וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "את המחלוקת מול ארה"ב יש ללבן בחדרים סגורים"

טל שלו

11.9.2012 / 19:56

ברקע המחלוקת בין וושינגטון לירושלים, ימריא ראש הממשלה לארה"ב בסוף החודש, אך לא ייפגש עם הנשיא אובמה בשל אילוצי לוח זמנים. השר ברק: "לא לשכוח שארה"ב היא בעלת ברית"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל

ברק נגד נתניהו? שר הביטחון, אהוד ברק, התייחס הערב (שלישי) לחילופי הדברים בין וושינגטון וירושלים בימים האחרונים בעניין הצבת קו אדום לאירן בטרם תקיפה. בשיחות סגורות אמר ברק כי "האתגר האיראני הוא אתגר מורכב לישראל וגם לעולם. ישראל שומרת לעצמה את הזכות והאחריות לקבל החלטות ככל שתידרשנה בהקשר לביטחונה ולעתידה, וארה"ב מכבדת זאת. חרף המטרה המשותפת, ישנן בין ארה"ב לישראל הבדלים מסוימים בעמדות. הבדלים אלה יש ללבן בינינו בפתיחות בחדרים סגורים. אין לשכוח כי ארה"ב היא בעלת הברית העיקרית של ישראל, קיימים בינינו קשרי מודיעין אינטימיים וארה"ב היא מקור הגיבוי החשוב ביותר לישראל בתחום הביטחון". ברק ציין עוד כי "יחסים אלה מושתתים על יסודות של ידידות ארוכת שנים וערכים שמשותפים לישראל ולכל העם האמריקאי. חרף ההבדלים וחשיבות השמירה על עצמאות הפעולה של ישראל, יש לזכור גם את חשיבות השותפות עם ארה"ב וככל הניתן לא לפגוע בה".

גורמים מדיניים בירושלים הבהירו הערב כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא ייפגש עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, במהלך ביקורו של נתניהו בארצות הברית לרגל עצרת האו"ם שתתקיים בסוף החודש בניו יורק. בלשכת נתניהו העבירו מסר לבית הלבן לפיו ראש הממשלה מעוניין להיפגש עם הנשיא, ואף מוכן להגיע לוושינגטון לצורך הפגישה, אך הבית הלבן מנגד הודיע שבשל אילוצי לוח זמנים הפגישה לא תתקיים. יצוין כי נתניהו מגיע לארצות הברית לביקור בן שלושה ימים בלבד, בשל חגי תשרי. עם זאת, נתניהו כן צפוי להיוועד במסגרת ביקורו עם שורה של מנהיגים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישה בבית הלבן, פברואר 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
הפעם לא ייפגשו. נתניהו בביקורו הקודם בבית הלבן, עם אובמה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

לפני כשבוע הודיע ראש הממשלה כי החליט לנאום בפני העצרת הכללית. על החלטתו הודיע נתניהו ברקע כינוס המדינות הבלתי מזדהות בטהרן. "בטהרן שמעו נציגיהם של 120 מדינות עלילת דם נגד מדינת ישראל ושתקו, שתיקה זאת צריכה להיפסק", הבהיר נתניהו, שימריא לביקור בן שלושה ימים בארה"ב במוצאי יום הכיפורים. "אסע לעצרת הכללית של האו"ם ואומר בפני אומות העולם בקול צלול וברור את האמת על משטר הטרור של אירן, שמהווה את האיום הגדול ביותר על שלום העולם", הוסיף.

בשבועות האחרונים גוברת ההערכה כי בין ראש הממשלה ובין שר הביטחון "עבר חתול שחור" בנושא האירני. לאחר שבמשך חודשים הובילו השניים יחדיו את הקו התוקפני הישראלי, התבטאויותיו של ברק בשבועות האחרונים מאותתים כי הכיר בכך שללא לגיטימציה בינלאומית, אין מקום לתקיפה ישראלית עצמאית של מתקני הגרעין באירן. כמו כן, לעומת הטחות הביקורת של נתניהו בממשל אובמה, ברק שב ומדגיש כי אובמה מחויב יותר מכל נשיא אמריקאי בעבר לביטחונה של ישראל ואת חשיבות היחסים האסטרטגיים המיוחדים בין המדינות. לפי ההערכה, עם הכניסה לשנת בחירות, ברק גם מעונין למצב עצמו פוליטית מחדש ולכן ינסה לבדל עצמו מנתניהו בסוגיות מדיניות, ביטחוניות וכלכליות, ובין היתר הורה ברק לסיעת העצמאות להתנגד לקיצוץ במשרדי הממשלה בסוף יולי, וגם השבוע התנגד לאישור הממשלה את שדרוג מעמד אוניברסיטת אריאל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בימים האחרונים נרשמו חילופי דעות בין וושינגטון וירושלים על רקע הרצון בירושלים להציב קו אדום לאירן, בטרם יחליטו בארצות הברית ובישראל לתקוף את מתקני הגרעין של אירן. היום אמר ראש הממשלה כי "מי שבקהילה הבינלאומית מסרב להציב קווים אדומים לאירן - אין לו זכות מוסרית לשים אור אדום בפני ישראל". במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת בולגריה, בויקו בוריסוב, נשאל נתניהו לגבי ההתבטאויות האחרונות בנושא, וזה השיב כי "העולם אומר לישראל - תמתינו יש עוד זמן. אני שואל - לחכות למה? לחכות למתי?"

מזכירת המדינה של ארה"ב, הילרי קלינטון, הודיעה אתמול כי חרף הלחצים המגיעים מכיוון ירושלים, ארצות הברית "לא מציבה דד-ליין לאירן", וכי הממשל האמריקאי סבור עדיין שמשא ומתן הוא "הגישה הנכונה בהרבה" במטרה למנוע מטהרן מלהשיג נשק גרעיני.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

עוד בנושא
פנטה: "מרגע שאירן תחליט על פצצה - יש לנו שנה"
נתניהו: "ללא קו אדום לאירן, אין לעצור את ישראל"
וושינגטון משיבה לישראל: "אין טעם בדד-ליין לאירן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully