וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומני: "לפלסטינים אין כל אינטרס להשיג שלום"

הקלטות מנאומו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב ממשיכות לדלוף לרשת ולתפוס כותרות. על תהליך השלום במזרח התיכון אמר: "הפלסטינים מחויבים לרעיון של השמדת ישראל"

צילום: רויטרס, סרטון שהועלה ליו-טיוב, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, מיט רומני, אינו מאמין בסיכוי להשיג הסדר שלום במזרח התיכון - כך עולה מדברים שאמר לתורמים בסעודה אינטימית שערך לאחרונה. דבריו של רומני מאותו אירוע צולמו בחשאי, ודלפו לאתר האינטרנט "Mother Jones".

צפו: דבריו של רומני על תהליך השלום במזרח התיכון

לפנות בוקר (שלישי) פרסם האתר את החלק הראשון מהסרטון שדלף אליו, ובו מגדיר רומני את בוחריו של אובמה - כ-47% מהאוכלוסיה לדבריו - כ"קורבנות", ומכריז שהוא לא עומד להיאבק על קולותיהם. בתגובה, אמר היום רומני כי דבריו נאמרו "לא באלגנטיות", אך לא חזר בו מכוונתו.

בחלק השני של הסרטון, שפורסם בצהריים, נשמע רומני מתייחס בהרחבה לישראל ולרשות הפלסטינית. בסעודה, שנערכה בביתו של תורם אמיד בפלורידה, שאל אחד האורחים "כיצד ניתן לפתור את הבעיה הפלסטינית?". רומני השיב לו כי "לפלסטינים אין כל אינטרס להשיג שלום", ולדבריו, המחשבה על השגת הסדר היא "כמעט דמיונית".

בהתייחסו לפלסטינים, רומני הגדיר את כלל הפלגים כגוש אחד, ולא הפריד בין פתח לחמאס או בין הגדה המערבית לרצועת עזה. "הם לא רוצים להשיג שלום - בכל אופן, לא למטרה פוליטית. הם מחויבים לרעיון של השמדת ישראל (...) פשוט אין סיכוי", הדגיש.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
מיט רומני בעצרת בחירות בפיירפקס, וירג'יניה. 13 בספטמבר 2012. GettyImages
ממשיך להסתבך. רומני/GettyImages

ובמה כן מאמין רומני? בנקיטת דרך פסיבית. "מה שצריך לעשות", אמר, " זה לקוות למידה מסוימת של יציבות, כמו שיש בסין או בטייוואן (...) צריך לבעוט את הכדור למגרש (שלהם). בתקווה שמשהו יקרה".

למרות המתקפה הנוקבת שלו על מדיניות החוץ של הנשיא ברק אובמה, רומני לא הפגין בנאומו בקיאות רבה בנעשה במזרח התיכון. בנוסף, הוא גם סתר בדבריו חלקים מהמצע הרשמי שלו. למשל, הוא הגדיר בפני תורמיו את תל אביב כ"בירה הכלכלית ומרכזה של ישראל", אבל לא הזכיר באזניהם את ירושלים, לפחות לא בחלק המוקלט. בקיץ ביקר רומני בירושלים, ובין היתר דרש להעביר לירושלים את השגרירות האמריקנית.

רומני הדגיש שהוא מתנגד להפעלת כל לחץ על ישראל כדי לגרום לה להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים, אך הזכיר שאחד משרי החוץ לשעבר של ארה"ב - ששמו אינו מוזכר - אמר לו כי ייתכן בעתיד הסדר שלום באזור.

צפו: דבריו של רומני בסוגיה האירנית

בנושא אחר, רומני התייחס לתוכנית הגרעין הצבאית של אירן, אך בהיבט מעט שונה מהרגיל. "לו הייתי אירני - כלומר, קנאי מטורף - הייתי אומר לעצמי: הבה נעביר קצת חומר בקיע לחיזבאללה, ונשכנע אותו להעביר את החומר הזה לשיקגו, למשל", אמר רומני ותיאר תסריט שבו אירן או ארגון הטרור הפועל בשליחותה יסחטו את ארה"ב, כדי שלא להפעיל "פצצה מלוכלכת". לכן, טוען רומני, זו הסיבה שאסור לאירן להתחמש בנשק גרעיני. לא ברור מדוע רומני מציין בתסריט הזה דווקא שינוע של חומר בקיע לשם הפעלת "פצצה מלוכלכת", שהיא פצצה רגילה שמוסיפים לה פסולת גרעינית, שאינה בהכרח מגיעה מאתר צבאי.

ייתכן שבדבריו הייתה מידה מסוימת של הגזמה, שכן הם נאמרו באוזני תורמים, אך חשיפת ההקלטה צפויה לעורר ביקורת עצומה על רומני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully