקה הישראלית, ואת אחת הקואליציות הגדולות בתולדות המדינה. בסופו של דבר, הוועדה הצביעה על ההצעה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, אלא שאלקין הגיש רוויזיה (דרישה להצבעה חוזרת, פ.ו), והשאר היסטוריה – נתניהו ומופז כינסו את סיעותיהם באותו לילה ובישרו על המהלך.

מסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו ושאול מופז, מאי 2012. עומר מירון
אלקין התבקש למשוך זמן, והשידוך יצא לפועל. כעת יצטרכו הח"כים לפתוח בתהליך מחדש. מופז ונתניהו/עומר מירון

עד היום הוועדה לא שבה לדון ברוויזיה, מה שמוביל אותנו לשבוע הבא. נתניהו רוצה לפזר את הכנסת כמה שיותר מהר, וחשב שחצי ממלאכת הפיזור נעשתה, כשכל שנותר לו הוא לבקש את כינוסה של ועדת הכנסת שתפסול את הרוויזיה. כעת התברר כי ישנו צורך לשוב ולקיים את ההליך מתחילתו, ולאחר מכן חברי הכנסת יעלו לאישורו הסופי של החוק במליאה, והכנסת תפוזר באופן רשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully