וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מיט רומני באמת תומך בהקמת מדינה פלסטינית?

9.10.2012 / 13:36

נאומו של המועמד הרפובליקני נועד למתג אותו כאלטרנטיבה סופית לנשיא האמריקני. למעשה, הנאום הציג מדיניות זהה לזו של אובמה, וסתר רק את הדברים שרומני אמר בעצמו - בעבר

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, מיט רומני, הציג לראשונה את מדיניות החוץ והביטחון שלו, בנאום שנשא אמש (שני) באקדמיה הצבאית בלקסינגטון, וירג'יניה.

בנאומו, שירטט רומני את חזונו לעולם כולו ולמזרח התיכון בפרט, כדי להציג את עצמו כחלופה לנשיא, ברק אובמה. אך רומני לא הציג כל מתווה חלופי, או פתרונות לבעיות החמורות שהציג בנאומו. המדיניות שהציג רומני הייתה דומה ברובה לזו שממילא נוקט הנשיא אובמה. עמדות אחרות שפרס בנאומו סתרו לגמרי דברים קודמים שאמר בעצמו.

בנאום אמש, אמר רומני כי הוא "מחויב להקמת מדינה פלסטינית, שתתקיים בשלום ובביטחון לצד המדינה היהודית". רומני תקף את אובמה על כישלונו בעידוד הצדדים להגעה להסדר שלום, ואמר כי "רק נשיא חדש יוכל להתחיל מחדש". אך מדברים שאמר רומני בסעודה עם תורמים עשירים בחודש מאי, עולה תפיסה שונה לגמרי. בהקלטה שצולמה בחשאי מאותו ערב, רומני מטיל את האשמה לא על אובמה - אלא על הפלסטינים עצמם, ואומר כי "הם מחויבים להשמדת ישראל". חודשיים לאחר מכן, בביקורו בירושלים, אמר רומני כי "הפלסטינים נחותים תרבותית".

מיט רומני נואם באקדמיה הצבאית בלקסינגטון, וירג'יניה. 8 באוקטובר 2012. Justin Sullivan, GettyImages
מיט רומני נואם בפני צוערי האקדמיה הצבאית בלקסינטגון, אמש/GettyImages, Justin Sullivan

סוכנות הידיעות אי-פי, שפרסמה סקירה נרחבת של תכני הנאום, תחת הכותרת "מיט רומני סיפר סיפור חד-צדדי", מציינת סתירה נוספת שעולה מדבריו של רומני. המועמד הרפובליקני הקדיש חלק נרחב מדבריו למתקפה על אובמה, שנכשל, לדבריו, במאבק בטרור העולמי. כפתיח לדברים, רומני ציין את רצח השגריר האמריקני בלוב – אותו הרצח שבחסותו ערך מסיבת עיתונאים פזיזה, שזיכתה אותו בקיתונות של צוננין. לאחר מכן, אמר רומני כי איומי הטרור על ארצות הברית רק גברו ונעשו חמורים יותר בתקופת כהונתו של אובמה. באי-פי מציינים כי מרבית מכוני המחקר מסכימים שכוחו של אל-קאעדה דווקא נמצא בירידה, וכי מאז פיגועי 11 בספטמבר לא בוצע שום פיגוע משמעותי נגד מטרות אמריקניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מיט רומני נואם באקדמיה הצבאית בלקסינגטון, וירג'יניה. 8 באוקטובר 2012. Justin Sullivan, GettyImages
מיט רומני נואם באקדמיה הצבאית בלקסינגטון, וירג'יניה. 8 באוקטובר 2012/GettyImages, Justin Sullivan

אי-פי מצטטת קטע נוסף מנאומו של רומני, בו ביקש להתייחס להידרדרות המצב הביטחוני במזרח התיכון מאז 2009, אז החל אובמה לכהן כנשיא. באי-פי מציינים כי מבחינת ארה"ב – לכל הפחות -המשבר הביטחוני הגדול ביותר במזרח התיכון מאז 2009 הוא דווקא מלחמת האזרחים בסוריה, וכי זו מלחמה שהנשיא אובמה דאג להתרחק ממנה. רומני, לעומת זאת, הבטיח בנאומו "לדאוג להעביר נשק לידי המורדים הסורים", אך לא ציין אם כנשיא, יעשה זאת בעצמו או דרך גורם אחר.

מיט רומני נואם באקדמיה הצבאית בלקסינגטון, וירג'יניה. 8 באוקטובר 2012. Justin Sullivan, GettyImages
מיט רומני נואם באקדמיה הצבאית בלקסינגטון, וירג'יניה. 8 באוקטובר 2012/GettyImages, Justin Sullivan

חוסר הבקיאות של מיט רומני בענייני חוץ וביטחון הוא נקודת התורפה הגדולה ביותר שלו. כדי לשפר את התדמית שלו בנושא, הוא נשלח בקיץ, בעיצומו של קמפיין הבחירות שלו, לביקור בזק בחו"ל. בירושלים, הוא הצליח להרגיז את הפלסטינים כשאמר שהם "נחותים תרבותית" וכשדילג על רמאללה בביקורו. הוא גם הרגיז את הממשל, כשהבטיח בפומבי להעביר את השגרירות לירושלים והתחבק עם נתניהו.

בלונדון, רומני העליב את הבריטים עד עמקי נשמתם כשפקפק במוכנותם לאולימפיאדה, שכח איך קוראים לראש האופוזיציה, ועורר סקנדל כשחשף שקיבל תדרוך מראש הביון הבריטי. דובר הקמפיין שלו הושעה אחרי שקילל עיתונאים בגטו ורשה. ואם לא די בכך, רק בסוף השבוע שעבר, אחרי העימות הטלוויזיוני, רומני הסתבך עם ממשלת ספרד: במדריד אמרו כי נבואות הזעם של רומני, בהן הוא טוען כי אובמה ידרדר את כלכלת ארה"ב ל"מצב של ספרד", מעידות על בורות.

בחירות בארה"ב 2012 - סיקור מלא בוואלה! חדשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully