וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביבי ואהוד לנצח? שונאים, סיפור אהבה

טל שלו

7.10.2012 / 12:35

המשבר שהתגלגל עוד מימי ממשלת האחדות שכשלה הגיע לשיחת נזיפה בין שני חברי הצמד מסיירת מטכ"ל. נתניהו אולי הבהיר מי הבוס, אבל ברומן הזה עדיין לא נכתבה המילה האחרונה

צילום: גדעון צנטנר; עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: "שיחת הנזיפה" בין נתניהו לברק, אתמול)

ביבי ואהוד כבר לא, מיהרו רבים במערכת הפוליטית להכריז השבוע בשמחה; הקרב המתוקשר והנזעם שניהלו שליחים מטעמו של ראש הממשלה בעקבות ביקורו האחרון של שר הביטחון בארה"ב הותיר מעט מקום לספק לגבי מה שרחש בתחושות הבטן של כולם בחודשים האחרונים. אך אמש, בשעת לילה מאוחרת, בסיום שיחת הנזיפה או הסולחה בין צמד הרעים מסיירת מטכ"ל, שוב החלו הספקות להתעורר - אולי ביבי וברק בעצם עדיין כן. שר הביטחון אמר בעבר כי "נתניהו וברק זה לא בובליל ובשבקין" מתוכניות הריאלטי, אך עלילת המשנה ביחסים בין המפקד שהפך לפקודו של פקודו לשעבר אינה מפסיקה לספק עניין. השבוע הוקרן פרק דרמטי במיוחד, שכלל האשמות בחתרנות ואף חשש לפיטורים, אך עד לפני כמה חודשים הסונטה שהתנגנה היתה לגמרי אחרת.

רבים ניבאו כישלון לשיתוף הפעולה הפוליטי בין ברק לנתניהו: אמרו שהם חשדנים מדי וחסרים את הכישורים הפוליטיים לתחזוק קואליציה יציבה, אך בארבע השנים האחרונות זכתה העוצמה הפוליטית של השניים חדשות לבקרים לסופרליטיבים הרואיים בעקבות מבצעיים חשאיים ומחטפים נוסח היחידה. כך היה באותו לילה בתחילת מאי האחרון, כשכל הכנסת התכוננה לליל שימורים לקראת הצבעה על פיזורה, ואילו שר הביטחון ישב בפטיו של בית ראש הממשלה ברחביה וניגן בפסנתר, כאחד ממנצחי עסקת האחדות שנרקמה בחדרים הסמוכים בין נתניהו ומופז. כמו בינואר 2011, אז התעוררה מפלגת העבודה וגילתה שברק החליט באישון ליל על פירוקה, גם הפעם רקם ברק עם חברו נתן אשל, לשעבר ראש הסגל בלשכתו של נתניהו, תוכניות אחרות. אשל אמנם עזב את תפקידו בעקבות הודאתו בהתנהגות לא הולמת כלפי העובדת ר', אבל הוא נותר איש הקשר העיקרי של ברק עם נתניהו, והם ששיכנעו אותו להירתם לרעיון האחדות.

משם הכל התחיל להשתבש; ברק אמנם זכה להימלט מאימת אחוז החסימה ולכהן עוד כמה חודשי חסד כשר הביטחון, אך נתניהו הבין במהרה שהדיבידנדים שלו פחות טובים, ושמהלך האחדות היה כושל מראשיתו. לפחות למראית עין, צצו סימנים לכך שיש צרות בגן עדן, כשנתניהו החל להקריב את יוקרתו של ברק לעיני כל הממשלה. בהתחלה כירסם בסמכויותיו כאשר במסגרת הסדר גבעת האולפנה, הבטיח לשרי הימין הקמת צוות שרים לענייני התיישבות. כמה שבועות אחר כך, סירב לדרישתו של ברק להיות האחראי על גיבוש החלופה לחוק טל בעימות פומבי בישיבת הממשלה והתעקש להשאירם בידי יריבו הוותיק, השר משה (בוגי) יעלון (למרות שגם אלו היו בסופו של דבר רק איומים בעלמא; ועדת השרים לענייני התיישבות טרם סייעה לשרי הליכוד לעקוף את ברק או את הפרקליטות, וגם האחריות על גיבוש חוק הגיוס הוחזרה בסופו של דבר לידי משרד הביטחון).

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נתן אשל. עומר מירון
החבר הוותיק נרתם למשימה. אשל/עומר מירון

בסוף יולי נאלצו נתניהו וברק להתמודד עם ההתפוגגות הסופית של אחד החלומות המשותפים העיקריים שחיברו ביניהם בשנים האחרונות - השאיפה לרסק את קדימה וליצור מפלגה משותפת לליכוד, עצמאות, ופורשים מקדימה. אחרי שפארסת האחדות התפוצצה, הסתבך נתניהו בעוד מהלך פוליטי כושל ולא הצליח – בפעם השנייה בקדנציה – לגייס שבעה חברי כנסת שיפרשו מקדימה. עוד קודם לכן הבהירו בליכוד לנתניהו שברק אינו רצוי, ובסקרים נראה שגם בציבור כבר התרגלו לכך שאינו פופולרי, כשספקות גדולים צפים מעל יכולת מפלגת העצמאות לעבור את אחוז החסימה. או אז, החל ברק לצאת גם הוא נגד חברו הטוב – בניסיון ברור לבדל את עצמו פוליטית.

זה התחיל עם התקציב; בשבוע האחרון של יולי פתח שר הביטחון במתקפה פומבית חריפה על מדיניותם הכלכלית של ראש הממשלה ושר האוצר, ואף הצביע נגד תוכנית הקיצוצים והגזירות שאושרה בממשלה באותו שבוע. אם לא די בכך, באותו שבוע קראו בלשכת נתניהו ש"ברק חושב שנתניהו הוא מנהיג חלש ומשותק", וזעמו על מאמר שפירסם עורך "הארץ", אלוף בן, תחת הכותרת "המועמד שיוכל על נתניהו". דוברו של שר הביטחון, ברק סרי, שלח מכתב הכחשה גורף לעיתון, אבל בסביבת נתניהו התחילו להריח שברק מחפש לו זהות חדשה.

חריקות גם בסוגייה האירנית

באותו שבוע ביקר בישראל חבר אחר של נתניהו, המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני. נתניהו ניצל את ההזדמנות כדי להזכיר לעולם כמה הסנקציות שהוביל ממשל אובמה כושלות, ו"לא הצליחו להסיג לאחור את תוכנית הגרעין האירנית אף לא במילימטר אחד". ברק, לעומת זאת, לא הוזמן לפגישה עם רומני, אך התראיין לרשת CNN ושיבח את ממשל אובמה על עמידה חסרת תקדים לצד ישראל. אלה היו הסימנים הראשונים לעימות הרגיש ביותר בין השניים, בנושא היחסים עם הממשל והסוגיה האירנית, שהגיע לשיאו השבוע.

בחודשים האחרונים הצטיירו ברק ונתניהו כמי שמובילים חזית אחידה ומתואמת בנושא האירני, כשבכירי הפרשנים מתחרים בתיאוריות על יחסי הכוחות בין השניים, מיהו המיסיונר, מיהו המניע ומיהו המונע לתמיכה בתקיפה ישראלית עצמאית. עם זאת, בשבועות האחרונים, החלו חריקות גם בנושא הזה, כשברקע צרור פרסומים ותדרוכים שיוחסו לברק, שנודע גם בתור "מקבל ההחלטות". בהתחלה הוא בישר שמתקרב הרגע שבו ישראל לא תוכל לעשות דבר ושמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להפקיד את גורלה בידי ארה"ב, אך במקביל החלו שורה של פרשנים בכירים לבשר ששר הביטחון בעצם שינה את דעתו, וכעת הוא מתנגד לתקיפה באירן לפני הבחירות בארה"ב. "צריך לעצור את זה. זה חוסר אחריות ופשע לקיים דיון פתוח על הסוגיות המבצעיות", זעם נתניהו באמצע אוגוסט בפני שרים בליכוד על הפטפטת של ברק בנושא האירני, וכבר אז פירש את התנהגותו של ברק כמהלך פוליטי מתוכנן היטב.

נתניהו וברק מסיירים בדרום. משרד הביטחון
פגישות מאחורי הגב? מה פתאום? שר הביטחון רואה עין בעין את התנהלות ראש הממשלה מול הבית הלבן/משרד הביטחון

נתניהו לא הצליח לעצור את ברק, שהחליט לחצות את הקווים ולהתהפך. בדיוק בזמן שראש הממשלה ניהל קרב איתנים מול ממשל אובמה בניסיון לדרוש "קווים אדומים", הודיע ברק פומבית שהדיון חייב להיעשות בחדרים סגורים, והחליט שהוא יעשה הכל כדי לשמור על תיאום מקסימלי של ישראל עם ארה"ב. בסביבת ברק מדגישים כי כמו עשרות ביקורים אחרים שקיים בשנים האחרונות, גם נסיעתו האחרונה לארה"ב הוקדשה כולה למטרת הסברת מדיניות הממשלה, אך בלשכת נתניהו חשבו אחרת, כשגילו ששגריר ארה"ב בישראל, מייקל אורן, מודר מחלקים מפגישה עם היועץ לביטחון לאומי, טום דונילון, ושברק קפץ לשיקגו לבקר חבר ותיק ומקורב לאובמה - רם עמנואל - ללא ידיעתם. אפילו עם ציפי לבני הספיק ברק לאכול ארוחת בוקר. לא ברור מה נתניהו שמע שברק אמר בפגישותיו, אך זה הספיק כדי שיתיר את הרסן למתקפה חריפה, במסגרתה התייצבו שורה של שרים מהליכוד מול המצלמות וקיבלו זמן מסך יקר וסיפרו כיצד הזהירו את ראש הממשלה מחתרנותו הבלתי נלאית של שר הביטחון.

ברק עבר את הגבול, ובדרך פגע לנתניהו בבטן הרכה, במועד רגיש במיוחד. אתמול הגיע לשיחה שמקורבי נתניהו הגדירו כ"נזיפה" בלשכתו, ואכן הועמד במקום. אף אחד לא נזף בשר הביטחון, אמרו לפני הפגישה, אותה ארגן החבר הוותיק נתן אשל, אך בסיומה פרסמה לשכתו הודעת התקפלות מכובדת בה יישר קו עם נתניהו והבהיר שהוא יודע מי הבוס. פגישות מאחורי הגב? מה פתאום? שר הביטחון רואה עין בעין את התנהלות ראש הממשלה מול הבית הלבן, ולמען הסר ספק, גם את ההתמודדות עם האיום האירני על כל היבטיו. ההכפשות ההדדיות נגמרו, והכל חזר להיות כשהיה. אז לפני שממהרים להכריז שביבי וברק כבר לא, תמיד כדאי לקחת בחשבון שאולי מדובר בעוד מפגן אחווה של החבר'ה מהסיירת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully